Audi e-tron
test

Audi e-tron

Poprvé elektricky, poprvé skvěle
13

Audi uvádí na trh svůj první elektromobil z řady e-tron. Jaký je, jaký má dojezd a jak se s ním jezdí? Na to vše jsme se zaměřili v našem testu.

Je to tady. Elektrická budoucnost začíná znamenat přítomnost pro další automobilku. Audi společně s dalšími koncernovými sourozenci investuje do elektromobility ohromné finance a ví, že budoucnost je elektrická. Na autosalonu v Ženevě dokonce ukazovala pouze elektrifikované modely. Úplně první vlaštovkou je SUV e-tron, na kterém si Audi muselo nechat hodně záležet. Model totiž ukáže, jak je Audi na elektrický svět připraveno, a každý ho bude porovnávat s Teslou nebo Jaguarem I-PACE. Jak se tedy první čistě elektrické Audi e-tron povedlo? To ukáže náš test.

Audi e-tron (test)

Technické parametry Audi e-tron 55 quattro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon400 koní, toč. moment: 664 Nm
Baterie95 kWh, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 24,1 kWh / 100 km, dojezd: 412 km
Infotainment10,1" dotykový displej
Cena2 091 900 Kč

Vnější design: jako Q8čka

Audi e-tron přichází jakožto velké rodinné SUV. Svými rozměry je to už pořádný kus auta a se svými 4,9 metry na délku je jen o málo kratší než modely Q7 a Q8. A právě s druhým jmenovaným má e-tron mnoho společného – vnější i vnitřní design a celkovou koncepci. Obě auta mají dokonce i velmi podobné ceny. Zatímco Q8 začíná na 1,9 milionech Kč, e-tron startuje na 2,1 milionech korun. Cenový rozdíl mezi spalovacím a elektrickým autem je tak v této třídě minimální.

Pokud byste si náhodou nevšimli nápisů e-tron na přední masce nebo na boku, ani byste netipovali, že e-tron je elektromobil. Vypadá jako jakékoliv další nové SUV se čtyřmi kruhy ve znaku. A to je dobře. Audi se nesnaží šokovat a chce se přiblížit co nejvíce spalovacím verzím. Těm, kteří nechtějí provokovat mávajícími dveřmi nebo extravagantním vzhledem, bude e-tron určitě sedět. Elegantní, ostře řezané linie, nepřehlédnutelná osmiúhelníková maska nebo charakteristické spojené zadní LED svítilny – to jsou prvky, podle kterých moderní SUV Audi bezpečně poznáte, a platí to i pro e-tron.

Je prošpikován technologickými vychytávkami, které mu třeba Tesla může jen závidět.

V zájmu co nejvyšší efektivity a menšího odporu vzduchu přispěchalo Audi se speciálními aerodynamickými úpravami přední části auta. Odpor mají snižovat také disky kol (v základu 19palcová, u našeho kusu 21palcová) a výbavou na přání jsou menší elektronická zpětná zrcátka. Vně vozu jsou v takovém případě pouze malé kamery, které odpor vzduchu oproti klasickým zrcátkům výrazně snižují. e-tron je vůbec první masově vyráběné auto, které elektronická zpětná zrcátka má, a jde asi o největší zajímavost vozu. Vaše mohou být za příplatek 45 tisíc korun. Náš testovací vůz jimi vybaven nebyl, ale na jaře kus s nimi otestujeme a podělíme se s vámi o naše poznatky.

e-tron ve verzi s virtuálními zpětnými zrcátky

Záď zdobí označení 55 quattro. To dává kolemjdoucím možnost poznat, že jde o hodně výkonný model s pohonem všech čtyř kol a mohou si ho porovnat se spalovacími auty. Jinak ale číslo 55 žádnou přímou spojitost s čímkoliv na e-tronu nemá. Zajímavostí jsou pak černé bloky na boku, kterými dává Audi najevo, kde se nachází baterie.

Technika a výbava: jeden motor, mnoho možností

Pod elegantním zevnějškem leží technologie nové generace. Pryč je komplikovaný spalovací motor, který nahradily dva elektromotory – jeden na každé nápravě. Zadní má výkon 140 kW, přední pak 125 kW. Dohromady dávají permanentní výkon 265 kW. e-tron má ale i takzvaný boost režim, kdy na 60 vteřin dokáže dávat výkon až 300 kW (400 koní) a točivý moment 664 Nm. To ale musíte prošlápnout plynový pedál až za „západku“ na podlahu.

Z 0 na 100 km/h se v tomto režimu dostanete za 5,7 vteřiny, což není tak střelhbité jako jiné prémiové elektromobily, ale na velké SUV je to stále působivá hodnota. Třeba nejsilnější současná verze Audi Q8 se na stovku dostane až za 5,9 vteřiny.

Audi e-tron

Verze 55 quattro je zatím jediná, kterou si můžete objednat, ale dle úniků testuje Audi i ostřejší variantu, která se bude moci zrychlením měřit s Jaguarem I-PACE nebo Teslami. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h. Samozřejmostí je pak inteligentní pohon vše kol quattro. Akumulátor o kapacitě 95 kWh je pak uložen naplocho pod podlahou.

Audi nabízí e-tron v jedné základní výbavě, ale jak je u německé značky zvykem, můžete si na ni navěšet nepřeberné množství další příplatkové výbavy. Celková cena vozu se v kompletní výbavě může vyšplhat až ke 3 milionům s DPH. A co vše si můžete do e-tronu zvolit? Samozřejmostí jsou nejen plně kožené interiéry s alcantarou v mnoha barvách a střešní okno, ale zejména asistenti včetně nočního vidění nebo 3D zobrazení ze všech kamer, které je nejen cool, ale i užitečné. Pro pohled z kamer na přední nebo zadní kola, abyste se vyvarovali odření o obrubník, to platí jakbysmet.

e-tron je o povedených maličkostech a detailech

Už v základní verzi ale dostanete Full-LED světlomety, adaptivní vzduchový podvozek, akustické čelní sklo, tempomat, ochranné systémy Audi pre sense (basic a front) nebo hlídání jízdního pruhu. Nechybí ani 2zónová klimatizace, multifukční volant, ambientní osvětlení a trojice displejů s jemným rozlišením včetně virtual cockpitu před řidičem. Základní výbava přináší také připojení vozu na internet a možnost ho vzdáleně ovládat skrze mobilní aplikaci, a to včetně nezávislého topení.

Kapitolou samou pro sebe jsou virtuální zpětná zrcátka. e-tron je první masově vyráběné auto, které je má homologovaná pro evropský provoz. Připlatíte si za ně 45 tisíc a auto má díky nim menším odpor vzduchu (kamery jsou menší) a vypadá elegantněji. Uvnitř pak jsou ve dveřích umístěny dotykové OLED displeje. My jsme ale virtuální zrcátka v testovacím voze neměli k dispozici a vyzkoušíme je na jaře, až dostaneme vůz právě s novými virtuálními zrcátky.

Diskuze ke článku
Michelin
Nejak vam tam nesedi ty dojezdy.
Kalkulujete totiz s 95kWh baterkou, jenze vyuzitelna kapacita je jen 83,6kWh tedy dojezd pri 25kWh/100km je jen 334km a ne 380km a pri sportovni jizde a spotrebe 32kWh/100km bude dojezd pouze 261km a to je fakt bida.

I tak dekuji za pekny clanek. Utvrdil me, ze mi nemuze e-Tron nabidnout o proti Tesle nic zasadniho co by vyvazilo tu silenou spotrebu a tedy nizky dojezd, absenci rychleho nabijeni a maly vnitrni prostor.
Zustavam tedy verny Tesle X i s jejimi neduhy.
Zákazník

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze