Včera se ve světové premiéře představila nová generace Škody Octavia. V pořadí již čtvrtá generace dostala nový vzhled, technologické systémy a pro velkou část české populace tolik oceňovaný ještě větší zavazadelník. Naopak příznivci elektromobilů ocení, že Škoda Octavia dorazí jako mild-hybrid, ale také plug-in hybrid.
Nová Škoda Octavia. Co vše nabídne?
Škoda Octavia je s 4 689 mm o 19 mm delší než předchůdce, Octavia Combi je delší o 22 mm. Šířka narostla o 15 mm. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě narostl u vozu Octavia Combi o 30 l na 640 l. Zavazadlový prostor modelu Octavia má 600 l, tedy o 10 l více než u předchozí generace.
Velkou změnou prošel interiér. Minimalistické pojatí, nový multifunkční volant či zajímavě řešený volič převodovky. Multifunkční verze volantu nabízí ovládání celkem 14 různých funkcí pomocí nových tlačítek a otočných ovladačů. Vůbec poprvé dostala Škoda Octavia head-up displej. Před volantem je součástí standardní výbavy virtuální kokpit s displejem o velikosti 10,25" a také dvouzónová klimatizace Climatronic. Vůbec poprvé si však můžete objednat i klimatizaci třízónovou. Novinkou jsou také nové světlomety. Na přání jsou nabízeny inovativní full LED Matrix světlomety, které umožňují mít neustále rozsvícená dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. V nabídce jsou také full LED zadní světla s osvětlenými krystalickými prvky a dynamickými směrovými světly.
Nová Octavia je vůbec první model značky Škoda, který nabízí ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire, volba jízdního režimu tedy probíhá elektronicky. Místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se ve středové konzoli nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí jízdní režimy, a dále tlačítko parkovacího módu.
Příznivci elektromobility a fanoušci plug-in hybridních modelů zbystřete. Poprvé je nabízen plug-in hybridní model Octavia iV kombinující benzinový motor, elektromotor a převodovku DSG. Vylepšené benzinové motory jsou zčásti vybaveny moderní mild-hybridní technologií. Výkonové spektrum široké nabídky motorů sahá od 81 kW (110 k) až po 150 kW (204 k). Škoda Octavia G-TEC nabízí díky zásobníkům s kapacitou 17,7 kg zemního plynu dojezd až 523 km při provozu na zemní plyn. Kombinace benzinového motoru 1.4 TSI a elektromotoru ve voze Octavia iV nabízí celkový systémový výkon 204 koní. Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh a umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu v režimu WLTP až 55 km. Benzinové motory 1.0 TSI a 1.5 TSI nové generace Evo jsou v kombinaci s automatickou převodovkou DSG jako verze eTEC vybaveny mild-hybridní technologií. Nový 48V řemenový startér-generátor v kombinaci se 48V lithium-iontovým akumulátorem umožňují rekuperaci brzdné energie, zlepšení dynamiky hnacího ústrojí prostřednictvím elektromotoru tzv. boostem nebo také tzv. plachtění, čili jízdu zcela vypnutým spalovacím motorem.
Změnou prošel také infotainment. V závislosti na výbavě Octavie nabízí čtyři infotainment systémy nejnovější generace modulární stavebnice infotainmentu s displeji od 8,25" do 10". Infotainment systémy lze částečně ovládat gesty, případně pomocí Škoda digitální asistentky Laura. Vrcholný infotainment systém Columbus umožňuje také poprvé zobrazení mapy navigace v jiném přiblížení než vylepšený a uživatelsky přívětivější Virtuální Kokpit s displejem o velikosti 10,25". Díky zabudované kartě eSIM bude Octavia vždy online. Řidič tak má přístup k nejnovějším mobilním online službám Škoda Connect, mezi které patří například v Evropské unii povinný systém eCall, rozsáhlé služby vzdáleného přístupu k vozu a aplikace infotainmentu s online podporou. Podobně jako Škoda Scala, i nová Octavia vsadila pouze na USB-C.