Nový Mercedes-Benz GLC. Přísná dieta a bez hybridu ani ránu

Kompletní představení
Nový Mercedes-Benz GLC. Přísná dieta a bez hybridu ani ránu
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Novinka narostla, avšak výrazně se uskrovnila v nabídce motorů
  • Už si nekoupíte žádný pohon bez aspoň částečné elektrifikace
  • Každý plug-in hybrid ujede minimálně 100 km v čistě elektrickém režimu

Minulý Mercedes-Benz GLC nahradil výstřední hranatý model GLK a dosáhl se svými oblými liniemi, dospělou technikou a komplexní nabídkou motorů včetně ostrých osmiválců pozoruhodných prodejních úspěchů. Poslední dva roky už ovšem začaly prodejní křivky klesat, což byl jasný povel k dokončení vývoje nástupce. Přesto předchůdce udržel Mercedes-Benz v nabídce pěkných 7 let a v tuto chvíli se ještě prodává ve verzi kupé.

Třetí generace kompaktního pětidveřového SUV si ponechala název Mercedes-Benz GLC (typový kód X 254) i základní koncepci s podélně uloženým motorem a primárním pohonem zadních kol. Jenže přišly i zásadní změny; zatímco předchůdce nabízel i řadové šestiválce a vidlicové osmiválce, novinka si vystačí se čtyřválci, přinejmenším tedy zpočátku. O výkony, na jaké jsou zvyklí, však zákazníci nepřijdou. Vrcholná debutová motorizace GLC 400 e 4Matic s plug-in hybridem nabídne systémový výkon 381 koní a zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,6 s, tedy hodnoty na úrovni, kde se ještě nedávno pohybovaly osmiválce.

Design ctí křivky předchůdce, přesto je ale modernější a více se připodobnil ostatním novým Mercedesům

Podvozek se sice koncepčně příliš nezměnil, avšak vylepšení se dočkala přední náprava s dvojicí příčných ramen. Ta těží z kinematických výhod tzv. vysoké těhlice a umožňuje bezproblémovou volbu mezi klasickými ocelovými pružinami a vzduchovým pérováním Airmatic. Druhá volba je nově spojena s aktivním natáčením zadních kol až o 4,5 °. Ta se podle aktuální rychlosti natáčejí buď v opačném smyslu než přední (do 60 km/h), usnadňují manévrování a zmenšují průměr otáčení na „miniautových“ 11 m, nebo ve vyšším tempu ve stejném smyslu, čímž zvyšují stabilitu při změnách směru. S aktivním řízením zadních kol je také spojen strmější převod řízení těch předních.

Podvozek může být buď ve zcela standardním provedení, nebo vzduchovém. Další nabídkou je tzv. terénní technická sada se zvýšenou světlou výškou o 20 mm a doplněnými ochranami podvozku. Další volbou je naopak sportovní ztužení pro Linii AMG Exteriér. Všechny pohony z první vlny se budou muset spokojit s pouhými dvěma motory, byť v různých výkonových stupních. Ty budou vždy spojeny s hybridním soustrojím. Základem je klasický řemenový 48V startérgenerátor druhé generace vykrývající slabá místa výkonových křivek dávkou 23 koní (dosud 14 k) a až 200 newtonmetrů. Z jeho výhod čerpají naftové i benzinové jednotky s různými výkony.

Mercedes-Benz GLC (2022)
Velká trakční baterie o kapacitě 31,2 kWh je u verzí PHEV poněkud netypicky uložena pod zavazadelníkem, nikoliv pod podlahou

Pro náročnější aplikace byl vyvinut plug-in hybrid, rovněž reflektující moderní požadavky. Díky velké baterii s 31,2 kWh brutto totiž vždy nabízí elektrický dojezd minimálně 100 km a především volitelné rychlé nabíjení DC 60 kW jako doplněk ke standardní palubní nabíječce AC 11 kW. Odpadá tím základní problém většiny PHEV, s nimiž veškerá elektrická legrace kvůli chybějícímu rychlému nabíjení po vyprázdnění trakční baterie pro ten den zpravidla končí. GLC PHEV poslouží s trochou dobré vůle i jako klasický elektromobil s pohonem 4×4. K tomu účelu posílá na kola až 136 k (dosud 109 k) a dokáže vyvinout v čistě elektrickém režimu až 140 km/h. Všechny důležité provozní systémy včetně klimatizace a topení jsou poháněny elektricky. Rovněž PHEV se tu snoubí jak se vznětovým, tak se zážehovým motorem. S pomocí navigace je navíc EV režim přednostně aktivován tam, kde dává největší smysl, tedy zejména ve městech.

Benzinový svět zastupuje zážehový přímovstřikový turbodvoulitr M254 z rodiny FAME pocházející ze společného vývoje s Nissanem/Renaultem, který je unikátní tím, že jako jeden z mála moderních jednotek nemá integrované svody v hlavě, což omezuje energetické nároky na čerpání chladicí kapaliny. Mastné palivo v nádrži zase ocení dvoulitrový diesel Mercedes OM654 s nízkým kompresním poměrem 15,5 : 1, který své jedinečné vlastnosti osvědčuje v široké škále modelů od kompaktů až po velké dodávky. Zde i díky 62litrové nádrži už v základní, mildhybridní verzi 220 d 4Matic podle WLTP ujede téměř 1 200 km.

Mercedes-Benz GLC (2022)
Oproti dřívějším šesti a osmiválcům se musí nové GLC zpočátku spokojit jen se čtyřválci. Naštěstí si zachovalo klasickou koncepci s podélně uloženým motorem a pořádnou převodovkou

Změny převodů má vždy na starosti nejnovější vydání masivního planetového automatu s hydrodynamickým měničem 9G-Tronic s extrémním rozsahem převodových poměrů 8,92 umožňujícím pokrýt skutečně široký rozsah požadavků a cestovat na dálnici velmi úsporně. Elektromotor s permanentními magnety je u zde použitého PHEV třetí generace umístěn mezi hydrodynamickým měničem a samotnou skříní, takže i v elektrickém režimu vůz normálně řadí. Spalovací motor se pak v případě potřeby připojuje přes vícelamelovou spojku.

Stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem je vždy nastaven tak, aby v základním nastavení posílal více síly na zadní nápravu. V tomto ohledu je však rozdíl mezi oběma benzinovými plug-in hybridy a všemi ostatními motorizacemi. Zatímco pohony 300 e a 400 e jsou nastaveny tak, že standardně posílají na zadní nápravu 69 % síly, zbylé distribuují sílu mezi přední a zadní kola rovnoměrněji; konkrétně v poměru 45:55.

Design se přihlásil se svými úzkými světlomety k ostatním aktuálním Mercedesům. Nejen jimi; tvary se zjednodušily vyhlazením někdejších prolisů na bocích i zmírněním někdejších výrazných vzduchových náběrů na předním nárazníku. Novinkou je stoupající spodní hrana bočních oken a také použití zapuštěnějších dveřních klik. Ty se navíc přesunuly níže, naštěstí si však zachovaly klasický tvar, který je možné uchopit i shora. Je to nejen příjemnější na manipulaci, ale i bezpečnější. I přesto si aerodynamika polepšila ze stávajících Cx 0,31 na velmi dobrých 0,29. Jinak se ale celkové proporce a styl vlastně až překvapivě podobají. Oproti radikálnímu řezu, jaký předvedla minulá generace GLC, když nahrazovala hranaté GLK, současná míra změn na první pohled připomíná spíš pouhý facelift.

I s nejnovějšími technologiemi (Digital Light, OLED) si Mercedes zachoval část klasických linií a detailů, revoluce, jaká se právě odehrává u konkurenčního BMW, se tu naštěstí nekoná

Zato v interiéru se měnily celé koncepty a zejména cestující v první řadě by asi jen těžko na první pohled poznali, že sedí v Mercedesu, nebýt ještě výraznějšího loga na volantu. Už na ten druhý jim sice pomohou charakteristické detaily typu dominantní trojice výdechů ventilace či ovládání elektrických sedadel na dveřích, ovšem řada typických poznávacích znaků je tatam. V první řadě samozřejmě klasické přístroje v oblé kapličce a typický středový panel s mechanickými ovladači a dotykovou ploškou završený samostatně stojícím, nevelkým kontrolním displejem. Ten si nově vyměnil místo se zmíněnými výdechy, posunul se níže, tedy blíže rukám, a dále od osy pohledu. Narostl na 11,9", pootočil se do vertikální polohy a stal se mj. hlavním ovládacím prvkem.

Ať se nám to líbí, nebo ne, i Mercedes nahradil naprostou většinou mechanických tlačítek a knoflíků v jejich léty piplaných, ergonomicky vyzrálých polohách jedním velkým, dotykovým displejem tak, jak to mají ekonomové z automobilky a čínští zákazníci rádi. Částečnou útěchou nám může být, že hlasové ovládání MBUX je aktuálně jednoznačně nejlepším systémem svého druhu na světě a na rozdíl od většiny konkurentů dokáže život skutečně zjednodušovat, ovšem konzervativní a starší zájemci ztratili další opěrný bod. Uvidíme, zda jim Mercedes ponechá aspoň nějaký. Útěchou nám každopádně budiž, že i do nového GLC si zatím lze koupit skutečnou kůži, nikoliv pouze veganskou koženku.

Interiér lze ladit do luxusní, nebo naopak intenzivně sportovní atmosféry. Sedadla stále sázejí na poctivou pravou kůži, umělé koženky se tu zatím nekonají

Karoserie s délkou 4 716 mm proti předchůdci narostla o 60 mm a je nižší o 5 mm, což prospělo aerodynamice. Nabízí nejen citelně větší prostor pro posádku díky tomu, že trakční baterie nejsou pod podlahou, ale také přidaných 70 litrů pro její zavazadla díky prodlouženému zadnímu převisu. Hodnota 620 l podle VDA patří ke špičce, ostatně Kodiaq považovaný za přepravního krále 4,7metrových SUV nabízí v základním objemu jen o 30 litrů více. Nutno ovšem dodat, že toto krásné číslo platí pouze pro mild-hybridy; PHEV má totiž velkou trakční baterii pod zavazadelníkem, kterému tak pochopitelně pěkných pár litrů ubrala. Kolik ale, tím se zatím výrobce oficiálně nepochlubil.

Narostl seznam standardní výbavy, ovšem přidávalo se i mezi příplatky. Především se spoustu nových věcí naučil i komunikační hlasový systém MBUX. Díky nové funkci Smart Home například dokáže dálkově ovládat i chytrou domácnost pouhými hlasovými povely. Další novinkou je funkce Newsflash, tedy asistent pro pouštění individuálně sestavených zpráv z kýžené oblasti, tedy například ekonomiky, sportu či kultury. Vítanou novinkou pro moderní nomády je asistent pro cestování s přívěsem, ten totiž nejen usnadňuje manévrování na místě (to žádná novinka samozřejmě není), ale i v navigaci volí trasu podle zadaných parametrů soupravy, tedy výšky, šířky, délky či hmotnosti. Ostatně mikromanévry usnadňuje tzv. průhledná kapota, která na displeji zobrazí to, co je těsně před autem.

Stávající asistenční systémy byly podstatně vylepšeny a přibyly nové, například mimořádně praktická „průhledná kapota“
´

Další novinkou v této třídě je funkce Digital Light převzatá z větších Mercedesů. Ta dokáže díky značnému množství svítících bodů nejen mimořádně přesně obkreslovat kolemjedoucí vozidla, ale také na vozovku promítat výstražné symboly či pomocné značení. Komfort na dlouhých cestách nově obstarávají masážní sedadla spojená s relaxačními audiovizuálními funkcemi Energizing, Air-Balance a Guard 360°. Atmosféru uvnitř vylepšuje inovované střešní okno s tenčí příčkou vytvářející iluzi souvislé prosklené plochy.

Technické parametry Mercedes-Benz GLC (2022) 300 e 4Matic

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 716 × 1 890 × 1 648 mm, 2 355 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon230 (150 + 100) kW, 313 (204 + 136) koní, točivý moment: 550 Nm / 2 000 ot/min
Baterie31,2 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 60 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 24 kWh / 100 km, dojezd: 849 km
Cena od1 754 500 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze