Audi si na blížící se konec roku ponechalo poměrně velkou modelovou ofenzívu. Není tomu tak dávno, co světlo světa spatřily facelifty Audi Q7 a SQ8. Před pár dny došlo také na odhalení Audi RS Q3 a Audi RS Q3 Sportback a na přelomu roku dorazí ještě několik plug-in hybridních modelů v čele s Audi A8, A7, Q7 a Q5. A právě plug-in hybridní modely jsme si už mohli s předstihem nejen prohlédnout, ale také vyzkoušet.
Poprvé za volantem plug-in hybridní Audi A7 a Q7
Konkrétně jsme se posadili za volant Audi Q7 a A7. Vyzkoušeli jsme tedy obě motorizace, které si do plug-in hybridních modelů můžete pořídit. Designově se vozy od těch spalovacích prakticky neliší, a to až na nabíjecí zdířky. Však jde také jen o modelové deriváty, nikoli o nové modely. K dispozici v interiéru máte hned několik jízdních módů. Auto se po nastartovaní spustí na čistě elektrický pohon. Vybrat si můžete ještě z hybridního režimu a módu, který vám uchová kapacitu baterie, což se hodí především na dálnici. Všechny plug-in hybridy mají pohon všech kol. Nyní už pojďme za volant.
V případě Audi Q7 máte o všem dokonalý přehled, sedí se vysoko, což je dnes trend a spousta lidí to tak má rádo. Naopak v Audi A7 si můžete sednout poměrně nízko, výhled je trochu horší, což není výtka, ale fakt. V obou vozech je vše takové jako v ostatních modelech Audi, takže se nemusíte bát, že by vás čekalo nějaké velké překvapení. Ostatně šlo Audi touto cestou i v případě Audi e-tron, což usnadní přechod ze spalovacího auta na elektrický pohon, protože až na určité věci je v interiéru prakticky vše stejné. O tom ale někdy jindy. Okruh, který jsme si s Audi Q7 a A7 projeli, měl více jak 80 kilometrů a zahrnoval dálnici, rychlostní komunikaci i město. Na nějaké velké soudy jsme za volantem nestrávili tolik času, ale první dojmy jsou pozitivní.
A7 a Q5 | A8 / Q7 | |
---|---|---|
motor | 2.0 R4 TFSI | 3.0 V6 TFSI |
převodovka | 7 st. S tronic | 8 st. tiptronic |
systémový výkon | 367 koní | 455 koní |
točivý moment | 500 Nm | 700 Nm |
výkon elektromotoru | 105 kW | 100 / 94 kW |
dojezd dle WLTP | 40 km | 40 km |
kapacita baterie | 14,1 kWh | 14,1 / 17,3 kWh |
Akcelerace je vskutku dobrá a neutichá ani při zašlápnutí plynu na podlahu v rychlostech okolo 150 km/h.
Hned při nájezdu na dálnici sešlápnete plynový pedál na podlahu a cítíte, jak šestiválci pomáhá i točivý moment elektromotoru. Akcelerace je vskutku dobrá a neutichá ani při zašlápnutí plynu na podlahu v rychlostech okolo 150 km/h. Jakmile jsme vyjeli z dálnice, tak jsme auto nastavili do hybridního režimu a prakticky až do cílové stanice jsme dojeli na elektřinu. V případě Audi Q7 se spotřeba ustálila na 18,2 kWh a 4,7 litrech benzinu. V případě A7 je znát, že dynamika není taková a i projev benzinového šestiválce je daleko kultivovanější než u čtyřválce. Každopádně plug-in hybridní model A7 nemá málo výkonu. Naopak má daleko lepší aerodynamiku, takže se spotřebou by na tom měl být daleko lépe. Stejná trasa znamenala spotřebu 13,2 kWh a 3,6 litru benzinu. Více jak 70 procent cesty jsme jeli na elektrický motor o zbytek (převážně na dálnici) se postaral motor spalovací.
Tím se tak trochu dostávám k tomu, že novinkou jsou i určité styly zobrazení, které souvisejí s plug-in hybridním pohonem. Například místo otáčkoměru si ve virtual cockpitu můžete navolit procentuální využití výkonu a na spodní stranu budíku dát malý graf otáček motoru. Nové jsou i statistiky o jízdě, kde se dozvíte, kolik procent cesty jste využívali motor spalovací a elektrický. Podobně jako Audi A7, které jsme v minulosti testovali, tak všechny nové plug-in hybridní modely umějí číst dopravní značky a díky mapovým podkladům i vědí, kde se nacházíte a dopředu vás upozorní, že je čas dát nohu z plynového pedálu, což standardně vede k dobré spotřebě, tedy i delšímu dojezdu na elektřinu. Po technologické stránce nemáme Audi co vytknout, jde jen o to, zda máte rádi dotykové displeje, nebo naopak ne.
Audi brzy do nabídky zařadí tyto čtyři nové plug-in hybridy, ze kterých by si mohl vybrat opravdu každý. Ať už budete chtít limuzíny, velké nebo o něco menší SUV, popřípadě stylové Audi A7. Velkým lákadlem může být kombinovaný výkon, který se v případě Audi A7 a Q5 dostává do teritoria šestiválců a v případě A8 a Q7 do teritoria osmiválců. Jezdit však můžete se zajímavou spotřebou, o to více, pokud pravidelně jezdíte do kanceláře a jednou za čas vás čeká delší cesta. Uvidíme, jaké cenovky Audi nastaví na českém trhu. Trh s plug-in hybridními modely však bude zase o něco bohatší a zákazníci budou mít z čeho vybírat.