Když Tesla loni uvedla válcový článek typu 4680 (v názvu jsou zakódované rozměry 46 × 80 mm), vytvořila zřejmě nový standard. Dosud nevídaně velké válcové články totiž výrazně snižují výrobní náklady baterií, zvyšují kapacitu, životnost a výkon a díky své tuhosti umožňují přímou zástavbu do nosné struktury vozidla. Tesla si je podle electrek.co chce vyrábět sama, což je nevídané, zároveň však předala dokumentaci i dalším výrobcům, kteří nyní soutěží o kontrakty na subdodávky.
Společnosti LG Energy Solutions, CATL, Samsung SDI a některé další už oznámily pilotní výrobní programy, v jejichž rámci se o výrobu článků 4680 pokusí a následně se budou ucházet o spolupráci s Teslou. Aktuálně se přidala i nová izraelská společnost StoreDot, která se už několik let zabývá zrychlením nabíjení baterií. Aktuálně oznámila výrobu prvního prototypu článku 4680, který se dokáže plně nabít za 10 minut. Nová technologie, nazvaná Extreme Fast Charging (XFC), by měla být založena na křemíkové bázi, byla vyvíjena více než tři roky a vyústila v údajné světové prvenství. Nikdo jiný totiž zatím válcový článek 4680, schopný tak rychlého nabití, dosud nevyrobil.
Společnost je prý schopná spustit sériovou výrobu v roce 2024 a nabídnout inovativní baterii kterémukoliv výrobci. Technologie XFC totiž není vázaná na formát 4680, a tak jejímu teoretickému rozšíření nic nebrání. Můžeme tedy doufat, že onen pohádkově rychlý čas se podaří udržet i v sériové produkci a že se dočkáme dostatečně rychlých nabíječek, schopných tuto výhodu využít. K dobití 80kWh baterie by totiž bylo potřeba teoreticky 480 kW, prakticky však mnohem více kvůli ztrátám a nelineárnímu průběhu dobíjení.