Mercedes-Benz dorazil na Mnichovský autosalon 2025 v plné parádě a přivezl sem světovou premiéru svého nejdůležitějšího modelu. Mercedes-Benz GLC EQ se vrací k tradiční nomenklatuře a stejně jako již uvedený model G EQ dává najevo příslušnost k tradičním modelovým rodinám. Svůj výhradně elektrický pohon pak inzeruje zkratkou EQ. Předchůdce sice vycházel ze spalovací třídy GLC a byl jí také hodně podobný, avšak nazval se EQC a otevřel éru moderních elektrických Mercedesů. Od jeho premiéry ovšem uplynulo už šest let a od debutu výchozího GLC dokonce už celá dekáda. A vzhledem k tomu, že právě GLC je dlouhodobě nejprodávanějším autem s třícípou hvězdou, byli jsme na novou generaci mimořádně zvědaví. Načekali jsme se na ni totiž déle, než je u značky zvykem.

















Čekání ovšem stálo za to, na trh dorazil sebevědomě tvarovaný model se špičkovou technikou, převzatou od nového CLA. A netýká se to jen nové, 800V elektrovýzbroje, ale i podvozku. Ten totiž převzal vzduchové pérování a natáčení zadních kol z vyšších tříd a z nového CLA také elektronicky řízený, aktivní brzdový systém One-Box bez mechanické vazby mezi pedálem a hlavní brzdovou jednotkou (ta tu ovšem zůstává jako záložní pro případ selhání). Zaujme i zatím největším superdisplejem MBUX Hyperscreen s téměř metrovou úhlopříčkou (99,3 cm), hardwarovou i softwarovou připraveností na autonomní jízdu, systémem dálkové rezervace nabíjecí stanice či schopností tahat přívěs, vážící až 2,4 t.
Potěší nejen tradičním důrazem na komfort, ale i přepravní kapacitou. Kufr pojme v základní konfiguraci 570 l podle VDA, novinkou, kterou jsme donedávna u elektrických Mercedesů neznali, je i frunk. A i jeho objem už je dnes poměřován podle VDA, což v tomto případě vychází na velkorysých 100 litrů podle VDA. Posádka pak má oproti předchůdci více místa ve všech směrech, také díky přidaným 84 mm rozvoru. Využitelnost podporují i terénní asistenty včetně tzv. průhledné kapoty, usnadňující kontrolu podloží v těžším terénu.























Novinka se vydala podobným designérským směrem Sensual Purity, jako nedávno uvedený Mercedes-Benz CLA. Na klasických proporcích nebylo mnoho co měnit, ostatně podobný krok by byl riskantní, ovšem okatá příď s výrazným světelným podpisem se od tradic odpoutává docela odvážně. Obsahuje celkem 942 svítících bodů a nabídne různé animace. Svítí i třícípá hvězda, a to podle místních předpisů částečně nebo celá. Svítící maska je ovšem za příplatek, takže vyznavači klasiky se mohou vrátit k tradiční chromové mřížce. Chrom nacházíme i jinde na karoserii, Mercedes prostě patří ke značkám, od kterých něco takového zákazníci očekávají. Samozřejmostí jsou už dnes standardní LED světlomety, nahraditelné maticovými IQ Light. Zajímavé je, že i u nich už se dnes sleduje spotřeba, tak víme, že je poloviční proti předchůdci. Světelné animace se nevyhnuly ani zádi, kde dokáží mj. indikovat otevřený vůz či nabíjení.
Pečlivá aerodynamická optimalizace, která zahrnuje například zajížděcí kliky, vedla k součiniteli čelního odporu vzduchu Cx 0,26. To je sice o dvě setinky více, než u BMW iX3, ale pořád je to na SUV vynikající hodnota. Díky ní začíná normovaná spotřeba WLTP na znamenité hodnotě 14,9 kWh/100 km a dojezd, rovněž počítaný podle WLTP, na 713 km. I zde má BMW náskok, ovšem Mercedes-Benz oproti němu používá baterii s využitelnou kapacitou 94 kWh, tedy téměř o 15 kWh méně.

















Uvnitř čeká digitální interiér, postavený kolem zmíněného MBUX Hyperscreen a doplněný volantem s kapacitními ovladači, na který se ovšem vrátila oblíbená a intuitivní rolovátka. Na výběr je mezi komfortními a sportovními sedadly, standardem je nyní jejich plně elektrické ovládání. Za příplatek bude k mání pokročilá masáž, zapojená do promyšleného wellnes programu Energizing Comfort, který dokáže urychlit relaxaci i patřičnými zvuky a světelnými efekty.
Aktuálně je jako první uvedeno provedení 400 4Matic EQ, čtyři další motorizace budou následovat. S touto motorizací se můžete těšit na pohon všech kol systémovým výkonem 490 k, zrychlení z klidu na stovku za 4,3 s, nejvyšší rychlost 210 km/h a schopnost táhnout vlek o hmotnosti až 2,4 t. Nabíjecí příkon zde činí až 330 kW, schopné naplnit baterii z 10 na 80 % SoC za 22 minut. Standardem je 11 kW třífázová AC nabíječka, za příplatek pak 22 kW. Maximální výkon rekuperace činí 300 kW, řidič má k dispozici čtyři režimy D- (maximální rekuperace), D (standardní rekuperace), D+ (pouze plachtění) a D Auto (inteligentní rekuperace). Brzdění dostala na starost samočinná jednotka One-Box, která samočinně vyvažuje rekuperaci a konvenční brzdy. Vůz samozřejmě podporuje standard V2X, standardem tu je multizdrojové tepelné čerpadlo, pracující i s odpadním teplem výkonové elektroniky, i prekondicionování baterie.









Baterie se sníženým obsahem kobaltu a anodami z oxidu křemičitého, nabízí energetickou hustotu 680 Wh/l. Na rozdíl od BMW Neue Klasse si zachovala modulární konstrukci, která spolu s důsledným upřednostňováním šroubovaných spojů před lepenými usnadňuje údržbu. vpředu i vzadu PSM motor s magnety do W, vzadu dvoustupňová převodovka, vpředu mechanické odpojování motoru DCU. Obě pohonné jednotky jsou vybaveny SiC silovou elektronikou. Celková účinnost pohonu na dlouhých cestách dosahuje 93 %.
Zajímavé je, že Mercedes-Benz zvolil zcela odlišnou koncepci pohonu, než BMW. Zatímco modro-bílý konkurent pokračuje s cize buzenými synchronními elektromotory a dopředu nově dostal asynchronní elektromotor, třícípá hvězda spoléhá na osvědčenou klasicku v podobě dvojice synchronních elektromotorů s permanentními magnety. Ty ovšem mají své limity, takže vzadu nacházíme dvoustupňovou převodovku s poměry 11:1 a 5:1, vpředu zase mechanickou odpojovací spojku DCU, snižující jízdní odpory během jízdy nízkým výkonem či plachtění.















Naopak konstrukce podvozku se příliš neliší, i zde najdeme vzduchové pérování, za příplatek zkombinovatelné s natáčením zadních kol až o 4,5 stupně, které zmenší průměr otáčení na 11,2 m. Počítá se s funkcí Car-to-X, s jejíž pomocí vůz dokáže předem zjistit, že se blíží k dlouhému retardéru, velmi častému v jižní Evropě, a s předstihem přenastavit tuhost pérování. Systém umí rovněž poznat dálnici podle mapových podkladů a nastavovat díky tomu podvozek při běžné jízdě o něco níže kvůli snížení aerodynamického odporu. K tomu tlumiče s plynule upravitelnou charakteristikou a paleta jízdních asistentů včetně přípravy na autonomní jízdu. Počítá se rovněž s výbavou za předplatné, zdá se tedy, že tento obchodní model, který příliš nechutná zákazníkům, stále automobilky láká, protože jim otevírá cestu k citelnému snížení výrobních i homologačních nákladů a zároveň sekundárnímu příjmu peněz od kupců.




Technické parametry Mercedes-Benz GLC (2025) 400 4MATIC EQ
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 845 × 1 913 × 1 644 mm, 2 535 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 360 kW, 489 koní, točivý moment: 800 Nm |
| Baterie | ? (94 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 330 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 15,8 kWh / 100 km, dojezd: 673 km |
| Cena od | 1 778 700 Kč |