Mercedesy to za vás vezmou už legálně, i když zatím ne vždy a všude

3
Mercedesy to za vás vezmou už legálně, i když zatím ne vždy a všude
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Modely Mercedes EQS a Mercedes S dostávají jako první autonomní řízení 3. úrovně
  • Má zatím spoustu omezení, avšak jde o první komerčně dostupné, legální samočinné řízení

Mercedes-Benz jako vůbec první automobilka na světě nabídne do vybraných modelů možnost doplatit za mezinárodně certifikované autonomní řízení úrovně SAE 3 pod obchodním názvem Drive Pilot. Týká se to špičkových modelů S a EQS, do nichž bude systém k mání za 5 000 eur (125 000 Kč), respektive 7 430 eur (185 750 Kč) bez DPH. Do EQS je třeba doplatit 2 430 eur (60 750 Kč) za paket Driver Assitance Plus, proto je celková cena příplatku vyšší. Systém toho zatím neumí mnoho; dokáže na vybraných silničních úsecích v Německu (pouze tam je zatím autonomní řízení legální, a to od loňského roku) v dopravní zácpě či hustém provozu v rychlostech do 60 km/h plně převzít ovládání vozu, přičemž kromě funkcí známých ze SAE 2 (samočinná regulace rychlosti, odstupu a jízdy v pruhu) dokáže i reagovat na náhle vzniklé provozní situace či dopravní značení a dokáže provést i vyhýbací manévr.

Součástí paketu jsou přídavné senzory, které výrobce považuje za nezbytné pro bezpečnou autonomní jízdu, tedy lidar, radar, kamery, ultrazvukové senzory a snímače vlhkosti. Důležité relevantní systémy jsou redundantní, což se týká především baterie, řízení, brzd a senzoriky. Díky tomu vůz dokáže v nepravděpodobném případě poruchy systému předat bezpečně ovládání zpět řidiči a pokud jej nepřevezme, bezpečně zastavit vůz tak, aby neohrozil svou posádku ani okolní provoz.

Objednávky Mercedes otevře 17. května, dalším bodem bude snaha o homologaci systému v USA do konce roku, konkrétně v Kalifornii a Nevadě. Dalším krokem bude zavádění inteligentního parkovacího asistentu, který umožní plně automatizované parkování bez řidiče dokonce na úrovni SAE 4.

Technické parametry Mercedes-Benz EQS 450+

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon245 kW, 333 koní, točivý moment: 568 Nm
Baterie112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 780 km
Cena od3 085 500 Kč
Diskuze ke článku
Jiří Zýka
Jiří Zýka
to je tedy extra funkce. Můžete ji použít jen za podmínek, které reálně nastanou tak v tisícině procent jízd. Ale důležité je být první ...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze