Během mezinárodního představení Mercedesu EQS ve Švýcarsku jsme měli možnost si nejen luxusní elektromobil prohlédnout a projet se s ním po Švýcarsku, ale také jsme měli možnost se na testovacím polygonu v Immendingenu podívat, jak právě v EQS funguje autonomní řízení úrovně 3, které Mercedes nazývá Drive Pilot. Dnes již dobře známé asistenty, včetně evropské verze FSD Autopilotu od Tesly, patří do úrovně 2, což znamená že řidič musí být pořád ve střehu. Právě mezi úrovní 2 a 3 je velký zlom, protože úroveň 3 poprvé přináší možnost, že se řidič může při splnění určitých podmínek věnovat jiné činnosti, například vyřizování e-mailů, psaní zpráv a podobně.
Začněme ale u asistentů úrovně 2, které má produkční Mercedes EQS. Právě jejich funkci mi po příjezdu do Immendingenu ukazuje testovací řidič jako první. On řídí a předstírá špatného šoféra, který nedává pozor. Já sedím na sedačce spolujezdce a sleduji, jak na různé situace auto zareaguje. Například, když se blíží přechodu, u kterého stojí chodec, auto jen řidiče upozorní na nebezpečí, ale nijak nereaguje. Když ale do cesty vběhne školák s batohem, vůz pohotově brzdí, čímže zabrání kontaktu s nepozorným chodcem. Právě tak je nastavená logika systému, automatické brzdění má přijít až ve chvíli, kdy už není jiná možnost.
Stejné je to i v případě, kdy z vedlejší silnice přijíždí auto, které nám evidentně nedá přednost. Pokud nehrozí bezprostřední nebezpečí kolize, vůz pouze upozorňuje řidiče na nebezpečí. Když ale toto auto vjíždí na hlavní silnici tak blízko, že při daném rozdílu rychlostí je jediným řešením nouzové brzdění, EQS prudce dobrzďuje za vozidlem, které nám nedalo přednost. Zkrátka jde jen o asistenty. Ať už jde o adaptivní tempomat a vedení v jízdních pruzích nebo tyto prvky aktivní bezpečnosti, řidič se vždy musí věnovat řízení. A asistenční systém zasahuje jen v nejnutnějších případech. U úrovně 3 je to ale jinak.
Přijíždíme na testovací polygon, který připomíná zvětšené dopravní hřiště. Silnice mají běžné rozměry, ale je tu spousta křižovatek, kruhových objezdů, zatáček a samozřejmě různých dopravních značek. Přijíždíme ke stanovišti, kde jsou dva Mercedesy EQS, které se ale na první pohled liší od kusů, se kterými jsme dosud jezdili po Švýcarsku. Mají v masce zabudovaný LiDAR, který doplňuje ostatní čidla, jež mají běžně Mercedesy EQS i jiné modely. Liší se ale i uvnitř, protože na věnci volantu jsou dvě velká tlačítka, nad kterými jsou neméně výrazná světla. Světelná signalizace je i nad sloupkem volantu. Jde totiž o velmi důležitý prvek, který musí být dostatečně zřetelný.
S napětím očekávám, co bude následovat, protože mi bylo řečeno jen to, že uvidím autonomní řízení úrovně 3 v praxi. To tedy znamená, že za určitých okolností může auto řídit samo, aniž by se šofér věnoval řízení. Zvládne ale Mercedes EQS s tímto systémem projet toto „dopravní hřiště“ nebo v jakém režimu to bude fungovat? Odpověď dostávám záhy, testovací řidička mě nechává sednout vedle sebe, vyjíždíme a ona mi cestou vysvětluje, v čem to spočívá.
Funkci Drive Pilot je možné aktivovat jen na dálnici v rychlosti pod 60 km/h
Autonomní řízení je v tomto Mercedesu EQS dostupné pouze na dálnici nebo víceproudé silnici, pokud se jede rychlostí nižší než 60 km/h. V takovém případě pomocí zmíněných tlačítek na volantu aktivuje autonomní řízení a když se rozsvítí zmíněná světla modře, je to pro řidiče signál, že řízení přebírá auto a vy se tedy můžete věnovat jiné činnosti. Nesmíte ale spát, protože na vyzvání musíte do 10 sekund převzít řízení. Pokud se tedy podmínky změní tak, že auto není schopné bezpečně řídit samo, vyzve řidiče akustickým signálem a červenou barvou světel na volantu a nad jeho sloupkem k převzetí řízení.
Najíždíme na „dálnici,“ která je na oválu okolo zmíněného „dopravního hřiště.“ Testovací řidička mi nejprve ukazuje, že za běžných okolností nelze autonomní řízení aktivovat, musí tedy řídit ona. Maximálně může použít běžný asistent v podobě adaptivního tempomatu a vedení v jízdních pruzích. Když ale přijíždíme k pomaleji jedoucí koloně, pomocí tlačítek na volantu aktivuje autonomní řízení a modrým světlem skutečně dostává signál, že se nemusí věnovat řízení. Ukazuje mi tedy, že může například věnovat čtení e-mailů na středovém displeji infotainmentu.
Auto skutečně zvládá nejen běžnou jízdu, ale různé situace, které simulují řidiči vozidel okolo nás. Například se před nás zprava zařazuje jiné vozidlo a auto reaguje přibrzděním. Když auto před námi začne najednou couvat (asi řidič při zastavení do kopce zapomněl na ruční brzdu), EQS reaguje zatroubením. Když se provoz před námi rozjíždí rychleji, auto opět řidičce předává řízení. Po opětovném zpomalení kolony jej řidička znovu aktivuje.
Jedeme na Drive Pilota tak dlouho, dokud se neozve siréna policejního vozu za námi. Mercedes EQS se sice začíná stáčet do záchranářské uličky, ale zároveň opět předává zodpovědnost řidičce. Až po projetí policejního vozu, kdy se pomalu jedoucí kolona opět seřadí do jízdních pruhů, může řidička opět předat řízení autu. To trvá tak dlouho, než dojedeme k „nehodě“, kam mířili i policisté. Muž v oranžové vestě tam odklání dopravu z dálnice a auto opět předává řízení řidičce. Teď už definitivně, protože sjíždíme z dálnice, tím moje zkušenost s autonomním řízení končí.
Drive Pilot, tedy plně autonomní řízení do specifických podmínek může fungovat už teď
Ačkoliv plně autonomní řízení, při kterém auto bude moci jezdit úplně samo bez řidiče nebo se spící posádkou a za jakýchkoliv okolností, považuji za hodně vzdálenou budoucnost, právě toto mi smysl dává a je reálné takový systém použít v praxi v podstatě již teď. Pokud dojedu do pomalu jedoucí kolony, můžu využít čas lépe, než popojížděním rychlostí třeba 20 km/h. Je to spíše legislativní otázka, protože je potřeba určit, kdo je zodpovědný v případě, kdy v autě svítí modré světlo a řidič v tu chvíli nemusí sledovat provoz. Ale technicky Mercedes takový režim zvládá a když to podmínky neumožňují, předá zodpovědnost řidiči.
Sám jsem viděl, že samotnou jízdu nižší rychlostí a běžné situace Mercedes EQS s tímto systémem zvládá výborně. Mne osobně by ale zajímalo, jak by si poradil například se zapomenutými žlutými čárami po ukončení opravy, které jsou v Česku poměrně často k vidění a běžný asistent pro udržování jízdních pruhu s tím mívá problém. Ale to Mercedes na polygonu nemá, možná se to ani v Německu nestává. Každopádně za normálních okolností, kdy je dopravní značení v pořádku, systém funguje spolehlivě.
Mercedes EQS, luxusní elektromobil, dojezdem strčí do kapsy i benzínová auta – První jízdní dojmy
Technické parametry Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 615 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 385 kW, 523 koní, točivý moment: 855 Nm |
Baterie | 112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,5 kWh / 100 km, dojezd: 664 km |
Cena od | 4 233 790 Kč |