Rychlonabíjecí stanice mohou potrápit vaše zdraví. Jak je to vůbec možné?

3
Rychlonabíjecí stanice mohou potrápit vaše zdraví. Jak je to vůbec možné?
Fotografie: Roman Havlín, fDrive.cz
  • Všemu se věnuje americká studie
  • Podle ní ventilátory stanic mohou nasávat nebezpečné částice prachu a různých kovů a dále je vířit
  • České nabíjecí stanice se tomuto problému dokáží vyhnout

Možná víte, že nejen spalovací motory produkují škodlivé částice, které pak lidé vdechují a zatěžují jejich zdraví. Dokonce ani elektromobil není tohoto problému úplně zbaven, protože mnohdy zde vzniká tření v rámci klasických ocelových brzd, ze kterého se lidově řečeno začne „prášit“. Svůj podíl na znečištění mají dále pneumatiky a nyní objevila studie, která rozebírá nabíjecí stanice. Všemu se věnuje studie renomované Kalifornské univerzity v Los Angeles (dále UCLA), jež nově ukazuje na potenciální hrozbu pro naše plíce. Ve studii se uvádí, že v těsné blízkosti některých rychlonabíjecích stanic je zvýšená koncentrace nebezpečných částic. To by samo o sobě nebylo žádnou novinkou, protože ovzduší je na celé planetě do jisté míry znečištěno. Potíží mohou být ventilátory stanic, které kvůli chlazení nasávají okolní špinavý vzduch a následně jej zpět vypouští do okolí. A právě zde vidí Američané problém.

Studijní tým měřil kvalitu ovzduší na celkem 50 rychlonabíjecích stanicích v okolí amerického Los Angeles, kdy většina z nich byly Superchargery od firmy Tesla. V jejich okolí bylo naměřeno poměrně velké množství částic, a to hlavně do vzdálenosti jednoho metru od nabíjecí stanice. Je ale potřeba dodat, že samotná nabíjecí stanice není původcem znečištění a třeba u nás v ČR by tato studie prakticky neměla šanci. Většina nabíječek v ČR je totiž vybavena HEPA filtry, a to jak na vstupu, tak i na výstupu. Prakticky tak nabíjecí stanice (alespoň v Česku) fungují přesně naopak a nasávaný vzduch čistí. Dobrou zprávou je, že pokud by každá z nabíjecích stanic kdekoliv na světě byla vybavena HEPA filtrem, ovzduší to významně prospěje.

Pro podrobnější získání informací o zachycených částicích v okolí Superchargerů bylo zkoumáno chemické složení vzorků. To odhalilo zvýšené koncentrace prvků, jako je baryum, měď a zinek, které naznačují brzdový prach a také prach z pneumatik. Dále bylo zjištěno zvýšené množství vápníku, hliníku a železa, což rozhodně není dobré pro lidské zdraví. Jak se tedy ukazuje, rychlonabíjecí stanice sami o sobě nevytváří žádné znečištění a pokud jsou vybaveny filtračním systémem (což zřejmě Superchagery nejsou), není se čeho bát.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Tak koukam, ze nam tenhle blabol nestacil od pana Vacovskeho. Pan Havlin zrejme ani nevi jake clanky vychazi na webu pro ktery pise.

Co takhle porucit vetru aby nefoukal a pro jistotu i desti aby pravidelne skrapel ulice abychom nemuseli dychat ty prachove castice, ktere ve skutecnosti pochazi prevazne z vyfuku zejmena naftovych motoru…🤦🏻‍♂️
Aleš Dryák
Aleš Dryák
Mimochodem velikost zmiňovaných částic PM2,5 je 2,5 mikrometru (um). 2,5 pikometru (pm) podle článku je tak dvacetina průměru atomu vodíku podle toho jakou definici průměru atomu použijeme.
Takže skrápění ulic (@Martin Lacina) by asi bylo neúčinné, až kontraproduktivní ;-).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze