Bezesporu největší technologický skok za posledních pár let v automobilovém průmyslu udělala světla. Ať už jde o laserové světlomety, které dnes stále více nahrazují LED světlomety, nebo technologie, které dokážou neustále využívat „dálková světla“ a protijedoucí auto pouze „vystínovávat“. A takto bych mohl pokračovat.
Audi patří mezi automobilky, které nabízejí celou řadu světlometů a rozhodně se řadí mezi ty nejlepší. Pojďme však na skok do minulosti. Elektrické osvětlení se ve výbavě automobilů prosadilo přibližně před 100 lety. Dlouhá desetiletí patřila světlometům osazeným halogenovými žárovkami. V roce 1994 se ve výbavě vozů Audi objevily výkonnější xenonové světlomety. Od roku 2008 se jako zdroj světla ve stále větší míře prosazují elektroluminiscenční diody (LED), zpočátku především pro denní svícení a zadní svítilny, později i pro všechny ostatní osvětlovací funkce včetně tlumených a dálkových světel.
Psal se rok 2013, kdy Audi představilo světlomety Matrix LED, které mění rozložení světla v závislosti na aktuální dopravní situaci a provozních podmínkách a nabízejí různé režimy osvětlení. Jedná se o světlomety, které při vyšší rychlosti soustředí světelný paprskem do užšího pruhu, ale více do dálky, zatímco při nižších rychlostech není světelný paprsek tak dlouhý, ale více široký, aby pokrýval například chodníky.
Prvním modelem s laserovými světlomety bylo supersportovní kupé Audi R8 LMX. V současnosti mohou zákazníci objednávat laserové světlomety pro Audi A5, A7 Sportback, A8, Q7 a RS 6 Avant. Ze svých zkušeností vím, že laserové světlomety nepotřebujete, protože i nejvyšší rada LED světlometů svítí opravdu fantasticky.
Jistě víte, že Audi brzy na trh uvede Audi e-tron Sportback, který si můžete objednat s Audi Digital Matrix LED. Základem je technologie DMD (Digital Micromirror Device – digitální zařízení s mikrozrcadly), která se používá například ve vyspělých videoprojektorech. Digitální světlomety osvětlují vozovku ve vysokém rozlišení světlem, rozloženým na miniaturní pixely, prostřednictvím malého čipu osazeného přibližně jedním milionem mikrozrcadel s délkou strany pouhých několik setin milimetru. Pomocí elektrostatických polí lze každé z nich naklápět do různých poloh až 5000krát za sekundu. V závislosti na jejich poloze se tak světlo z diod LED dostává buď na vozovku pomocí soustavy čoček, nebo je odstíněno, aby nedopadalo na místa, která mají zůstat neosvětlená.
Na českém trhu jsou k dispozici dvě výkonové varianty Audi e-tron Sportback. Ceny začínají od 1 936 900 Kč za verzi Audi e-tron Sportback 50 quattro (230 kW), zatímco výkonnější Audi e-tron Sportback 55 quattro (300 kW) je možné objednávat za ceny od 2 187 900 Kč. Součástí rozsáhlé standardní výbavy je prodloužená záruka výrobce na 4 roky (s omezením na 120 000 km) a servisní balíček na 5 let, respektive 120 000 km, který pokrývá pravidelnou údržbu předepsanou výrobcem. Audi navíc poskytuje záruku také na sadu akumulátorů, a to po dobu 8 let, resp. do ujetí 160 000 kilometrů.
Technické parametry Audi e-tron Sportback (2020) 50 quattro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 445 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 230 kW, 300 koní, točivý moment: 540 Nm |
Baterie | 71 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 120 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,1 kWh / 100 km, dojezd: 347 km |
Cena od | 1 949 900 Kč |