Auta se stávají mobilními zásobníky energie. BMW předalo 50 testovacích vozů

1
Auta se stávají mobilními zásobníky energie. BMW předalo 50 testovacích vozů
Fotografie: BMW
  • Konsorcium BCM vede BMW, zúčastnily se i dvě univerzity
  • Cílem je nastavit parametry systému V2H, později i V2G
  • Největším oříškem se ukázala být komunikace

První vozy pro pilotní fázi testování byly předány zákazníkům. Celkem 50 vozů BMW i3 bude v rámci tříletého výzkumného projektu, zahájeného v květnu 2019, přímo v terénu ověřovat a dolaďovat obousměrné nabíjení. Výsledkem by měl být dostatek praktických poznatků z propojení vozidla, zdrojů energie a rozvodné sítě způsobem, který by umožňoval zavést obousměrné nabíjení ve velkém. To by usnadňovalo dodávky energie z obnovitelných zdrojů a také stabilizovalo rozvodnou síť, jež v některých evropských zemích není právě předimenzovaná a kromě toho trpí stále většími, těžko předvídatelnými přívaly dodávek z větrných a solárních parků, závislých na rozmarech počasí.

Akci má na svědomí konsorcium elektrotechnických firem, univerzit a výzkumných center BCM (Bidirectional Charging Management), vedené BMW a podporované Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky. V první fázi půjde o testování principu V2H (Vehicle to Home), tedy propojení speciálně upraveného vozidla skrz inteligentní obousměrný wallbox a vodiče s domácími fotovoltaickými zdroji. To by mělo uživatelům umožnit maximální využití ekologické energie vlastní výroby v čase, a výrazně tak ušetřit za elektřinu pro domácnost. Druhá fáze přinese testování v režimu V2G (Vehicle to Grid), tedy připojení do veřejné sítě. S tím budou spojené nové obchodní modely obousměrného prodeje energie a také stabilizace elektrické sítě v lokálním měřítku. A nakonec třetí fáze. V ní se zapojí zákazníci s celými flotilami elektromobilů jako krátkodobými akumulačními zařízeními pro eliminaci síťových špiček v denních odběrech.

Největší výzvou se ukázala, jako obvykle, komunikace. Tentokrát mezi jednotlivými složkami budovaného systému a především mezi stávajícími i budoucími komunikačními protokoly. Díky integraci základních technických požadavků už do vývoje samotného automobilu se to podařilo a od současné testovací fáze už se očekává jen drobné ladění finálních parametrů. Jde zejména o sladění jednotlivých bodů systému mezi sebou a také o komunikaci s energetickým dispečinkem. Ten by měl být schopen pomocí vysokofrekvenčních signálů, vysílaných přímo silovými vodiči (podobnými způsobem se aktivuje tzv. noční proud), efektivně řídit všechny zapojené body a v případě potřeby jim vyslat povel k obrácení toku energie, samozřejmě se zohledněními primárních potřeb řidiče, tedy ponecháním potřebného množství energie v baterii. Typicky ve špičkách se energie, naakumulovaná v časech nadbytku, začne vracet do sítě, což by mělo významně snížit rizika blackoutů. Do budoucna je podobné využití plánováno také u veřejných nabíjecích stojanů.

Problematika je řešena komplexně, včetně legislativního rámce. Účastníci testu proto dostali propozice, že v Německu už je aktuálně povoleno využívání V2H, neměl by tedy vzniknout žádný problém s úřady ani s pojišťovnami při případné nehodě. Systém V2G aktuálně prochází analýzami stran síťového a tržního využití podle aktuálního regulačního rámce.

Technické parametry BMW i3 (2018) 42 kWh

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 011 × 1 775 × 1 598 mm, 1 320 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon125 kW, 170 koní, točivý moment: 250 Nm
Baterie42,2 kWh (37,9 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 260 km
Cena od1 043 900 Kč
Související články
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
jako nápad se mi to líbí, ale když tak uvažuju tak bych obětoval pro takovou zálohu maximálně 20% kapacity baterie. Nechci přebíjet nad 80%, ale zároveň nechci aby auto vracelo něco zpět do sítě pod 60% (dojíždím max do 15-20% baterie, tak bych měl tak k disposici jen cca 40% operační vzdálenosti vozu a to ještě jen v ideálním počasí a ročním období, a to není mnoho)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze