Studie BMW i Vision Circular, auto připravené na recyklaci už od výroby

Studie BMW i Vision Circular, auto připravené na recyklaci už od výroby
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Studie BMW i Vision Circular ukazuje principy cirkulární ekonomiky
  • Nejde jen o využití recyklovaných materiálů, které hojně využívá
  • Počítá i s následnou recyklací a maximálně ji usnadňuje

BMW chce být nejudržitelnější automobilkou nejen v současnosti, ale dělá maximum pro to, aby si tuto pozici udržela i v budoucnu. Například používání recyklovaných materiálů není nic nového, protože už BMW i3, které se začalo vyrábět před téměř devíti lety a jehož výroba byla před pár týdny ukončena, je hojně využívalo. Ale konstruktéři a designéři BMW na studii i Vision Circular ukazují, že je potřeba se posunout ještě dál a už při návrhu auta počítat s tím, že se bude po nějaké době recyklovat.

BMW i Vision Circular ukazuje další krok cesty k udržitelnosti

BMW má s recyklacemi aut velké zkušenosti, protože provozuje největší recyklační „továrnu“ v Německu, kde recykluje až 10 tisíc aut za rok a z toho je i část bateriových vozidel, tedy elektromobilů a plug-in hybridů. Průměrný „život“ vozů BMW v Německu je 18 let, poté je potřeba řešit, jak nejlépe opět využít použité materiály. A právě už samotná konstrukce auta může zvýšit následnou využitelnost materiálů a evidentně ze zkušeností této recyklační „továrny“ vycházeli i designéři při návrhu studie BMW i Vision Circular.

BMW i Vision Circular je vizí do roku 2040

O této studii jsme již psali a přinesli i první pohled z autosalonu v Mnichově, kde se představila. O parametrech pohonu nepadlo ani slovo, ale jelikož jde o studii ukazující vizi roku 2040, je jasné, že pohon má být elektrický. Tomu nahrává i koncepce vozu, který má podobné vnější rozměry jako BMW i3 a při těchto kompaktních vnějších rozměrech opravdu velký vnitřní prostor. Něco takového u konvenčního pohonu není možné. Myšlenku udržitelnosti, kterou v praxi ukazuje BMW i3, ale posouvá mnohem dále.

Že už použití materiálů na studii BMW i Vision Circular odráží silný důraz na udržitelnost jsme už psali. Je to například karoserie bez laku, která je z recyklovaného hliníku. Její zadní část pak z recyklované oceli a recyklované jsou i skla a plasty. Stejně tak pneumatiky jsou z recyklovaných materiálů a v interiéru nalezneme i prvky z jiných vozů. Například některé ovládací prvky, které jsou v rámci stylu ShyTech za lištami vyrobenými 3D tiskem z recyklovaného plastu, jsou z BMW iX. Na tom automobilka ukazuje, že ne vše je nutné recyklovat, ale něco se dá znovu použít jako celek.

To nejzajímavější je ale již zmíněná připravenost na další recyklaci. U současných aut (a nejen aut) je často problém oddělit různé materiály tak, aby je bylo možné recyklovat. A právě nad tím se designéři zamysleli a my jsme měli možnost se u této studie blíže podívat právě na tyto detaily. Například jde o kabely, kterých je v autech (včetně těch se spalovacím motorem) velké množství a v běžném voze je cca 30 kg mědi. Jenže kabely jsou rozmístěné po celém autě a je velmi obtížné je „vypreparovat“. A právě to je jedním z problémů, jehož řešení ukazuje studie i Vision Circular. Je totiž navržená tak, že kabely vedou pouze v lištách, které jsou uvnitř po obvodu auta a je snadné je při recyklaci vyndat a materiály z nich recyklovat. Mezi předními a zadními dveřmi nebo mezi dveřmi a karoserií pak jsou speciální konektory, které tyto lišty propojují.

Lepidlo je při recyklaci problém, ideální je se jeho použití vyhnout

Dalším problém je lepidlo, po jehož použití už nelze slepené materiály 100% oddělit a vždy zůstane odpad, který recyklovat nelze. A právě na řešení tohoto problému ukazuje uchycení čalounění sedaček, které je také z recyklovaného plastu. Je navrženo tak, že čalounění není k rámu sedaček přilepené, ale pouze přichycené pomocí jakýchsi smyček. Vypadá to zvláštně, ale ukazuje to, že je potřeba hledat nové způsoby, jak materiály spojovat tak, aby je bylo možné recyklovat a opětovně použít.

Studie BMW i Vision Circular tedy ukazuje, že je potřeba nejen maximálně využívat recyklované materiály, případně použít celé součásti znovu, ale je potřeba myslet i na to, že i nové auto jednou doslouží a bude potřeba ho recyklovat. A když se to udělá správně od začátku, může být na recyklaci připraveno tak, že se využije maximum materiálů, které se znovu zrecyklují a použijí na dalších autech. To je princip cirkulární ekonomiky, na kterou tato studie odkazuje i svým názvem, a k tomu bychom měli směřovat. Zdroje nerostných surovin jsou omezené a také i jejich těžba je často spojena s ekologickými i etickými problémy. Takže opravdové udržitelnosti dosáhneme jenom, když se naučíme se surovinami efektivně hospodařit. Toto rozhodně není něco, co uvidíme v autech hned, ale je dobré se nad tím při návrhu nových modelů zamýšlet a postupně k tomu směřovat.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze