Kdo vlastně blokuje stavbu Gigafactory Berlin? Zemský ministr k tomu nevidí důvod

3
Kdo vlastně blokuje stavbu Gigafactory Berlin? Zemský ministr k tomu nevidí důvod
Fotografie: Tesla
  • Továrna už zřejmě míří k dodatečnému povolení stavby
  • Ekologické organizace pokračují v protestech

Vznik Gigafactory Berlin se do teslovských análů rozhodně nezapíše jako ten nejhladší. Zástupci americké automobilky poznali nejen sílu německé byrokracie, ale také ekologických spolků. Oběma těmto faktorům se podařilo stavbu továrny, v níž měla touto dobou již začínat výroba, nejrůznějšími obstrukcemi zdržet přinejmenším o několik měsíců. Protesty ekologů dále pokračují, jakkoliv se to zdá být v případě továrny na ekologické automobily paradoxní, úřady ovšem už nějakou dobu vystupují v roli vstřícných pomahačů. Není divu, vidině nových pracovních míst a oživení lokální ekonomiky málokterý systémový politik odolá. Otázkou však zůstává, proč tedy továrna stále ještě nemá od ekologů finální povolení ke stavbě. Přesto už se rodí betonové pláště budov a instaluje se vnitřní zařízení.

O dlouhém příběhu jsme vás už několikrát informovali, včetně impulzivní reakce samotného Elona Muska na dotaz novináře, čekajícího před Gigafactory na jeho příchod. Stavbu se nicméně zastavit nepodařilo a nyní už zaznívají otázky, kdo a proč se nejvíc „zasloužil“ o tyto komplikace, o nichž se prostřednictvím velmi agilních fanoušků americké automobilky mluví doslova po celém světě a které Německu příliš ke cti neslouží. Braniborský ministr hospodářství Jörg Steinbach, který je dlouhodobě zastáncem co nejhladší dostavby továrny, podle tesmanian.com řekl: „Z pohledu ministerstva hospodářství není důvod k odmítnutí souhlasu“. Tesla prý během výstavby odstraňovala všechny překážky a vyhovovala všem připomínkám. Například omezila spotřebu vody či množství zemních prací.

Komentář redakce

Tamější ekologické spolky jsou nyní v delikátní situaci. Svou činností sice brání nadměrnému poškozování přírody a v tomto směru dosáhly určitých úspěchů, avšak blokovat právě výstavbu továrny, která má reálnou šanci zrychlit elektrifikaci evropského vozového parku, to už zní jako tanec na tenkém ledě. Jejich připomínky u soudních projednávání byly opakovaně označeny za neopodstatněné. Zatímco velmi zodpovědní a ekologičtí Němci zpravidla zeleným aktivistům naslouchají, v tomto případě už hrozí protesty za lepší systém přerůst v protesty proti systému samotnému. Těžko se tomuto pocitu ubránit, když se odpůrci z výrazně levé části politického spektra už pokusili továrnu dokonce i zapálit. Na druhé straně je Tesla, účinně si zlepšující mediální obraz bezproblémovým řešením všech připomínek a výrazným překračováním ekologických požadavků, kompenzujících nezbytný zásah do přírody. Například stromů za každý pokácený vysadila třikrát více, než jí bylo uloženo. Takže nenašli jsme už hranici, za níž se akce environmentálních organizací začínají obracet proti lidem? A nedělají podobné blokády ekologům spíše medvědí službu?


Diskuze ke článku
Jiří Ostarek
Jiří Ostarek
A to měl Musk obrovské štěstí, že se tam nevyskytovaly nějaké endemické žáby. To by ta fabrika nestála nikdy.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Tyto ekology zbavit všeho co je jen trochu neekologické. Telefonů, tiskáren, počítačů aut, oblečení, potravin a byl by klid.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
:-) co to je hen ten "ekologický vůz"? Pohádková bytost? Přiznejme si, nic takového neexistuje, a možná proto se to ekologickým aktivistům nelíbí. Výroba žádného vozu není eko, a když vědí že s bateriemi je ta výroba ještě o poznání k přírodě nepřátelštější, tak se jim divte. Těžko místním zeleným vysvětlovat, že Tesla s nějakou dejme tomu cca 80kWh baterií bude jednou (po nějakých 150tis km) někde ve světě už ekologičtější než jejich VW ropák... Skuteční ekologové s tímhle naším byznysem a stavením nových továren obecně nikdy neměli moc pochopení...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze