To nejzásadnější z veletrhu IAA v Mnichově

fNews
2
To nejzásadnější z veletrhu IAA v Mnichově
Fotografie: Xpeng
  • Porsche, Mercedes, BMW, Škoda a další výrobci představili své novinky pro následující roky
  • Možná jste se v té záplavě novinek z IAA v Mnichově trochu ztratili, proto přinášíme dnešní přehled toho nejzajímavějšího

Ahoj, vítejte u dalšího dílu fNews. Dnes to bude trochu jiné, protože vám přinesu přehled toho nejzajímavějšího, co se představilo na veletrhu IAA v Mnichově, abyste byli stále v obraze. Tak pojďme na to.

fNews partner 2025

fNews #324 – Mercedes, BMW, Porsche i Škoda - to nejzásadnější z veletrhu IAA v Berlíně

Podcast v audio formě

A začneme u BMW, které oficiálně zahájilo novou éru Neue Klasse v podobě SUV iX3. To má 800V technologii, nabíjení výkonem až 400 kW a dojezd přes 800 km. Hodně se nám také líbí design s menšími ledvinkami a nová podoba interiéru, kde se třeba kaplička před řidičem rozprostřela pod přední sklo. Vůz dorazí na jaře 2026 ve variantě s výkonem 345 kW a cenou od 1,7 milionu korun. V plánu je také levnější verze s menším výkonem a později bychom se měli dočkat verze s menší baterií.

Mercedes GLC je jedním z nejdůležitějších modelů tohoto výrobce a my jsme se nyní mohli podívat na novou elektrickou verzi. Design nepřekvapí, ale zaujme třeba svíticí maskou. Samozřejmostí je 800V architektura, rychlost nabíjení 330 kW a díky dvoustupňové převodovce zaujme i nízká spotřeba 14,9 kWh/100 km. To je sice lepší než u BMW, ale kvůli menší baterii ujede tento 4Matic Mercedes podle WLTP 703 km. Až se představí i zadokolky, očekáváme ještě lepší hodnoty. Interiér drží styl načrtnutý v novém CLA a potěší také velký přední kufr. Prodej je plánován na první polovinu roku 2026.

Na opačné straně cenového spektra si přichystal společné představení čtveřice levných elektromobilů Volkswagen. Mezi nimi je Škoda Epiq, Cupra Raval a Volkswagen ID. Polo i koncept ID. Cross. Auta se budou pohybovat okolo ceny 600 tisíc korun, stojí na společné platformě a vyrábět se mají ve Španělsku. Mají pohon přední nápravy a baterie o kapacitě 38 nebo 56 kWh. K jejich detailnímu představení dojde příští rok a první vozy by mohly přijít ještě před koncem roku 2026.

Mnichovu se nevyhnuly ani tradiční futuristické koncepty. Jedním z nich je Audi Concept C. To je ale údajně velmi blízko produkční verzi a jde o roadster, který má do nabídky vrátit kabriolet. Nahradit má model R8. Složení střechy pak trvá pouhých 15 sekund. Nám se ukázaný geometrický přístup zamlouvá, co na něj říkáte vy?

Na český trh vstupuje další čínská značka, tentokrát je to Lynk & Co patřící pod Geely. Na veletrhu jsme si prohlédli jejich tři modely – plug-in 01, elektrický crossover 02 a plug-in ze střední třídy 08. Auta sdílí techniku s Volvem, ale design si razí zcela vlastní, možná trochu bližší Zeekeru. Nejvíce nás zajímá plně elektrický model 02, který velikostí připomíná Elroq. WLTP dojezd má 445 km, rychlost nabíjení až 150 kW a z 0 na 100 km/h to zvládne za 5,5 s.

Další, kdo usiluje o peníze evropských zákazníků je Xpeng a na veletrhu nám představil technologickou bombu P7. Má 800V architekturu, maximální rychlost 230 km/h a dojezd 820 km. Tedy alespoň podle čínské metriky, ta evropská bude spíš okolo 650 km. Toto pětimetrové auto má plnou výbavu a chlubí se také AI funkcemi a autonomním řízením.

A pojďme zakončit u zamaskovaného Porsche Cayenne, které si přichystalo jednu zásadní novinku. Nabídne totiž možnost domácího bezdrátového nabíjení. Základem je podlahová deska, kterou připojíte do sítě, následně nad ní stačí zaparkovat. Vůz se dovede sám snížit, aby zkrátil vzdálenost pro efektivnější nabíjení. Výkon dosáhne 11 kW a Porsche slibuje účinnost až 90 %. Systém by měl být dostupný už v roce 2026 právě v Evropě.

To samozřejmě není vše a v Mnichově se představila celá řada dalších zajímavých modelů a konceptů. Pokud vás zajímá více, mrkněte na fDrive.cz.