BMW i Vision Circular. Pohled do vzdálenější budoucnosti

BMW i Vision Circular. Pohled do vzdálenější budoucnosti
Fotografie: BMW
  • Automobil budoucnosti podle BMW je malý, recyklovaný a šetrný k přírodě
  • Kromě cirkulární ekonomiky se zamýšlí i nad obousměrným nabíjením

BMW přivezlo do Mnichova vizi udržitelného dopravního prostředku pro 40. léta 21. století, který má naznačit směr, kterým se automobilka vydá při hledání klimatické neutrality. V dnešní době převratných změn je totiž pro každou automobilku důležité být v něčem nejlepší na světě. A protože BMW se asi nepodaří vyrábět nejvíce aut na světě, chce být aspoň nejudržitelnějším výrobcem v oblasti individuální prémiové mobility. Proto se zaměřuje na využívání druhotných surovin, které pomůže snížit uhlíkovou stopu výroby. Cílem jsou uzavřené výrobní cykly se 100% využitím recyklovaných materiálů a zároveň plnou další recyklovatelností.

V souladu s tímto přístupem je i ztvárnění; čtyřmetrové auto zabírá jen nezbytně nutný kus planety a odpustilo si řadu zbytných věcí. Například místo vnějšího laku jej pokrývají plochy z eloxovaného recyklovaného hliníku, klasické černé pneumatiky zase nahradilo nafialovělé, částečně průhledné obutí z certifikovaného přírodního kaučuku. Součástí strategie je i minimalizace počtu použitých dílů. Symbolem je odbourání klasických chromových ledvinek a jejich nahrazení jednolitou plochou s graficky naznačeným povědomým tvarem. Podobný přístup je znát i na zádi, která vše podstatné integrovala do víka zavazadelníku.

Výrazný designový jazyk se bude pro budoucnost hledat i na menších plochách, než mají dnešní velká BMW

V interiéru, přístupném dvojicemi proti sobě otvíraných dveří bez B-sloupku (trochu to připomíná BMW i3), se mají pasažéři cítit jako doma. Přispívají k tomu sedadla, připomínající kusy nábytku, jen minimálně narušovaný vnitřní prostor i bohaté prosklení, zasahující nad hlavy posádky. I uvnitř se samozřejmě pracovalo s recyklovanými materiály, jejichž posláním je nejen co nejméně zatěžující vznik, ale i dlouhá životnost. Určujícím prvkem je výrazná skulptura ve tvaru V, jejímž srdcem je umělý krystal, tištěný na 3D tiskárně. Ta má zobrazovat pulzující myšlení automobilu a nám, Husákovým dětem, tak trochu připomíná legendární CML z česko-německého sci-fi seriálu Návštěvníci.

Nově je pojatá i interakce auta a řidiče, nazvaná „fyziodigitální zážitek“ a pracující s převáděním virtuální informace do haptického vjemu. Sloužit k tomu mají diskrétně schované displeje Shy Tech. Informační displej zastupuje spodní část čelního okna, která zobrazuje důležité informace po celé jeho šířce a propojuje vnitřní svět s vnějším. Některé detaily zosobňují novou filozofii RE:USE. Například skleněný ovladač iDrive z BMW iX zde slouží jako lampička. Jak vidno, obchodní název lze dát i obyčejné typizaci, byť kreativní.

Interiér z recyklovaných materiálů sází na kontrast mezi jednoduchými tvary a působivými artefakty

O použité technice nepadlo ani slovo, dozvěděli jsme se pouze, že studie přináší obousměrné nabíjení, schopné vracet elektřinu zpátky do rozvodné sítě.