Zatímco loni v létě izraelská technologická firma StoreDot teprve demonstrovala ultrarychlé nabíjení na funkčním vzorku, v současné době už je řešení baterie s vysokým podílem křemíku XFC hotové. Zájem prý projevilo minimálně 15 automobilek, kterým se líbí myšlenka nahradit nutnost vozit s sebou těžké, objemné a drahé baterie s vysokou kapacitou o něco menšími, ale schopnými extrémně rychlého dobíjení. Zejména, když jsou baterie StoreDot navrženy tak, aby byly levnější než stávající řešení a nabídly mnohem vyšší životnost.
Pokud budou k dispozici dostatečně výkonné nabíjecí body, bude možné elektromobil s baterií o kapacitě 50 kWh nabít z 10 na 80 % SoC za méně než 10 minut díky tomu, že je rozdělena na více malých modulů, které se nabíjejí separátně. Použité řešení s křemíkovou anodou je navíc extrémně odolné vůči přehřívání, takže lze ultrarychlé nabíjení mnohokrát opakovat krátce po sobě. Už nyní jsou baterie úspěšně testovány na více než 2 000 cyklů. Intenzivní vývoj však pokračuje a na jeho dalším stupni má být v roce 2028 baterie schopná nabití na 160 km za tři minuty, tedy za čas plně srovnatelný s tankováním.
V roce 2022 bylo vyrobeno 488,3 GWh baterií. Růst zpomaluje, ale zůstává dechberoucí
Hlavním přínosem takového přístupu, o němž ostatně mluví i některé automobilky jako o budoucí cestě, má být snížení hmotnosti i ceny. Použití 50kWh baterie místo 80kWh ušetří zhruba 200 kg a zhruba 100 000 Kč na výrobních nákladech. Pokud se izraelskému startupu podaří svou misi dotáhnout do konce, mohli bychom se ještě v aktuální dekádě dočkat dalšího velkého posunu směrem k udržitelným a dostupným elektromobilům.