Automobilový trh ve Spojených státech zažil v první polovině roku 2025 růst, který byl do značné míry způsoben snahou výrobců předzásobit se novými vozy před zavedením celních tarifů na dovoz z Evropy, Japonska a Mexika. Sezónně upravená roční prodejní rychlost (tzv. SAAR) tam krátkodobě překročila hranici 17 milionů vozů, což je nejvíce za několik let. Jak se však zásoby těchto před-tarifních vozů začínají vyčerpávat, poptávka ve Spojených státech zpomalí a cenový tlak na tamním trhu bude růst, upozorňuje studie carscommerce.inc.
A pokud se soustředíme na elektromobily, jimž v posledních letech ve Spojených státech pomáhala federální daňová úleva ve výši 7 500 dolarů (přibližně 172 tisíc korun), tento benefit, jak už víme, v září 2025 skončí. A právě studie, z níž vychází tento článek, tvrdí, že více než 50 % majitelů elektromobilů bylo výrazně ovlivněno právě touto podporou při výběru vozu. A co se stane, když nebude?
Zavedení celních tarifů v dubnu 2025 každopádně již mělo výrazně ovlivnit ceny dovážených aut ve Spojených státech. Nejvíce podle studie zdražily vozy importované z Velké Británie (o více než 230 000 Kč), EU (přibližně o 57 000 Kč) a Japonska či Mexika. Naopak ceny vozů z Číny, Kanady a Jižní Koreje podle dat paradoxně mírně klesly, ač se nezabývá tím, proč. Nepřekvapivě to každopádně mění preference amerických zákazníků, kteří se více zajímají o vozy vyráběné přímo v USA, jejichž průměrná cena sice klesla, ale zanedbatelně (asi o 200 dolarů, tedy 4 600 Kč).
Tarify staronového prezidenta Donalda Trumpa nejvíce zasahují levnější auta, případně Američané zázračně zbohatli a svoje preference posunuli k vozům o třídu výše.
Segment nových aut pod 30 tisíc dolarů (690 tisíc korun), který v USA tvoří většinou zahraniční vozy, pak zaznamenal největší pokles dostupnosti. Tento segment přitom ještě v roce 2019 držel skoro 38 % trhu, v první polovině roku 2025 to ale bylo už jen 13,6 %. Jasně to odkazuje na to, že tarify staronového prezidenta Donalda Trumpa nejvíce zasahují levnější auta, případně Američané zázračně zbohatli a svoje preference posunuli k vozům o třídu výše.
Přehled prodeje elektromobilů v 1. pololetí 2025 vs. 1. pololetí 2024 (meziroční změna v %):
- Celosvětově: 9,1 milionu vozů, +28 %
- Čína: 5,5 milionu vozů, +32 %
- Evropa: 2 miliony vozů, +26 %
- Severní Amerika: 0,9 milionu vozů, +3 %
- Zbytek světa: 0,7 milionu vozů, +40 %

