Tesla slibuje 92 %. Taková bude recyklovatelnost jejích elektrických článků

1
Tesla slibuje 92 %. Taková bude recyklovatelnost jejích elektrických článků
Fotografie: Tesla Motors
  • Tesla pracuje na recyklačních linkách baterií
  • Budou integrovány přímo v továrnách na baterie
  • Recyklace li-ion článků je zajímavá i ekonomicky

Častým argumentem odpůrců elektromobility bývají emise za celý životní cyklus automobilu. A vždy se najde nějaká studie, která elektromobilům přisoudí více než spalovacím vozidlům. Jenže společným znakem těchto studií bývá, že ignorují dvě zásadní proměnné, schopné zcela otočit výsledek. Ta první vyvrací vstupní předpoklad, že každý elektromobil automaticky dobíjí z veřejné sítě, čili využívá aktuální energetický mix (který je například v Česku zatím stále hodně neekologický) a zcela pomíjí, že čím dál více elektromobilů se dobíjí z obnovitelných zdrojů (to se týká nejen domácích ostrovních systémů, ale i čím dál rostoucího procenta veřejných nabíječek). Druhá, ještě důležitější proměnná, počítá u zmíněných studií zpravidla s tím, že veškeré vstupní suroviny pro výrobu elektrického auta a zejména jeho baterie se stále dobývají ze země.

Jenže baterie lze recyklovat, a to zpravidla více než z 90 %. Ačkoliv některé recyklační postupy zatím nejsou z hlediska ekologie ideální, stále se pracuje na jejich vylepšení. I když je zatím podíl recyklovaných materiálů relativně malý, z toho prostého důvodu, že zatím není dost vysloužilých baterií, tento stav se rychle zlepšuje a v blízké budoucnosti bude většina materiálů pro výrobu baterií pocházet z recyklačních linek.

Na tento trend pochopitelně reaguje i Tesla s „unikátním“ recyklačním procesem, který prý dokáže navrátit do výrobního procesu více než 92 % surovin. Jeho takzvaná první fáze už od konce loňského roku pracuje v Gigafactory Nevada. V plánu je ovšem zřízení výrobní linky baterií přímo v Gigafactory Berlin a Gigafactory Texas, spojené s recyklační linkou. Vše tedy bude pod jednou střechou a zároveň nevzniknou ani ekologické a ekonomické škody při zbytečném transportu odpadu z výroby baterií – vše se na místě zpracuje. Při současném stavu technologií je teoreticky možné recyklovat až 97 % materiálu z vysloužilých baterií.

Tesla se tedy podle electrek.co stává kromě dosavadních aktivit i výrobcem surovin. Loni recyklovala 1 300 tun niklu, 400 tun mědi a 80 tun kobaltu. Recyklace je tak důležitou otázkou, že JB Straubel, spoluzakladatel Tesly, společnost v roce 2019 opustil a založil recyklační společnost Redwood Materials. Ta si vyvinula vlastní recyklační procesy a má mj. smlouvu na recyklaci odpadu z výroby baterií v Gigafactory Nevada, kde už Tesla nasadila svou vlastní recyklační linku.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
první věta, první rozporuplný fail vzhledem k dlouhodobé zkušenosti "Tesla slibuje 92 %. Taková bude..." Tesla už toho naslibovala :-)
A že bude recyklace zajímavá ekonomicky? :-D Házíte sem další elektromýtus... Už jste si zjistil něco o tom jak recyklační fáze fungují? Že neexistuje univerzální recyklační linka na všechny typy baterií? A co vše je k tomu třeba? Kolik vody, energie, chemikálií, kyselin... jaký je odpad pomocných surovin na získání jediného prvku?
Ale vlastně možná máte pravdu - Musk sám prohlásil že se bojí že brzy dojdou suroviny, zejména nikl a kobalt, jejich cena astronomicky vzroste (a s nimi i cena baterií, potažmo vozů a úložišť) a pak až tohle nastane, pak teprve bude recyklace ekonomicky zajímavá...tedy bez krvavých dotací z našich daní - jestli tohle berete jako ekonomicky zajímavé, pak jsem na vážkách co si o takovém způsobu uvažování myslet. O problematice recyklace by to chtělo obecně ještě velkou osvětu, není moc surovin u kterých je recyklace rentabilní - a baterie vzhledem k skladbě a neoddělitelnosti/separaci materiálů jsou na tom náročností na energie a ekologii zdaleka nejhůř :-/

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze