V Německu shořelo BMW i3, baterie odolala. Dobrá zpráva pro bezpečnost?

2
V Německu shořelo BMW i3, baterie odolala. Dobrá zpráva pro bezpečnost?
Fotografie: Freiwillige Feuerwehr Schorndorf
  • Ne každý požár elektromobilu končí obtížně uhasitelnou fakulí z baterie
  • BMW i3 sice lehlo popelem, avšak další škody byly minimální
  • Má BMW lépe zabezpečené baterie proti požáru?

Požáry elektromobilů jsou noční můrou všech hasičů. Když začne hořet li-ion baterie, hasí se velmi dlouho a obtížně s použitím speciálních pomůcek. Tradičním způsobem je to téměř nemožné, o čemž se přesvědčili například američtí záchranáři, snažící se nedaleko Houstonu uhasit hořící Teslu po nárazu do stromu, v níž zahynuli dva muži. Zásah trval čtyři hodiny a stál více než 120 000 litrů vody. Jenže zdaleka ne každý takový požár má takto chmurný průběh.

BMW i3 (2018)
Požár BMW i3 v Schorndorfu

V pondělí 27. 4. ve dvě hodiny ráno hasiči v bádensko-württemberském Schorndorfu (rodišti Gottlieba Daimlera, pozn. red.) nedaleko Stuttgartu vyjeli do vilové čtvrti k údajnému požáru v pokoji. Na místě zjistili, že se kouř valí z garáže před domem, v níž stojí zaparkované BMW i3. Po jejím otevření zjistili, že vůz, který se v tu chvíli údajně nenabíjel, už je v jednom ohni. Vzhledem k vysokým rizikům podobného zásahu dorazilo celkem 7 jednotek, vůz se však podařilo uhasit velmi rychle konvenčními prostředky. Díky zručnosti místních dobrovolných hasičů se podařilo zabránit dalším škodám a také jakýmkoliv újmám na zdraví či životech. A především nezahořela trakční baterie, což by celý zásah posunulo do mnohem dramatičtějších poloh. Příčinu požáru se na místě zjistit nepodařilo, pravděpodobně šlo o závadu automobilu. Předběžně vyčíslená je už ovšem škoda: 70 000 eur.

Přiložené video a fotografie nejsou nijak zvlášť vzrušující, ovšem dost nám toho říkají. Především že odstavování elektromobilu v uzavřené garáži obecně nemusí být dobrý nápad; protipožární bezpečnost zjevně ještě není zcela zcela vyřešeným tématem. V tuto chvíli nevíme, co se stalo, ale pokud šlo opravdu o selhání automobilu, muselo se to týkat elektroinstalace, a v tom případě je tristní, že to skončilo spontánním požárem. Dost možná majitele BMW i3 bude zanedlouho čekat svolávací akce. Dále je pozoruhodný pohled na spálené části karoserie; ta je totiž u i3 z karbonového kompozitu, který po nějakém čase zcela shoří. Naštěstí BMW už příští elektromobily plánuje stavět zase z tradiční oceli, byť ne pro požární odolnost, ale kvůli ceně.

BMW i3 (2018)
Shořelé BMW i3 v Schorndorfu

A poučení? K hořícímu elektromobilu ihned zavolejte hasiče a snažte se jim sdělit, že jde právě o elektromobil a nejlépe i jeho typ (pokud to poznáte). Ideálně ještě předtím, než si hořící vůz natočíte na facebook. Každá minuta, kterou získají hasiči k dobru, může rozhodnout o tom, že nevzplane trakční baterie. A zcela jistě se větší požár nepokoušejte hasit sami; pokud to nebude vyslovený hazard, vytáhněte případné uvnitř uvězněné osoby, a pak všichni odejděte do bezpečné vzdálenosti. Výbuch sice nehrozí, ale uvolňování jedovatých výparů ano.

Technické parametry BMW i3 (2018) 42 kWh

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 011 × 1 775 × 1 598 mm, 1 320 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon125 kW, 170 koní, točivý moment: 250 Nm
Baterie42,2 kWh (37,9 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 260 km
Cena od1 043 900 Kč
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Sice je to zatím velká výjimka že zrovna baterie přežila, ale díky za ní. Snad se to jednou stane pravidlem...
Tatra 700
Tatra 700
Me by zajmalo co se autorovi clanku nelibi na uhlikovem kompozitu. Za me se super, je lehci, ekologictejsi, ma lepsi mechanicke vlastnosti, nekoroduje a ma delsi zivotnost. Za me jako majitele super. Ocel? Slava za ni? Autor clanku se asi probudil ze stoleti pary, stejne jako BMW s iX3.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze