Vyhnat pavučiny z baterie prudkou akcelerací se vyplatí. Ukazuje to nová studie

4
Vyhnat pavučiny z baterie prudkou akcelerací se vyplatí. Ukazuje to nová studie
Fotografie: Hyundai
  • Baterie elektromobilů údajně profitují z občasné dynamické jízdy
  • Dynamicky cyklované baterie vydrží o 38 % déle
  • Poučka o vyhnání pavouků z motoru se tak stává platnou i pro elektromobily

Jestli patříte mezi ty, kteří se o své vozidlo pečlivě starají po všech směrech, určitě jste se někdy setkali s rčením „vyhnat pavouky z motoru“. Jedná se o krátkodobý způsob jízdy, při kterém je motor ve vysoké zátěži a vůz lidově řečeno „vyfoukne“ z motoru a výfuku vše, co tam nemá být. Tento postup některé automobilky dokonce v jeden čas i psaly do příruček ke svým vyráběným modelům, jenže s postupným rozvojem elektromobilů (a moderních vozidel se spalovacími motory) tohle samozřejmě přestalo platit. Nyní se ale objevila studie, která píše o dynamickém cyklování baterií. Ta se týká vozidel s elektrickým pohonem a údajně pokud s elektrickým vozem občas pojede na hranici limitů jeho techniky, životnost jeho baterie se prodlouží až o 38 %. Hodně zajímavá úvaha, co myslíte?

Cílem výzkumníků bylo v podstatě zjistit, jaké řidičské návyky jsou lepší pro životnost baterii v elektromobilu. Je lepší pomalá akcelerace, zdlouhavé předjíždění a využívání sotva 50 % veškerého výkonu vozu? A nebo je vhodnější čas od času vzít svůj elektromobil na dálnici, ujet několik kilometrů pod ostřejším tempem? Překvapivě lepší je druhá možnost, protože výzkumníci z bateriového centra SLAC-Stanford testovali po dobu dvou let 92 různých komerčních článků určených pro použití v elektromobilech. Simulovali přitom 47 různých vybíjecích cyklů – některé napodobovaly pomalé sešlápnutí plynu, jiné rovnoměrný a konzistentní zátah na dálnici. Samozřejmě také nasimulovali výrazně energičtější jízdy, které napodobovaly řidiče, jež pedál akcelerátoru sešlápnou až na podlahu.

Studie nakonec zjistila, že dynamické cyklování zátěže – tedy druh jízdy, který kombinuje vše od jízdy ve městě přes rychlou jízdu po dálnici, je nejlepším scénářem pro dlouhou životnost baterie. Testy ukázaly, že bateriové články v těchto případech vydržely až o 38 % déle než ty články, které zažívaly pomalou a nesportovní jízdu. Samozřejmě vše má své ale a jakmile někdo pojede se svým elektromobilem opakovaně velmi rychle a sportovně, kromě rizik spojených s dopravní nehodou na sebe naváže další problém - malý dojezd. Díky tomu se baterie bude muset častěji nabíjet a tím bude klesat (byť nepatrně) její celková využitelná kapacita. Jak se ale ukazuje, kdo vyloženě nikdy nejede sportovněji a snaží se celou dobu vlastnictví elektromobilu hledět na spotřebu a nízké provozní náklady, do jisté míry si s tím vlastně trošku škodí.

Diskuze ke článku
Modrý Krokodýl
Modrý Krokodýl
Naposledy upraveno: 2. 7. 20:20
Tak by mě zajímalo, jestli jsem po přečtení článku v obraze nebo ne.
Při popisovaném způsobu jízdy se prodlouží životnost baterie nebo klesá její kapacita?
Buď jsem blbej já, nebo někdo jiný. Ale oboje dohromady není slučitelné. Že by baterie vydržela při poklesu kapacity o 38%víc?
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Tak a konečně mám pádný argument pro manželku, až mě zase bude vytýkat, že jedu moc rychle a ke jí blivno. Ostré brzdění k obroušení brzd mě už nařídili v servisu, tam už argument mám 🤣

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze