Renault Espace se vrací, na MPV však zapomeňte

Kompletní představení
Renault Espace se vrací, na MPV však zapomeňte
Fotografie: Renault
  • Šestá generace rodinného modelu Espace se zcela zbavila tvarů MPV a stala se čistokrevným SUV
  • Chlubí se prostornějším interiérem proti předchůdci při současné dramatické redukci hmotnosti i vnějších rozměrů
  • Vybavena bude zpočátku jediným pohonem – zcela novou generací hybridu E-tech

Zatímco před 40 lety tehdejší Renault Espace zcela změnil svět rodinných aut a zpopularizoval kategorii MPV, ten dnešní, v pořadí teprve šestý, naopak kapitolu velkoprostorových univerzálních přepravníků typu MPV definitivně uzavírá. Předchůdce se ještě prezentoval jako crossover mezi MPV a SUV, nový Renault Espace však vstupuje bez kompromisů do světa pseudoterénních zvýšených SUV a zároveň v nabídce nahradí dosavadní Koleos. Vytvoří nový vrchol nabídky osobních Renaultů; s délkou 4,72 m se řadí do střední třídy, kde bude konkurovat například Kodiaqu či Enyaqu. Ovšem pouze částečně; s pohonem všech kol se v tuto chvíli nepočítá.

Tvary se hodně podobají Australu, z něhož nový Espace technicky vychází. Hlavně přední část se značně podobá

Volitelně pěti nebo sedmimístný interiér s druhou i třetí řadou sklopnou do podlahy dokáže vytvořit ložný prostor s rovnou podlahou a objemem až 1 818 litrů podle VDA. V pětimístném provedení činí základní objem zavazadelníku s druhou řadou posunutou vpřed 777 l, v sedmimístném pak za třetí řadou zbývá 159 l. Přístup k zavazadlům usnadňuje elektrický pohon pátých dveří ovládaný tlačítky z interiéru či přímo na dveřích, dálkovým ovládáním či „kopancem“ pod zadní nárazník.

Racionalizace vládnoucí napříč celou aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi zasáhla i zde. Nabídka se totiž omezila na jediný hybridní pohon, navíc s poněkud skromnými parametry. Tedy co do zdvihového objemu; celou soustavu totiž pohání přeplňovaný tříválec 1.2 o výkonu 130 k spojený s full hybridním ústrojím, které dokáže podle situace fungovat v paralelním i sériovém režimu. Obsahuje dva elektromotory; hlavní trakční o výkonu 70 k/205 Nm napájený z 2kWh, 400V Li-ion baterie a dále sekundární startérgenerátor 25 k/50 Nm sloužící k rychlým stop-startům spalovacího motoru k řazení převodovky. Ostatně systémový výkon 200 k je zcela na výši doby, stejně jako normovaná spotřeba 4,7 l/100 km a s ní související dojezd až 1 100 km.

Pozornost zasluhuje nová inteligentní vícerežimová převodovka vyvinutá speciálně pro tento typ pohonů. Ta totiž nabízí celkem čtyři stupně pro jízdu na benzinový motor a dva pro elektrický režim. Její technologie se inspirovala Formulí 1 a nabízí 15 možných kombinací jednotlivých převodů. Hybridní pohon pak nabízí celkem 5 funkčních módů, z nichž některé z běžných paralelních full hybridů neznáme. Preferovaný je samozřejmě plně elektrický pohon, kdy předními koly otáčí čistě elektromotor, který při dupnutí na plyn vystřídá dynamický hybrid, v němž dodávají Nm spalovací i elektrický motor současně. Nejčastější bude sériový režim e-drive, kdy kola pohání elektromotor a spalovací jednotka funguje jako generátor, soustrojí ale umí nechat otáčet koly i samotný spalovací motor, který pak dobíjí baterii případným přebytkem výkonu. Pochopitelně nechybí ani rekuperace. O podrobném fungování tohoto zajímavého systému připravujeme samostatný článek.

Interiér se zaměřil na pocity posádky, proto nabízí výběr kvalitních materiálů a stálý přísun vkusu až do těch nejmenších detailů. Ergonomie však nezadržitelně míří do doby dotykové

Z moderních technologií tu máme novou generaci řiditelné zadní nápravy 4Control, tedy od Nissanu převzatou japonskou soustavu od Aisinu, která aktivně natáčí zadní kola podle potřeby a aktuální situace buď ve stejném, či opačném smyslu s předními. Nová generace dostala obchodní název 4Control Advanced a od předchůdců známých například z třetí generace Renaultu Laguna, následného Talismanu a koneckonců i z minulé generace Renaultu Espace se liší aplikací na víceprvkové zavěšení kol. Navíc nyní zvládne natočení až o 5 stupňů místo předchozích 3,5 °. Ovšem pouze v rychlostech do 50 km/h, v nichž se nový Espace vytočí na stejném průměru jako o dvě třídy menší Clio. Ve vyšším tempu se změní smysl natáčení na souhlasný s předními koly a maximálně do jednoho stupně, což dramaticky vylepšuje průjezdy zatáčkami i změny dálničních pruhů.

Renault se také chlubí stále vylepšovaným systémem Multi-sense, tedy dávkovým přepínačem jízdních režimů a různých uživatelských nastavení ovládaných elektronicky či aspoň elektricky. Ovlivňuje kromě tradiční odezvy motoru, převodovky, řízení a podvozku také chování systému 4Control, a to ve čtyřech módech: Eco, Sport, Comfort a nastavitelném Perso. V jejich duchu se mění i ambientní osvětlení a design displeje. Součástí vizuálního zážitku pak je i nový příplatkový head-up displej s 9,3" zobrazující kromě aktuální rychlosti ještě varování při porušení místního limitu, navigační pokyny a aktivní jízdní asistenty. Nechybí ani panoramatický kamerový systém kolem vozidla AVM doplněný o 3D model auta vsazeného do obrazu okolí. Podobně se zobrazuje i výstup asistentu udržení v pruzích LKA.

Renault Espace
Nový head-up displej s uhlopříčkou 9,3" promítá na čelní okno barevně všechny nejdůležitější jízdní údaje včetně navigace a grafických pokynů asistentů

O bezpečnost se tu stará široká škála moderních asistentů počínaje samočinným brzděním před překážkou se senzory na obou koncích auta (AEBS+AEB Rear) přes hlídání řidičovy únavy (DAA), stabilizaci přívěsu (TSA), adaptivního tempomatu (ACC) s funkcí Stop & Go, asistenci pro přední, zadní i boční parkování s upozorněním na pohyb za autem RCTA až po hlídač bezpečného vystupování posádky OSE.

Plně ve 21. století se octla i infozábava. Jejím základem je sestava dvou velkých displejů do L suplující klasický přístrojový štít a středový informační displej. První z nich je horizontální typu TFT, nabízí 12,3", plochu 321 cm2 a rozlišení 1 920 × 720 pixelů. Druhý, vertikální, je v dotykovém provedení a i přes menší úhlopříčku 12" se chlubí větší plochou 453 cm2 i rozlišením (1 250 × 1 562 pixelů). Ty doplňuje zmíněný 9,3" head-up displej, přičemž úhrnná plocha všech zobrazovačů dosahuje téměř tisíce čtverečních centimetrů. Nechybí bezdrátová nabíječka mobilů Qi a dvě dvojice USB-C pro cestující.

V dnešní době to nejde bez nočního designu. O ten starají typická céčka na obou koncích auta (není to tak dlouho, co podobná používala Škoda Auto)

Palubní wellness má na starosti nejen ambientní osvětlení se 48 volitelnými odstíny, ale i s automatickým režimem, který jej co půlhodinu přizpůsobuje lidským cirkadiánním cyklům a ráno preferuje studené barvy, zatímco večer naopak teplé. O uši se postará příplatkový soundsystém Harman Kardon s 12 reproduktory (jeden přední středový, 2 výškové a 2 nízkofrekvenční vpředu a vzadu, 2 prostorové reproduktory vzadu a subwoofer v zavazadlovém prostoru). V závislosti na výbavové linii může audiofilům dopřát 5 zvukových prostorových zážitků: Studio, Concert, Immersion, Lounge a Club.

Celá ta barevná zábava a záplava informací nazvaná Open RLink stojí na operačním systému Google Automotive, který je připraven na hostování digitálního ekosystému uživatele. Vedle toho nabízí vlastní nativní služby Google Automotive včetně on-line Google Map, hlasového asistenta Google a obchodu s aplikacemi Google Play. V rámci připojení se realizovala i dálková aktualizace OTA včetně aktualizace řídicích jednotek FOTA. Nechybí samozřejmě ani Android Auto a Apple CarPlay v provedení s drátem i bez něj.

Velký TEST Renaultu Mégane E-Tech. Obrovsky překvapil!

Prostřednictvím OpenR Link je k dispozici 10 balíčků s obsahem speciálně pro Renault: Waze, Amazon Music, L’Equipe (aplikace ve francouzském jazyce dodávající obsah přizpůsobený Francii), Vivaldi, Radio Player for Renault, Kabriol, Karacal, Les Incollables pro Renault, Easypark a Sybel. Ať jste kdekoli, můžete také využít aplikaci MyRenault. Exkluzivní aplikace SongPop for Renault bude mít v novém modelu Espace premiéru. Tato bezplatná aplikace představuje interaktivní hudební kvizovou hru, kterou mohou cestující hrát společně na svých mobilních telefonech.

Renault Espace se vyrábí ve španělském závodě v Palencii, který prošel rozsáhlou, rok a půl trvající rekonstrukcí a splňuje stále přísnější ekologická kritéria. K dosavadním 900 robotům přibylo 400 nových. Továrna disponuje veškerým strojním vybavením potřebným k výrobě platformy CMF-CD, nanášení matného saténového laku (odstín Satin Shale Grey, speciálně pro výbavu Esprit Alpine) a provádění kontrol kvality vozidel. Závod společnosti Renault v Palencii je referenčním měřítkem Průmyslu 4.0. Kombinuje nejmodernější výrobní a provozní postupy s inteligentními technologiemi včetně robotiky, analytiky, umělé inteligence a internetu věcí.

Technické parametry Renault Espace E-Tech Full Hybrid 200

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 722 × 1 825 × 1 645 mm, 1 587 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon147 (96 + 50) kW, 200 (130 + 68) koní
Baterie2 kWh
Nabíjení
Spotřeba?, dojezd: 1 100 km
Cena od999 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze