Puristické Audi Concept C v Mnichově překvapilo. Je to skoro sériové auto

Mnichovský autosalon 2025 - aktualizováno o video
Puristické Audi Concept C v Mnichově překvapilo. Je to skoro sériové auto
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Audi na mnichovském autosalonu překvapilo konceptem velkého roadsteru
  • Navázalo tím na bohatou tradici krásných konceptů
  • Jde ovšem o předsériové auto, které vrátí do nabídky značky kabriolet

Audi Concept C naživo. Je to budoucí roadster s překvapivým designem!

Jakkoliv se nám dnes může zdát značka Audi konzervativní, má v kořenech velmi bohatou a slavnou sportovní minulost, na kterou s chutí občas odkáže. A nemyslíme tím jen počátek osmdesátých let, kdy dějiny světových rallye přepsal pohon všech kol v Audi Sport Quattro S1, ale také druhou polovinu let třicátých. Tehdy totiž značka Auto Union se čtyřmi kruhy ve znaku ze Saské Kamenice (Chemnitz) stavěla okruhové speciály, ze kterých se odborníkům dodnes chvějí kolena a ve své době musely působit jako z jiného světa. Stinnou stránkou příběhu je, že vznikaly za podpory tehdejšího nacistického režimu a jejich slavným vítězstvím často osobně a s úsměvem přihlížel i rakouský zneuznaný malíř s knírkem, který krátce na to zalil svět krví.

Přesto šlo o fascinující technické klenoty a právě na jeden z nich se odkazuje i dnešní novinka. Vrcholu totiž dosáhly v roce 1936, kdy vznikl Typ C, vybavený šestilitrovým, kompresorovým šestnáctiválcem (!) o výkonu 520 koní, který předváděl při suché hmotnosti 824 kg se stříbrným monopostem věci, kterým se tehdy dalo jen těžko uvěřit. Připomeňme si, že v té době si lidé kupovali auta, která běžně dosahovala nejvyšší rychlosti 60 až 80 km/h, zatímco stříbrné šípy, jak se závodním Auto-Unionům Typ C tehdy říkalo, dokázaly pokořit 340 km/h. A právě charakteristický dlouhý kryt motoru, umístěného těsně za jezdcem, je prvek, který nedává spát designérům Audi už po dekády. Nejvýrazněji se jím inspiroval koncept Rosemeyer z roku 2000, další opus na dané téma tu máme právě dnes.

Nutno dodat, že výše zmíněný Rosemeyer (pojmenovaný podle jednoho z pilotů původního Typu C ve třicátých letech) zřejmě patřil mezi inspirační zdroje, protože ztvárnění zádě je mu nápadně podobné. A silueta vlastně také, i když při pohledu zboku rozeznáváme další historické odkazy, některé záhyby se docela podobají i kupé TT z devadesátých let, a ještě více konceptu TT z roku 1995 se splývavou střechou. Povědomá je rovněž plochá, skloněná záď; takovými se chlubila sériová Audi v čele s druhou generací A8. Jenže máme tu i novinky, což je pochopitelné, protože tohle není samoúčelné designérské cvičení, ale koncept, ukazující nový tvaroslovný jazyk značky, s nímž se začneme setkávat už za dva roky. A jedním z jeho nositelů bude i model, podobné tomuto konceptu.

Ač vjemy na prvních fotografiích z počátku září, kdy se Audi Concept C představil v Miláně, poněkud zkreslovala gigantická kola, naživo vidíme, že jde o nečekaně velký a elegantní objekt, působící naživo daleko lépe, než na dvourozměrných fotkách. Velikostně se totiž blíží modelu R8, který nahradí. Dále si všímáme pozoruhodně čistých tvarů bez zbytečných ozdob a kudrlinek, což je samozřejmě v dnešní rychlé době trend, avšak ne vždy podpořený dostatečnou kvalitou základních linií. To zde rozhodně neplatí, mistrovsky vyvážené hmoty dělají radost samy o sobě a je vidět, že nový šéfdesignér Audi Massimo Frascella pojal tento koncept jako své Grande Entrée. Vyšlo mu dokonale, nutno říci, a těšíme se na novou identitu vozů Audi pod jeho vedením. Jeho minulý job, tedy dát novou tvář značkám Land Rover a Range Rover, totiž vyšel na jedničku.

Ostatně signor Frascella, toskánský rodák a absolvent turínského Instituto d’Arte Applicata & Design, nám svůj nejnovější artefakt představil osobně. A rovnou také potvrdil, že to co vidíme, je z 90 % budoucí model pro rok 2027. Na místě jsme si také vyzkoušeli, že nejde o kupé, jak se mohlo zdát podle fotek, ale o roadster se skládací kovovou střechou. Tedy řešení, před 15 lety velice populární pod názvem kupé-kabriolet. Stačí 15 sekund a dvoudílná střecha se zasune pod výklopný kryt za kabinou. Přesně tak dlouho, abychom si znovu, podrobněji prohlédli novou, zcela přestylizovanou příď a přemýšleli, kam Massimo schoval všechny obliny a křivky. Vždyť i černý obdélník na přídi odkazuje na masku slavného monopostu, která je ovšem oblá...

A na závěr trocha historie. Několikanásobný vítěz Velkých cen ze třicátých let Bernd Rosemeyer sedlal šestnáctiválcové Auto Union Typ C z roku 1936. A podle něj vznikl v roce 2000 koncept Audi Rosemeyer. Mimochodem, designér Stefan Sielaff, který jej navrhl, dnes pracuje pro automobilku Zeekr

Pak nám to dochází při vzpomínce na styl současných Range Roverů. Ty se rovněž čemukoliv kulatému či oblému vyhýbají a jak je výsledek působivý. Lze jej vnímat i jako osvobození z pout doslovného retra, kterého jsme si v moderní automobilové branži už užili dost a dost. A na několikátý pohled se dostavuje zalíbení. Pokud tohle má být styl nových Audi, dáváme palec nahoru. Současné modely značky totiž už zřejmě vyždímaly z vlnovek a tenkých světlometů úplně všechno a ne každého nového Audi si na cestě všimnete na první pohled. Tohle bude ovšem jiná káva.