Pro Mercedes-Benz je další úspěch modelu GLC velice důležitý, proto udělal vše, aby vůz neměl pokud možno žádné slabiny. Jenže zároveň bylo nutné zákazníky šetrně dovést k faktu, že tohle auto jezdí výhradně na elektřinu a i když se spalovacích motorů v budoucnu také dočkáme, přednost dostal čistě bateriový pohon. Proto konstruktéři vyvinuli maximální úsilí, aby bateriový elektromobil nabídl uživatelský komfort, na jaký jsou nároční fanoušci značky zvyklí z konvenčních Mercedesů. Dojezd už si proto vůbec nezadá s benzinovými SUV, dálniční spotřeba díky dvoustupňové převodovce neletí vzhůru tak rychle, jako u stávajících elektromobilů.
Mercedes ukázal nové elektrické GLC. Má špičkové technologie
Základní styl karoserie se prakticky nezměnil, podle tvarů poznáváme rodovou souslednost s předchůdcem okamžitě. Jenže v souladu s dnešními trendy se vůz nafoukl do všech směrů a dostal o 8 cm delší rozvor. Celková délka 4,85 m dnes překonává zlatý standard střední třídy a nové GLC je pořádný kus auta. Přesto nad sebou ještě nechává dost prostoru pro hned dva ještě větší elektrické modely, a sice EQE SUV (4,92 m) a EQS SUV (5,13 m). Jejich rozměry si však už špatně rozumějí s evropskými městy, kam se s novým GLC EQ pořád ještě důstojně vejdete.





A proč se vlastně novinka nejmenuje EQC, jako elektrický předchůdce z roku 2018? Na to je jednoduchá odpověď; končí doba dvou souběžných modelových řad a čistě elektrické novinky se nomenklaturně i designově přiblíží svým spalovacím alternativám. A s tím souvisí i návrat ke klasickému označení modelů, který začal už s elektrickým Mercedesem G EQ a pokračoval s novým CLA EQ. K mání je zatím jediná motorizace EQ 400 4Matic s výkonem 490 k, dočkáme se ještě dalších čtyř, které se umístí pod i nad tuto verzi. A nebudou chybět ani čisté zadokolky s ještě působivějším dojezdem, než je stávajících až 703 km této motorizace.
Jak tak chodíme kolem auta, všímáme si, že novinka je svému desetiletému předchůdci ještě podobnější, než je dnes při generačních obměnách zvykem. Takže i novinka zůstala u neprovokativních, obecně stravitelných linií a oblých přechodů. Jenže je třeba lákat i nové zákazníky, nejen si udržovat ty stávající. A tak i sem pronikla moderna v podobě volitelné masky s více než 900 svítivými segmenty, které dokáží nejen staticky zářit a dokreslovat design, ale rovněž všelijak animovat. Jak se to pojí s konzervativními tradicemi značky, necháváme na vás, osobně jsme rádi, že si bude možné novinku koupit i bez svítící třícípé hvězdy. I když je pravda, že dojem z toho spektáklu je naživo lepší, než z fotek, pod nimiž už se rojí nářky zaskočených internetových fanoušků. A to i díky povedeným novým světlometům.











Zboku si všímáme, že první dojem o nezměněných proporcích byl přeci jen trochu přehnaný. Prudčeji stoupající spodní hrana bočních oken se totiž setkává s horní hranou, která je nově celá v jednom širokém oblouku, v mnohem dynamičtějším úhlu, byť je zakončení malých bočních okének v D-sloupcích zaoblenější. Boky zároveň opustily horní z někdejších dvou prolisů a jediný, který zůstal, rovněž stoupá strměji. Výřezy blatníků nyní méně kopírují tvar kol. A konečně výraznější prahové nástavce spolu se světlomety, protaženými více do boků, a to vpředu i vzadu. Třešničkou na dortu jsou nové, elektricky výsuvné kliky, které méně narušují pohled zboku i obtékání vzduchu při jízdě.
Největšími změnami prošla záď, kde prakticky nezůstal kámen na kameni. Poznávací značku odsunula z někdejší prominentní pozice mezi koncovými světly do velkého prolisu na nárazníku, více se zaoblila, spodek víka kufru zarovnala s nárazníkem a především se ozdobila výrazným, průběžným dekoračním pruhem, do nějž se vešly nejen dvojité kulaté koncovky ve stylu nového CLA Shooting Brake, ale i svítící linka a velký znak. Mimochodem, tady nevadí, že nebylo tradiční logo nahrazeno slovným názvem. Ano, díváme se na vás, designéři ze Škody Auto. Nutno ale dodat, že třícípá hvězda je lidem mimo Evropu povědomější, než náš, český, okřídlený šíp, jakkoliv je už více než 100 let starý.














Jak se zvenčí měnilo jen opatrně, tak v interiéru nezůstal kámen na kameni. Prvním, čeho si každý člen posádky všimne i nač potom celou cestu kouká, je rekordně velký displej Hyperscreen s úhlopříčkou 99,3 cm. Ten sahá doslova od jednoho konce palubky k druhém a nově se nejedná o tři spojené displeje, ale skutečně o jednu gigantickou obrazovku. Ten působí vskutku velmi futuristicky a nabízí jemnou a čistou grafiku, ovšem samotná jeho plocha je obřím obdélníkem, postaveným kolmo před řidičem a spolujezdcem. A to není zrovna ideál estetiky ani nauky o vzdušných pocitech. Když je zapnutý, ani si to neuvědomíte, ale přesto doufáme, že další generace superdisplejů už by nemusely být jen ploché a geometrické.
Jinak jsou ale vjemy zcela na mercedesovských standardech. Povrchy jsou jemné a dokonale zpracované, detaily umocňují pocit nenuceného luxusu. Tedy aspoň v těch, kteří mají rádi stříbřité povrchy, na nichž je částečně dobře vidět, že nejsou z kovu. Bohužel se tu odehrála i velká sklizeň tlačítek, pokud jste doufali, že si zatopíte pěkně mechanickým knoflíkem, doufali jste marně. Několik mechanických ovladačů sice zůstalo, avšak je jich skutečně poskrovnu a ovládají často funkce, které mnohdy za celou cestu nepoužijete ani jednou. Částečnou útěchou je nový volant s dvojitými příčnými rameny, kde našly místo nejen kapacitní dotykové plochy s haptickou odezvou, ale i poctivá rolovátka, jak nezapomněl při prezentaci zdůraznit sám šéf Mercedesu Källenius.























Naštěstí se zůstalo u páček pod volantem, neúspěšný pokus Tesly se jich zbavit snad zůstane navždy mementem nepatřičných úspor, jdoucích přímo proti bezpečnosti. Rovněž ovládání sedadel zůstalo tradičně ve výplni dveří, i když rovněž prošlo jistými úsporami a zredukovalo počet pohyblivých součástí. Znovu si všímáme povrchů a ty nabízejí jak přírodní kůži, tak koženku, ovšem ve standardu, který neurazí ani connoisseura. A při rozhlížení se uvnitř nakonec zvedáme hlavu a spatřujeme jeden z milých detailů, o kterém mluví i stručné verze tiskových zpráv; už z CLA Shooting Brake známá, skleněná střecha je nejen po dílech elektrochromaticky zatmavitelná, ale potěší mnoha malými, prosvícenými hvězdičkami, které v noci vytvářejí překvapivě působivou atmosféru.
Jako každá německá automobilka, myslel i Mercedes-Benz na praktičnost. Uvnitř tedy najdete celou řadu poliček a šuplíků a především dvoupatrovou středovou konzolu, jejíž podpalubí dostalo podobnu skutečně velkého prostoru s neklouzavým dnem, dvěma USB-C konektory a zajišťovacím pružným páskem. Mercedes má bohatou tradici v široké přizpůsobitelnosti interiérů, jistě jste i vy někde někdy zahlédli nějaký ten veterán ze 70. let se zelenými nebo modrými sedačkami i palubkou. Tady máte rovněž na výběr mezi několika odstíny čalounění a také dezény ozdobných panelů, z nichž některé vypadají díky moderním metodám opracování velmi působivě.

















Co se týče vnitřního prostoru, tak vpředu je zcela dostatečný všemi směry, vzadu pak díky dlouhému rozvoru citelně lepší, než ve stávajícím GLC. Protože se pohybujeme v prémiových vodách, nehrozí horší kvalita čalounění dveřních panelů než vpředu, ovšem u čistě bateriového elektromobilu nás překvapila absence zcela rovné podlahy, která případnému pátému dospělému cestujícími moc radosti neudělá. To určitě neplatí pro nakládání bagáže, základní objem kufru podle VDA 570 l sice není rekordní, ale rozhodně bohatě stačí a prostor je navíc kvalitně čalouněn a díky šikmé zádi skvěle přístupný. Pod podlážkou dále skrývá malou jeskyni, kam by se zřejmě vešel i celý menší kufr plus veškeré příslušenství, které nepotřebujete denně.
A kdyby se nevešlo, je tu ještě stolitrový frunk. Tady upozorňujeme, že těch 100 litrů je podle VDA, takže až se jinde dočtete o 128 litrech, to je hodnota podle ISO, tedy vyplnění celého prostoru pomyslnou kapalinou. To se možná nezdá jako příliš převratná informace, tady je ale na místě připomenout, že všechny Mercedesy řady EQE a EQS, včetně odvozených SUV, nejenže nemají frunk, ale dokonce ani otevíratelnou kapotu. Tím to ale pořád nekončí, po elektrickém vysunutí tažného zařízení můžete zapojit vlek o celkové hmotnosti až 2,4 tuny, což je jedna z nejlepších hodnot mezi elektromobily a znamená to, že si můžete vozit sebou třeba už pořádně velký obytný přívěs, nebo podvalník s dvoutunovým historickým Mercedesem.









Multimédia MBUX dostala opět o něco novější generaci a nyní umí třeba mapa navigace plynule splývat s pokladem zbytku superdispleje, nebo její pravá část promítat obraz z centrální kamery, umístěné uprostřed horní hrany displeje. To se samozřejmě skvěle hodí třeba k hlídání dětí vzadu, stejnou cestou ale bude možné monitorovat i interiér odstaveného auta proti případným zlodějům. Všechny aplikace běží už na předsériových kusech krásně plynule, reakce na pokyny je velmi rychlá. Nechybí samozřejmě aplikace ani internetový prohlížeč a na něm se krásně vyjímá i homepage vašeho oblíbeného webu fDrive.cz.
Využili jsme nepříliš časté možnost prohlédnout si i použitou techniku in natura, kromě kompletních aut se totiž Mercedes-Benz pochlubil i jejich nejzajímavějšími součástmi. Především trakční baterií. Ta se velice podobá té v CLA, ale použila delší prismatické články, takže je o něco vyšší, což u SUV tolik nevadí. Výsledkem je při stejném půdorysu zhruba o 8 kWh větší netto kapacita a výsledných 94 kWh se bude díky horší aerodynamice vozu SUV určitě hodit. Nabíjet tu je možné rychlostí až 330 kW, což je o deset více oproti CLA. Baterie se tak naplní z 10 na 80 % za 22 minut.
Mercedes-Benz GLC EQ nyní nenabízí V2L, ovšem napřesrok se můžeme těšit na V2H a V2G po aktivaci skrz OTA. Budete k tomu ovšem samozřejmě potřebovat DC wallbox. Standardem je třífázové nabíjení 11 kW, za příplatek s dvojnásobnou rychlostí. Oba motory tu jsou synchronní s permantnentími magnety, ten zadní zefektivňuje rychlou jízdu dvoustupňovou automatickou převodovkou, přední se zase dokáže mechanicky odpojit díky jednotce DCU. Tady je třeba hledat důvody velmi nízké normované spotřeby podle WLTP, která začíná velmi hezkou hodnotou 14,9 kWh/100 km. To je mimochodem méně, než u přímého konkurenta BMW iX3, i když ten se chlubí lepší aerodynamikou.
Podvozek si zachoval dvojitá příčná ramena vpředu, zajišťující patřičný komfort na všech površích. Tomu by mělo prospět i vzduchové pérování, převzaté z třídy S, vybavené plynulou regulací účinku tlumičů a predktivními reakcemi na blížící se větší nerovnosti. Informace o nich bude vůz přijímat pomocí decentralizované komunikační sítě Car-to-X a s předstihem zmírní tlumicí účinek například před velkým retardérem.
Nový Mercedes-Benz GLC EQ nabízí působivou technickou úroveň, která by mu měla zajistit nejen dobré postavení na trhu, ale i požadavek, aby jeho parametry připadaly solventním zákazníkům co nejdéle přijatelné. Konstruktéři pro to udělali maximum, teď je řada na marketérech.
Technické parametry Mercedes-Benz GLC (2025) 400 4MATIC EQ
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 845 × 1 913 × 1 644 mm, 2 535 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 360 kW, 489 koní, točivý moment: 800 Nm |
| Baterie | ? (94 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 330 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 15,8 kWh / 100 km, dojezd: 673 km |
| Cena od | 1 778 700 Kč |

