První vozy pro pilotní fázi testování byly předány zákazníkům. Celkem 50 vozů BMW i3 bude v rámci tříletého výzkumného projektu, zahájeného v květnu 2019, přímo v terénu ověřovat a dolaďovat obousměrné nabíjení. Výsledkem by měl být dostatek praktických poznatků z propojení vozidla, zdrojů energie a rozvodné sítě způsobem, který by umožňoval zavést obousměrné nabíjení ve velkém. To by usnadňovalo dodávky energie z obnovitelných zdrojů a také stabilizovalo rozvodnou síť, jež v některých evropských zemích není právě předimenzovaná a kromě toho trpí stále většími, těžko předvídatelnými přívaly dodávek z větrných a solárních parků, závislých na rozmarech počasí.
Akci má na svědomí konsorcium elektrotechnických firem, univerzit a výzkumných center BCM (Bidirectional Charging Management), vedené BMW a podporované Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky. V první fázi půjde o testování principu V2H (Vehicle to Home), tedy propojení speciálně upraveného vozidla skrz inteligentní obousměrný wallbox a vodiče s domácími fotovoltaickými zdroji. To by mělo uživatelům umožnit maximální využití ekologické energie vlastní výroby v čase, a výrazně tak ušetřit za elektřinu pro domácnost. Druhá fáze přinese testování v režimu V2G (Vehicle to Grid), tedy připojení do veřejné sítě. S tím budou spojené nové obchodní modely obousměrného prodeje energie a také stabilizace elektrické sítě v lokálním měřítku. A nakonec třetí fáze. V ní se zapojí zákazníci s celými flotilami elektromobilů jako krátkodobými akumulačními zařízeními pro eliminaci síťových špiček v denních odběrech.
Největší výzvou se ukázala, jako obvykle, komunikace. Tentokrát mezi jednotlivými složkami budovaného systému a především mezi stávajícími i budoucími komunikačními protokoly. Díky integraci základních technických požadavků už do vývoje samotného automobilu se to podařilo a od současné testovací fáze už se očekává jen drobné ladění finálních parametrů. Jde zejména o sladění jednotlivých bodů systému mezi sebou a také o komunikaci s energetickým dispečinkem. Ten by měl být schopen pomocí vysokofrekvenčních signálů, vysílaných přímo silovými vodiči (podobnými způsobem se aktivuje tzv. noční proud), efektivně řídit všechny zapojené body a v případě potřeby jim vyslat povel k obrácení toku energie, samozřejmě se zohledněními primárních potřeb řidiče, tedy ponecháním potřebného množství energie v baterii. Typicky ve špičkách se energie, naakumulovaná v časech nadbytku, začne vracet do sítě, což by mělo významně snížit rizika blackoutů. Do budoucna je podobné využití plánováno také u veřejných nabíjecích stojanů.
Problematika je řešena komplexně, včetně legislativního rámce. Účastníci testu proto dostali propozice, že v Německu už je aktuálně povoleno využívání V2H, neměl by tedy vzniknout žádný problém s úřady ani s pojišťovnami při případné nehodě. Systém V2G aktuálně prochází analýzami stran síťového a tržního využití podle aktuálního regulačního rámce.
Technické parametry BMW i3 (2018) 42 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 011 × 1 775 × 1 598 mm, 1 320 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 125 kW, 170 koní, točivý moment: 250 Nm |
Baterie | 42,2 kWh (37,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 260 km |
Cena od | 1 043 900 Kč |