Baterie pro elektromobily potřebují mnohem méně surovin než benzín

23
Baterie pro elektromobily potřebují mnohem méně surovin než benzín
Fotografie: T&E
  • V roce 2035 by více než pětina lithia a 65 % kobaltu pro baterie mohlo pocházet z recyklace
  • Evropa si už letos vyrobí dostatek baterií pro celou produkci elektromobilů

Podle studie organizace Transport je potřeba pro výrobu akumulátoru do elektromobilu pouhých 30 kg surovin s recyklací ve srovnání s 17 000 litry benzínu spáleného průměrným automobilem. Vyplývá to z nové studie, která ukazuje, že současná závislost na ropě v Evropě výrazně převyšuje potřebu surovin pro výrobu baterií. Mezera se však bude dále zvětšovat, protože technologický pokrok v příštím desetiletí sníží množství lithia potřebného k výrobě baterie pro elektromobil o polovinu.

T&E benzín vs baterie

Lucien Mathieu, analytik dopravy a e-mobility ve společnosti T&E, uvedl: „Během své životnosti spaluje průměrné auto na fosilní paliva ekvivalent stohu sudů s ropou vysokého 25 pater. Pokud vezmete v úvahu recyklaci materiálů baterií, ztratilo by se jen asi 30 kg kovů, což je zhruba velikost míče.

Většina lithia a kobaltu bude použita z recyklace

V roce 2035 by více než pětina lithia a 65 % kobaltu potřebného k výrobě nové baterie mohlo pocházet z recyklace, uvádí studie. Evropa pravděpodobně vyrobí dostatek baterií pro zásobování vlastního trhu s elektromobily již v roce 2021. Na příští desetiletí je plánováno již 22 továren na baterie s celkovou výrobní kapacitou 460 GWh v roce 2025, což je dost pro přibližně 8 milionů bateriových elektromobilů. Celkově jsou elektromobily také mnohem lepší pro klima a vyžadují během své životnosti o 58 % méně energie než benzínové auto, jak uvádí studie.

Plán produkce baterií
Související články
Diskuze ke článku
Jan Danhelka
Jan Danhelka
Organizace Transport and Environment dlouhodobě absolutně ohýbá realitu ve prospěch EV aut. Začínám mít podezření, že jí platí Elon Musk.
Toto není první a určitě ani poslední studie, ve které tato organizace vezme ty nejlepší idealizované výsledky EV a porovnává je s těmi nejhoršími z opačného tábora.
Sleduji je již delší dobu a jsou absolutně nedůvěryhodní.
Milan Opluštil
Milan Opluštil
Zase pěkné ohýbání reality. "pokud vezmeme v úvahu recyklaci",jenže recyklace neprobíhá, protože se nevyplatí (zatím a kdo ví jak to dal bude).
Karel Pongracz
Karel Pongracz
Protože nádrž auta váží 6 kg, tak jsou BEV 100x horší. Taky to dovedu. A zadarmo.
Dominik Debef
Dominik Debef
Není důvod tomu nevěřit. Cílem je recyklace baterií, což bude v budoucnu běžný proces. Na baráku budete mít soláry pro vlastní potřebu a baterii z recyklovaných materiálů. Je dost možné, že na auto mít nebudete, ale recyklace probíhat bude skoro 100%.

Uvědomte si ale, že v roce 2005 (když jsem končil já v UK) byl průměrný plat nějakých 1800 liber a Fiesta stála od 5900 liber. To je 3 a kousek platu bez ohledu na výdaje. V česku to tehdy znamenalo auto za 75tis kč...fiesta v ČR tehdy asi 20platů. Chci říct, že až budou auta pro západní evropany stejně drahá jako jsou pro nás, začnou se doopravdy bouřit, ale pořád to dají. A tato cena fiesty je 20platů = 40.000liber.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze