Mercedes-Benz GLC Coupe 300 de 4Matic (2023)
test

Mercedes-Benz GLC Coupe 300 de 4Matic (2023)

Spěchání mu nesvědčí

Omlazený model GLC je dostupný ve dvou karosářských variantách a opět nechybí bohatá nabídka motorizací. My jsme na test zvolili naftové plug-in hybridní provedení 300 de, které disponovalo výkonem 335 koní a DC nabíjením, jež je schopné pojmout výkon až 60 kW. Umí fungovat toto SUV více jako elektromobil, nebo jako hybrid?

Možná se to nezdá, ale GLC je v poslední době nejprodávanějším Mercedesem. Není divu, že díky bohaté motorové paletě se na silnicích objevuje celá řada různých verzí, a tak jsme se v redakci rozhodli prozkoumat zlatý střed nabídky. Tím je plug-in hybridní naftová verze 300 de, které nechyběl pohon všech kol, pár příplatků a hlavně karoserie Coupe. Kdo zvolí tuto dynamičtěji vypadající verzi, musí dopředu počítat s menším a hůře využitelným zavazadlovým prostorem. To samé se týká i prostoru na zadních sedadlech, ale jak to už bývá, vždy je to něco za něco. Červený testovací exemplář na silnici nijak nevyčníval a vlastně ani okolí vůz často příliš neregistrovalo. GLC Coupe tak není pro někoho, kdo rád sleduje reakce okolí, alespoň ne tedy v námi testované „obyčejné“ specifikaci.

Technické parametry Mercedes-Benz GLC (2022) 300 de 4Matic

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 716 × 1 890 × 1 648 mm, 2 415 kg
PohonHybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4
Výkon245 (145 + 100) kW, 335 (197 + 136) koní, točivý moment: 750 Nm / 2 000 ot/min
Baterie31,2 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 60 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 0,5 l / 100 km
Cena od1 821 050 Kč

Po usednutí do kabiny jsem se cítil jako v typickém současném Mercedesu. Záplava měkčených plastů, kůže a kovu, to je aktuální styl značky. Obří tablet na středu palubní desky nabízel opět velmi rychlé reakce, povedenou grafiku a snad jen dotyková lišta na její spodní části působila poněkud chatrnějším dojmem. Do kabiny omlazeného GLC se pohodlně posadí i 190 cm vysocí cestující, pokud hovoříme o předních sedadlech. Dozadu vměstnáte o 15 cm nižší osoby, což je snad jediné zásadnější omezení. Hodně mě bavila palubní funkce „náhled na semafor“, kdy se na středové obrazovce zobrazí skrze přední parkovací kameru náhled na semafory nad vozem. Tím odpadá starost vyklánění hlavy do strany v případě, že křižovatka je koncipována tak, že semafory jsou často o dost blíže než její hranice.

Při jednotlivých jízdách jsem si všiml, že kabina není tak příkladně odhlučněna, jako to bývá ve vyšších modelech značky. I když GLC nese označení 300 de, rozhodně nečekejte nic s objemem tři litry a šest válců. Pod kapotou této varianty pracoval naftový čtyřválcový dvoulitr, který byl doplněn o elektromotor a baterii s kapacitou 31,2 kWh. Dohromady je dostupných 335 koní, které na všechna čtyři kola posílá automatická devítistupňová převodovka. Tato kombinace má zaručovat vysoký dojezd a nízkou spotřebu, ale je to skutečně tak? Vždyť testované GLC vážilo 2,4 tuny!

Nebudu vás děsit a rovnou řeknu, že po ujetí 965 km a pravidelnějším nabíjení jsem dosáhl průměrné spotřeby 3,2 litru na 100 km. Mercedes-Benz jako jediný z německé prémiové trojky nasadil pro svůj plug-in hybrid možnost nabíjet baterii DC nabíjením výkonem až 60 kW. To by nutně potřebovalo například již otestované BMW XM. Mercedes-Benz GLC tak díky rychlonabíjení dokáže zastoupit i elektromobil. Při teplotách okolo 17 ° C jsem byl schopen v komfortním nastavení vozu ujet čistě na elektřinu 102 km, což je vynikající hodnota. Pokud se s plně nabitou baterií stejně jako já vydáte na dálnici, GLC 300 de vám umožní jet na elektřinu rychlostí až 145 km/h a baterie stačí na 75 km. A když se baterka vyčerpá, nastoupí celkem úsporný dvoulitr, který si bez nabíjení nárokoval 6,5 litru na 100 km.

Jak je vidět, toto je vážně úsporné středně velké SUV, u kterého se stačí jen trošku snažit a čerpací stanice se pro jeho majitele stanou jen zřídka kdy vídanou atrakcí. V tomto ohledu vidím největší pozitivum verze 300 de, byť by si zde někdo určitě představoval objemnější třílitr a šest válců. Jenže zatímco po stránce spotřeby a dojezdu je GLC jedničkou, v dalších ohledech se jedná spíše o průměr. Automatická převodovka postrádala dokonalou hladkost a občas nevěděla, že by měla přeřadit na nižší převod. Často se mi tak stávalo, že v rychlosti 135 km/h motor točil 3 300 ot./min a já byl nucen manuálně zařadit osmý a devátý převodový stupeň. Sportovní jízdě neprospívá ani hmotnost 2 450 kg, která je limitující při každém prudším zatočení na vlhké silnici.

Ačkoliv vozy Mercedes-Benz jsou řidičsky zábavné, vůči BMW pořád něco málo ztrácí. Těžkopádnost plug-in hybridního GLC byla zkrátka až příliš velká a možná snad velmi kvalitní obutí by bylo jistým řešením, jak brzy nepodniknout návštěvu příkopů u silnice. Vůz je totiž do určité chvíle čitelný a najednou je znát, jak jeho záď chce při prudším zatočení vybočit. Kdo nemá rychlé ruce a nepočítá s tím, toho překvapí, že se najednou auto sune bokem a je potřeba přidat plyn, aby byl pořádně využit pohon všech kol. Pochvalu ale musím udělit hlavním světlometům Digital Light, které kromě projekce různých animací na silnici umí krásně osvětlit vozovku dostatečně daleko před vozem a také do strany. Škoda jen, že přední mlhovky jsou dnes u spousty výrobců minulostí a v případě horší viditelnosti nemá řidič žádnou volbu upravit osvětlení.

Za mě je omlazený Mercedes-Benz GLC Coupe skoro dokonalým SUV, kterému podráží nohy jen vyšší hmotnost a hůře naladěná automatická převodovka. I to bych ale zkousnul, protože 335koňový rodinný vůz umí jezdit za lehce přes tři litry nafty, současně ujede na elektřinu sto kilometrů a v případě potřeby se jeho baterie dobije z prázdna do maxima za půl hodiny. K tomu si přidejte pohodlný podvozek, intuitivní palubní systém a pohledný design. Dynamika je taktéž obstojná a cenově GLC Coupe 300 de v základu vychází na dva miliony Kč.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

Klady
  • dynamika ve sportovním režimu
  • osvěžený vzhled verze kupé
  • DC nabíjení výkonem až 60 kW
  • nízká spotřeba
Zápory
  • s volbou verze kupé méně místa na hlavu vzadu
  • lehká těžkopádnost v zatáčkách
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze