Požáry elektromobilů jsou noční můrou všech hasičů. Když začne hořet li-ion baterie, hasí se velmi dlouho a obtížně s použitím speciálních pomůcek. Tradičním způsobem je to téměř nemožné, o čemž se přesvědčili například američtí záchranáři, snažící se nedaleko Houstonu uhasit hořící Teslu po nárazu do stromu, v níž zahynuli dva muži. Zásah trval čtyři hodiny a stál více než 120 000 litrů vody. Jenže zdaleka ne každý takový požár má takto chmurný průběh.
V pondělí 27. 4. ve dvě hodiny ráno hasiči v bádensko-württemberském Schorndorfu (rodišti Gottlieba Daimlera, pozn. red.) nedaleko Stuttgartu vyjeli do vilové čtvrti k údajnému požáru v pokoji. Na místě zjistili, že se kouř valí z garáže před domem, v níž stojí zaparkované BMW i3. Po jejím otevření zjistili, že vůz, který se v tu chvíli údajně nenabíjel, už je v jednom ohni. Vzhledem k vysokým rizikům podobného zásahu dorazilo celkem 7 jednotek, vůz se však podařilo uhasit velmi rychle konvenčními prostředky. Díky zručnosti místních dobrovolných hasičů se podařilo zabránit dalším škodám a také jakýmkoliv újmám na zdraví či životech. A především nezahořela trakční baterie, což by celý zásah posunulo do mnohem dramatičtějších poloh. Příčinu požáru se na místě zjistit nepodařilo, pravděpodobně šlo o závadu automobilu. Předběžně vyčíslená je už ovšem škoda: 70 000 eur.
Přiložené video a fotografie nejsou nijak zvlášť vzrušující, ovšem dost nám toho říkají. Především že odstavování elektromobilu v uzavřené garáži obecně nemusí být dobrý nápad; protipožární bezpečnost zjevně ještě není zcela zcela vyřešeným tématem. V tuto chvíli nevíme, co se stalo, ale pokud šlo opravdu o selhání automobilu, muselo se to týkat elektroinstalace, a v tom případě je tristní, že to skončilo spontánním požárem. Dost možná majitele BMW i3 bude zanedlouho čekat svolávací akce. Dále je pozoruhodný pohled na spálené části karoserie; ta je totiž u i3 z karbonového kompozitu, který po nějakém čase zcela shoří. Naštěstí BMW už příští elektromobily plánuje stavět zase z tradiční oceli, byť ne pro požární odolnost, ale kvůli ceně.
A poučení? K hořícímu elektromobilu ihned zavolejte hasiče a snažte se jim sdělit, že jde právě o elektromobil a nejlépe i jeho typ (pokud to poznáte). Ideálně ještě předtím, než si hořící vůz natočíte na facebook. Každá minuta, kterou získají hasiči k dobru, může rozhodnout o tom, že nevzplane trakční baterie. A zcela jistě se větší požár nepokoušejte hasit sami; pokud to nebude vyslovený hazard, vytáhněte případné uvnitř uvězněné osoby, a pak všichni odejděte do bezpečné vzdálenosti. Výbuch sice nehrozí, ale uvolňování jedovatých výparů ano.
Technické parametry BMW i3 (2018) 42 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 011 × 1 775 × 1 598 mm, 1 320 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 125 kW, 170 koní, točivý moment: 250 Nm |
Baterie | 42,2 kWh (37,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 260 km |
Cena od | 1 043 900 Kč |