Letos se Tesle hroutí jeden časový plán za druhým. Opozdil se náběh výroby modernizovaných Modelů S a X, odložen byl debut tahače Semi a oddechový čas navíc si vyžádalo i představení definitivního Cybertrucku. O vleklém souboji stavitelů první evropské Gigafactory s místními úřady, environmentálními skupinami i nejrůznějšími spolky jsme vás již informovali. Ještě nedávno se zástupci americké automobilky tvářili, že jde jen o formalitu, avšak podle electrek.co s odvoláním na Autowoche došlo na to, co mnozí už nějakou dobu tušili. Projekt se prý o půl roku odloží. Jenže problém je v tom, že oficiální místa podle Teslarati.com o ničem takovém údajně nevědí. Braniborský ministr hospodářství Jörg Steinbach, jeden z nejhlasitějších podporovatelů výstavby Gigafactory Berlin, to dokonce popřel s tím, že že netuší, odkud se podobná informace vzala. Určitě zpoždění v řádu týdnů proti původnímu záměru spustit výrobu na přelomu července a srpna ovšem připustil. Souboj s nekompromisním německým úředním aparátem přeci jen prohráli i zkušenější borci než Tesla, pro kterou to byla premiérová zkušenost.
Pěkně trpká, nutno dodat. Berlínská Gigafactory je totiž klíčová pro expanzi očekávaného Modelu Y na evropském trhu. Pro ni by byl ideální čas právě teď, Model 3 totiž předvedl doslova ukázkové entrée do letošního roku a chvíli to vypadalo, že se stane dokonce vůbec nejprodávanějším autem napříč kategoriemi. A lze očekávat, že by se podobně vřelého přijetí dostalo i Modelu Y. To ale není vše, v Grünheide u Berlína totiž kromě samotné automobilky roste i baterkárna, která má zase začít produkovat nové články typu 4680. A ta skutečně nabere zpoždění. Jenže to se výroby Tesly Model Y netýká.
Zahájení výroby se původně plánovalo na letošní červenec, avšak výstavba Gigafactory Berlin narážela na překážky od samého počátku. Kromě úředních procedur se řešily i problémy s vodárenskou společností a proti výstavbě protestovali ekologové, kterým se nelíbilo odlesňování lokality a přesuny některých zvířat. Továrna dlouho čekala na finální schválení výstavby a získávala dílčí povolení, často zpětně na již dávno hotové sekce stavby. Minulý týden tvrdil Elon Musk akcionářům, že počítá se spuštěním linek v Berlíně a Texasu letos a náběhem plné sériové výroby napřesrok. Jenže německý list Automobilwoche přišel s informací, že časová osa otevření továrny se posunula na leden 2022 a Elon Musk dal svému týmu oficiálně šest měsíců navíc. Otázkou zůstává, kdo má v tuto chvíli přesnější informace, zda renomovaný německý list, specializovaný na prostředí automobilové výroby, nebo lokální politik. Otevřené jsou obě varianty, duely s německými úředníky totiž často přinášejí i větší zpoždění, či rovnou krachy celých firem.