Mercedes má schválené autonomní řízení, psaní e-mailu za volantem bude legální

3
Mercedes má schválené autonomní řízení, psaní e-mailu za volantem bude legální
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Jako první dostane nový systém aktuální generace třídy S
  • Zatím bude Drive Pilot využíván na dálnicích v Německu
  • Systém zvládne vysoce autonomní jízdu až do rychlosti 60 km/h

Mercedes-Benz splňuje jako první výrobce automobilů na světě přísné legislativní požadavky předpisů EHK OSN č. 157 pro systémy automatizované jízdy úrovně 3. Spolkový úřad pro silniční provoz KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) udělil na základě splnění požadavků technických registračních předpisů EHK OSN č. 157 příslušné schválení, a tím vytvořil předpoklady pro možnost nabízet tento systém na mezinárodních trzích za předpokladu, že to příslušná národní legislativa umožňuje. Německo převzalo roli průkopníka, když už v roce 2017 zařadilo systémy automatizované jízdy úrovně do zákona o silničním provozu. Proto si první zákazníci budou moci pořídit již v první polovině roku 2022 třídu S se systémem Drive Pilot, který jim umožní v husté dopravě nebo v dopravních zácpách na vhodných úsecích německých dálnic vysoce automatizovanou jízdu rychlostí až 60 km/h.

Volitelná výbava Drive Pilot usnadňuje řidiči řízení a umožňuje mu věnovat se vedlejším činnostem na centrálním displeji, například nakupování na internetu nebo vyřizování elektronické pošty v pojízdné kanceláři. Schválení systému platí také pro model EQS. Již mnoho let Mercedes-Benz pracuje na uskutečnění vize automatizované jízdy. Pro jeho vozidla byla vyvinuta inovativní technologie v podobě systému na základě LiDARu. Tímto milníkem Mercedes přináší radikální změnu dosavadního zažitého paradigmatu. Poprvé ve 136leté historii automobilu totiž přebírá vozidlo za určitých předpokladů dynamické řízení vozu. Německo je pak tímto schválením průkopníkem automatické jízdy. Technický schvalovací předpis, na jehož základě může být takovýto systém homologován, vstoupil v platnost na začátku roku 2021. Od té doby může být v Evropě aplikován, a Mercedes-Benz jako první výrobce tuto příležitost rychle využil.

Mercedes-Benz nabízí systém Drive Pilot nejprve na 13 191 kilometrech dálnic v Německu. Rozsáhlé zkušební jízdy s tímto systémem již probíhají například v USA a Číně. Jakmile bude na dalších trzích vytvořen národní legislativní rámec pro vysoce automatizovanou jízdu, který bude umožňovat především odvracení pozornosti od řízení, bude postupně následovat uvedení systému Drive Pilot na mezinárodní trhy. Systém musí zvládat i překvapivé dopravní situace a zpočátku přebírá řízení na vhodných úsecích dálnic a při husté dopravě do legislativně povolené nejvyšší rychlosti 60 km/h. Ovládací prvky jsou umístěny na věnci volantu nad pravou a levou prohlubní pro palec. Drive Pilot po své aktivaci řidičem reguluje rychlost jízdy, vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a suverénně vozidlo řídí v jízdním pruhu. Systém vyhodnocuje a zohledňuje průběh trasy, události na trase a dopravní značení. Systém reaguje i na nečekané dopravní situace a samostatně je řeší např. vyhýbacím manévrem v jízdním pruhu nebo brzděním.

Se senzorem LiDAR a funkčně zdvojenými (redundantními) systémy Drive Pilot vychází ze systému pro snímání okolí, který je součástí sady asistenčních systémů, a zahrnuje dodatečné senzory, které Mercedes-Benz považuje za nezbytné pro bezpečnou vysoce automatizovanou jízdu. Mezi ně patří LiDAR, kamera na zadním okně a mikrofony, které slouží především k rozpoznávání modrých majáků a dalších speciálních signálů zásahových vozidel, ale také senzor vody v podběhu kola. Drive Pilot kromě dat ze senzorů využívá navíc informace o geometrii silnice, vlastnostech trasy, dopravních značkách a mimořádných událostech v dopravě (např. nehody nebo úseky s prací na silnici), které získává z mapy s vysokým rozlišením. Ta je k dispozici prostřednictvím backendového připojení a průběžně aktualizována. Třída S s volitelnou výbavou Drive Pilot disponuje kromě toho také funkčně zdvojenými (redundantními) systémy řízení a brzdění. Redundantní je také elektrická síť, aby vůz mohl manévrovat i při výpadku některého z těchto systémů a řízení mohlo být bezpečně předáno řidiči.

Pokud řidič, například kvůli akutnímu zdravotnímu problému, nepřevezme po uplynutí stanoveného času řízení vozidla ani po opakovaných a stupňovaných výzvách, zahájí systém řízené a přiměřené zpomalování vozidla až do úplného bezpečného zastavení. Současně se aktivují výstražná světla a u stojícího vozu také systém nouzového volání Mercedes-Benz. Vůz odemkne dveře a otevře okna, aby poskytovatelům první pomoci usnadnil přístup do vozidla. Při zavádění takového systému do silničního provozu má u značky Mercedes-Benz maximální prioritu nejvyšší úroveň bezpečnosti, s níž souvisejí vysoké požadavky na provozní bezpečnost. Velmi přesný lokalizační systém je mnohem výkonnější než běžné systémy GPS a zjišťuje, kde přesně se konkrétní vůz Třídy S nachází. Navíc jsou data poskytovaná satelitním navigačním systémem porovnávána s daty ze senzorů a daty z mapy s vysokým rozlišením. Data ze senzorů LiDAR, kamer a radarových čidel poskytují informace o geometrii silnice, vlastnostech trasy, orientačních bodech nebo dopravních značkách.

Mapa s vysokým rozlišením dodává trojrozměrný obraz silnice a okolí. Data mapových podkladů jsou uložena v backendových výpočetních centrech a neustále aktualizována. Každé vozidlo si navíc ukládá obraz těchto mapových informací, neustále je porovnává s backendovými daty a aktualizuje lokální datové záznamy. Mapa s vysokým rozlišením tak nabízí stabilní určování polohy, protože reprezentuje okolí nezávisle na okolnostech, například na odstínění nebo znečištěných senzorech. Navíc poskytuje informace o geometrii silnice nebo o mimořádných událostech v dopravě a úsecích s prací na silnici. Tato velmi precizní mapa se odlišuje od map pro navigační systémy mimo jiné svou vyšší přesností v řádu centimetrů místo metrů a detailními modely křižovatek a jízdních pruhů.

Související články
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
No ty bláho. Mercedes to dokázal. No trochu jsem doufal, že Sillicon Walley se svým "Fake it until you make it" neporazí pořádné a čestné Němce, ale moc jsem tomu neveřil. Proto fandím Mercedesu víc, jak Tesle.
Danny Czech
Danny Czech
Mě by ale zajímalo, jak to budou Němci řešit z praktického hlediska. Řidič bude za jízdy psát SMS a zastaví jej policie, že se nevěnuje řízení. Jak dokáže, že v ten konkrétní moment, kdy psal SMS měl kontrolu automat.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze