Ekologie s háčkem? Nabíječky prý zhoršují kvalitu vzduchu víc než benzínka

6
Ekologie s háčkem? Nabíječky prý zhoršují kvalitu vzduchu víc než benzínka
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Nová studie univerzity UCLA zjišťuje, že v okolí rychlonabíječek pro elektromobily je koncentrace drobného prachu PM₂.₅ až dvakrát vyšší než v běžném městském prostředí
  • Riziko je však extrémně lokalizované a koncentrace prudce klesá už několik metrů od skříně nabíječky

Elektromobily jsou často označovány jako zcela bezemisní alternativa k vozům se spalovacím motorem, avšak výzkum univerzity UCLA (University of California, Los Angeles), na který upozornili kolegové z insideevs.com, odhalil pro mnohé jistě překvapivý problém. Nabíjení u rychlonabíjecích stanic totiž může zhoršovat kvalitu vzduchu více než tradiční benzínky. Tým vedený profesorkou Yifang Zhu z UCLA Fielding School of Public Health, který publikoval výsledky v odborném časopise Environment International (2025), změřil u padesáti rychlonabíječek v Los Angeles koncentrace jemného prachu PM₂.₅ v rozmezí 7,3 až 39 mikrogramů na metr krychlový. Běžné městské prostředí v Kalifornii přitom vykazuje hodnoty 3,6 až 12,4 µg/m³ (u benzínových stanic běžně okolo 12 µg/m³).


Naše zjištění naznačují, že tyto drobné částice pravděpodobně pochází ze zvíření prachu v okolí výkonových skříní rychlonabíječek. Tyto skříně převádějí elektřinu ze sítě na stejnosměrný proud potřebný k nabíjení baterií elektromobilů,“ uvedla Yuan Yao z UCLA Fielding, hlavní autorka studie. „Skříně zároveň obsahují chladicí systémy, které brání přehřívání elektroniky, a právě jejich ventilátory mohou vířit prach a částice z vnitřních povrchů. Myslíme si, že to může být jedním z důvodů zvýšené úrovně znečištění, které jsme naměřili,“ dodává.

Jak to vypadá uvnitř nabíječky? Pohled do útrob Alpitronicu u PRE

U každého člověka může vystavení jemným částicím přispívat ke zdravotním potížím, a u těch, kteří mají již existující onemocnění nebo zvýšenou citlivost, jsou rizika ještě větší,“ uvedl Michael Jerrett, profesor na Katedře environmentálních zdravotních věd UCLA Fielding a spoluautor studie. „Protože tyto částice jsou tak malé, mohou pronikat hluboko do plic a dokonce se dostat i do krevního oběhu — to může vést k vážným problémům, jako jsou srdeční či plicní onemocnění. Dobrou zprávou naopak je, že riziko je extrémně lokalizované – koncentrace totiž podle studie výrazně klesají už několik metrů od nabíjecí skříně a ve vzdálenosti stovek metrů už nejsou rozdíly oproti běžnému městskému prostředí vůbec patrné.

A právě to, že je riziko extrémně lokalizované, prakticky stačí při nabíjení u rychlonabíječek nestát přímo u napájecí skříně. Nejjednodušší tak je odstoupit alespoň pár kroků nebo si na dobu nabíjení sednout do auta.

Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: 18. 8. 10:39
Nejaky nesmysl vycucany z palce. Neco namerili u "vyfuku" chlazeni 50 nabijecek v LA, a kdo vi jak vybiraly nabijecky k mereni. Jsem si jisty jsou jich tam tisice. A proc stejnym zbusobem nezmerit treba klimatizace? Musi byt u zemi a nekde v rusne ulici. Myslim ze se najdou take tisice.
A pak v clanku mapa pres cele USA.

Proc insideevs to delaji? Proc to dela fDrive? Nepatri to na autoforum?
František Ševčík
František Ševčík
A odkud se tam ten prach (který ventilátory zvíří) bere? Kromě mnoha jiných zdrojů jsou to zbytky po spalování ... je to všude ... ale není to vždy hned vidět.

Shrnutí v tabulce
Zdroj znečištění Podíl na PM₁₀ Podíl na PM₂.₅
Lokální vytápění 36,4 % 54,5 %
Silniční doprava 9,3 % 14,1 %

Článek ok, ale ta postupná bulvárnost fDrive je očividná - asi to láká majoritní proud, který změny nemá rád a tak se rád utvrzuje ve svých postojích. Raději článek o škodlivosti spalování těch šílených tun ropy a dalších produktů, které si pak filtrujeme vlastním hardwarem (plícemi).
Michal Opluštil
Michal Opluštil
To je teda studie 🤣 Tam kde je větrák se víří prach...wow!!! Jsem před pár dny nabíjel ve Velké Bytesi a vedle bylo štěrkové parkoviště a najel tam nějaký "tuner", hodil asi něco co měl být drift a brzdění a vypadalo to hned jako by tam hořelo. Takže asi tak k tomu prachu...
František Ševčík
František Ševčík
Naposledy upraveno: 18. 8. 11:21
A protože jeden by neměl jen kritizovat, tak jsem takový jednoduchý koncept článku s asistentem rovnou napsal :-)

Doprava a znečištění ovzduší: prach, NOₓ a saze
Úvod

Doprava je jedním z nejvýznamnějších zdrojů znečištění ovzduší, zejména ve městech a v okolí frekventovaných silnic. Přestože se díky moderním technologiím (filtry pevných částic, katalyzátory) emise z nových vozidel snižují, doprava stále významně ovlivňuje kvalitu vzduchu. Nejde přitom pouze o „viditelný prach“, ale i o látky, které nejsou pouhým okem patrné, a přesto mají zásadní vliv na lidské zdraví i klima.

Prachové částice (PM₁₀ a PM₂.₅)

Prachové částice se dělí podle velikosti na PM₁₀ (do 10 mikrometrů) a jemnější PM₂.₅ (do 2,5 mikrometru). Tyto částice se dostávají hluboko do dýchacího systému, PM₂.₅ až do plicních sklípků a krevního oběhu.

Zdroj prachu z dopravy:

Výfukové emise – drobné částice vznikající spalováním paliva.

Otěr pneumatik, brzd a spojky – obsahují kovy, saze a gumu.

Resuspenze prachu – víření prachu z povrchu silnic při průjezdu aut.

Celorepublikově představují emise z dopravy menší část PM₁₀ (cca 9 %), ale u rušných silnic může doprava tvořit až čtvrtinu koncentrací prachových částic. Zásadní roli zde hrají ne výfukové zdroje – otěry a víření prachu.

NOₓ (oxidy dusíku)

Oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO₂), souhrnně NOₓ, vznikají při spalování paliva za vysokých teplot. V Česku je více než polovina emisí NOₓ způsobena dopravou, především dieselovými motory.

Proč jsou NOₓ nebezpečné:

NO₂ dráždí dýchací cesty a zhoršuje astma.

Reakcí s VOC (těkavé organické látky) vytváří přízemní ozón.

Přispívají ke vzniku sekundárních částic (síranů a dusičnanů), které zvyšují koncentrace PM₂.₅.

Saze (black carbon)

Saze jsou drobné částice elementárního uhlíku vznikající při nedokonalém spalování, zejména v dieselových motorech. Patří do kategorie PM₂.₅ a mají vážné zdravotní dopady.

Charakteristiky sazí:

Jsou nosiči toxických látek (např. polyaromatických uhlovodíků).

Podle WHO patří dieselové saze mezi karcinogeny 1. skupiny.

Kromě zdravotních dopadů mají i klimatický efekt – absorbují teplo a přispívají k oteplování.

Další škodliviny z dopravy

VOC (těkavé organické látky) – spolu s NOₓ tvoří přízemní ozón.

CO (oxid uhelnatý) – méně významný díky katalyzátorům, ale stále přítomný.

Těžké kovy – měď, zinek, kadmium a další kovy z otěrů brzd a pneumatik.

Vliv v okolí silnic

V bezprostřední blízkosti silnic se koncentrace škodlivin výrazně zvyšují:

NO₂ může být dvojnásobný oproti průměru města.

Saze tvoří velkou část PM₂.₅, zatímco jinde ve městě mají menší zastoupení.

Prach se koncentruje u komunikací, kde ho doprava víří z povrchu.

To znamená, že obyvatelé u rušných tahů jsou vystaveni mnohem vyšším dávkám škodlivin než průměrná populace.

Závěr

Doprava ovlivňuje ovzduší několika způsoby. Kromě přímého vypouštění prachu je významným zdrojem oxidů dusíku a sazí, které mají vážné zdravotní i klimatické důsledky. Zatímco celkový podíl dopravy na emisích prachu v ČR je nižší než například u lokálních topenišť, v okolí silnic a ve městech hraje doprava dominantní roli. Opatření jako moderní filtry, elektrifikace dopravy a omezení provozu ve městech jsou proto klíčové pro zlepšení kvality ovzduší.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze