Společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) oznámila plán realizovat pilotní projekt V2G (Vehicle-to-Grid), tj. komunikace mezi vozidlem a inteligentní energetickou sítí).
Prvními síťovými zdroji jsou již dnes palubní baterie elektrického pohonu modelu Mitsubishi Outlander PHEV. Díky technologii V2G je možné dosáhnout lepšího vyvážení odběrových špiček v rámci energetické sítě, kdy elektromobily nejen že čerpají elektrickou energii ze sítě, ale zároveň tuto energii vrací zpět, což otevírá cestu k možným zdrojům příjmu pro majitele těchto vozů. MMC spojuje síly se společností NewMotion, která je jedním z největších evropských poskytovatelů řešení inteligentního dobíjení prostředků na elektrický pohon, a dále s nizozemským provozovatelem energetické soustavy TenneT, resp. společností Nuvve. Ta je celosvětovým lídrem v oblasti technologií V2G a implementace síťových služeb.
MMC bude v rámci poloprovozu poskytovat záložní kapacitu a služby vyrovnávání zátěže sítě prostřednictvím dobíjecí infrastruktury NewMotion a vozů Mitsubishi Outlander PHEV parkujících v domácnostech nebo na pracovištích v Amsterdamu, a to s využitím platformy GIVe (Grid Integrated Vehicle) společnosti Nuvve. V Nizozemí je dnes k dispozici více než 25 tisíc vozů Mitsubishi Outlander PHEV.
Výsledkem tzv. Pařížské smlouvy z roku 2015 je urychlení evropských iniciativ zaměřených na rozvoj společnosti s nižší uhlíkovou stopou, což zahrnuje i důsledné prosazování ekologicky šetrných aktivit zaměřených na obnovitelné zdroje. Do energetických sítí dnes proudí energie ze slunečních, větrných a dalších typů elektráren využívajících obnovitelné zdroje, ale tato výroba nahrazující např. uhelné elektrárny je mnohdy nárazová, a proto je zásadní otázka, jak zásobování energiemi stabilizovat.
Vlády ve Velké Británii a Francii navíc plánují od roku 2040 zcela zakázat prodej vozidel spalujících fosilní paliva. Jelikož toky elektrické energie současně akcelerují, do popředí vystupuje otázka nového mechanismu pro lepší vyvážení zátěže dobíjecí infrastruktury.
Prostřednictvím uvedeného poloprovozního projektu ověří MMC technologii V2G s cílem vytvořit novou přidanou hodnotu a obchodní příležitosti spojené s elektromobily, resp. palubními bateriemi vozidel.
Mitsubishi Outlander PHEV (2013)
Rozměry | 4 695 × 1 800 × 1 710 mm, 1 920 kg |
---|---|
Výkon | 149 (89 + 60) kW |
Baterie | 12 kWh, CHAdeMO, Mennekes |
Dojezd | 772 + 52 km (WLTP) |
Zdroj: tisková zpráva