😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Renault Espace se vrací, na MPV však zapomeňte

Kompletní představení
Renault Espace se vrací, na MPV však zapomeňte
Fotografie: Renault
  • Šestá generace rodinného modelu Espace se zcela zbavila tvarů MPV a stala se čistokrevným SUV
  • Chlubí se prostornějším interiérem proti předchůdci při současné dramatické redukci hmotnosti i vnějších rozměrů
  • Vybavena bude zpočátku jediným pohonem – zcela novou generací hybridu E-tech

Zatímco před 40 lety tehdejší Renault Espace zcela změnil svět rodinných aut a zpopularizoval kategorii MPV, ten dnešní, v pořadí teprve šestý, naopak kapitolu velkoprostorových univerzálních přepravníků typu MPV definitivně uzavírá. Předchůdce se ještě prezentoval jako crossover mezi MPV a SUV, nový Renault Espace však vstupuje bez kompromisů do světa pseudoterénních zvýšených SUV a zároveň v nabídce nahradí dosavadní Koleos. Vytvoří nový vrchol nabídky osobních Renaultů; s délkou 4,72 m se řadí do střední třídy, kde bude konkurovat například Kodiaqu či Enyaqu. Ovšem pouze částečně; s pohonem všech kol se v tuto chvíli nepočítá.

Tvary se hodně podobají Australu, z něhož nový Espace technicky vychází. Hlavně přední část se značně podobá

Volitelně pěti nebo sedmimístný interiér s druhou i třetí řadou sklopnou do podlahy dokáže vytvořit ložný prostor s rovnou podlahou a objemem až 1 818 litrů podle VDA. V pětimístném provedení činí základní objem zavazadelníku s druhou řadou posunutou vpřed 777 l, v sedmimístném pak za třetí řadou zbývá 159 l. Přístup k zavazadlům usnadňuje elektrický pohon pátých dveří ovládaný tlačítky z interiéru či přímo na dveřích, dálkovým ovládáním či „kopancem“ pod zadní nárazník.

Racionalizace vládnoucí napříč celou aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi zasáhla i zde. Nabídka se totiž omezila na jediný hybridní pohon, navíc s poněkud skromnými parametry. Tedy co do zdvihového objemu; celou soustavu totiž pohání přeplňovaný tříválec 1.2 o výkonu 130 k spojený s full hybridním ústrojím, které dokáže podle situace fungovat v paralelním i sériovém režimu. Obsahuje dva elektromotory; hlavní trakční o výkonu 70 k/205 Nm napájený z 2kWh, 400V Li-ion baterie a dále sekundární startérgenerátor 25 k/50 Nm sloužící k rychlým stop-startům spalovacího motoru k řazení převodovky. Ostatně systémový výkon 200 k je zcela na výši doby, stejně jako normovaná spotřeba 4,7 l/100 km a s ní související dojezd až 1 100 km.

Pozornost zasluhuje nová inteligentní vícerežimová převodovka vyvinutá speciálně pro tento typ pohonů. Ta totiž nabízí celkem čtyři stupně pro jízdu na benzinový motor a dva pro elektrický režim. Její technologie se inspirovala Formulí 1 a nabízí 15 možných kombinací jednotlivých převodů. Hybridní pohon pak nabízí celkem 5 funkčních módů, z nichž některé z běžných paralelních full hybridů neznáme. Preferovaný je samozřejmě plně elektrický pohon, kdy předními koly otáčí čistě elektromotor, který při dupnutí na plyn vystřídá dynamický hybrid, v němž dodávají Nm spalovací i elektrický motor současně. Nejčastější bude sériový režim e-drive, kdy kola pohání elektromotor a spalovací jednotka funguje jako generátor, soustrojí ale umí nechat otáčet koly i samotný spalovací motor, který pak dobíjí baterii případným přebytkem výkonu. Pochopitelně nechybí ani rekuperace. O podrobném fungování tohoto zajímavého systému připravujeme samostatný článek.

Interiér se zaměřil na pocity posádky, proto nabízí výběr kvalitních materiálů a stálý přísun vkusu až do těch nejmenších detailů. Ergonomie však nezadržitelně míří do doby dotykové

Z moderních technologií tu máme novou generaci řiditelné zadní nápravy 4Control, tedy od Nissanu převzatou japonskou soustavu od Aisinu, která aktivně natáčí zadní kola podle potřeby a aktuální situace buď ve stejném, či opačném smyslu s předními. Nová generace dostala obchodní název 4Control Advanced a od předchůdců známých například z třetí generace Renaultu Laguna, následného Talismanu a koneckonců i z minulé generace Renaultu Espace se liší aplikací na víceprvkové zavěšení kol. Navíc nyní zvládne natočení až o 5 stupňů místo předchozích 3,5 °. Ovšem pouze v rychlostech do 50 km/h, v nichž se nový Espace vytočí na stejném průměru jako o dvě třídy menší Clio. Ve vyšším tempu se změní smysl natáčení na souhlasný s předními koly a maximálně do jednoho stupně, což dramaticky vylepšuje průjezdy zatáčkami i změny dálničních pruhů.

Renault se také chlubí stále vylepšovaným systémem Multi-sense, tedy dávkovým přepínačem jízdních režimů a různých uživatelských nastavení ovládaných elektronicky či aspoň elektricky. Ovlivňuje kromě tradiční odezvy motoru, převodovky, řízení a podvozku také chování systému 4Control, a to ve čtyřech módech: Eco, Sport, Comfort a nastavitelném Perso. V jejich duchu se mění i ambientní osvětlení a design displeje. Součástí vizuálního zážitku pak je i nový příplatkový head-up displej s 9,3" zobrazující kromě aktuální rychlosti ještě varování při porušení místního limitu, navigační pokyny a aktivní jízdní asistenty. Nechybí ani panoramatický kamerový systém kolem vozidla AVM doplněný o 3D model auta vsazeného do obrazu okolí. Podobně se zobrazuje i výstup asistentu udržení v pruzích LKA.

Renault Espace
Nový head-up displej s uhlopříčkou 9,3" promítá na čelní okno barevně všechny nejdůležitější jízdní údaje včetně navigace a grafických pokynů asistentů

O bezpečnost se tu stará široká škála moderních asistentů počínaje samočinným brzděním před překážkou se senzory na obou koncích auta (AEBS+AEB Rear) přes hlídání řidičovy únavy (DAA), stabilizaci přívěsu (TSA), adaptivního tempomatu (ACC) s funkcí Stop & Go, asistenci pro přední, zadní i boční parkování s upozorněním na pohyb za autem RCTA až po hlídač bezpečného vystupování posádky OSE.

Plně ve 21. století se octla i infozábava. Jejím základem je sestava dvou velkých displejů do L suplující klasický přístrojový štít a středový informační displej. První z nich je horizontální typu TFT, nabízí 12,3", plochu 321 cm2 a rozlišení 1 920 × 720 pixelů. Druhý, vertikální, je v dotykovém provedení a i přes menší úhlopříčku 12" se chlubí větší plochou 453 cm2 i rozlišením (1 250 × 1 562 pixelů). Ty doplňuje zmíněný 9,3" head-up displej, přičemž úhrnná plocha všech zobrazovačů dosahuje téměř tisíce čtverečních centimetrů. Nechybí bezdrátová nabíječka mobilů Qi a dvě dvojice USB-C pro cestující.

V dnešní době to nejde bez nočního designu. O ten starají typická céčka na obou koncích auta (není to tak dlouho, co podobná používala Škoda Auto)

Palubní wellness má na starosti nejen ambientní osvětlení se 48 volitelnými odstíny, ale i s automatickým režimem, který jej co půlhodinu přizpůsobuje lidským cirkadiánním cyklům a ráno preferuje studené barvy, zatímco večer naopak teplé. O uši se postará příplatkový soundsystém Harman Kardon s 12 reproduktory (jeden přední středový, 2 výškové a 2 nízkofrekvenční vpředu a vzadu, 2 prostorové reproduktory vzadu a subwoofer v zavazadlovém prostoru). V závislosti na výbavové linii může audiofilům dopřát 5 zvukových prostorových zážitků: Studio, Concert, Immersion, Lounge a Club.

Celá ta barevná zábava a záplava informací nazvaná Open RLink stojí na operačním systému Google Automotive, který je připraven na hostování digitálního ekosystému uživatele. Vedle toho nabízí vlastní nativní služby Google Automotive včetně on-line Google Map, hlasového asistenta Google a obchodu s aplikacemi Google Play. V rámci připojení se realizovala i dálková aktualizace OTA včetně aktualizace řídicích jednotek FOTA. Nechybí samozřejmě ani Android Auto a Apple CarPlay v provedení s drátem i bez něj.

Velký TEST Renaultu Mégane E-Tech. Obrovsky překvapil!

Prostřednictvím OpenR Link je k dispozici 10 balíčků s obsahem speciálně pro Renault: Waze, Amazon Music, L’Equipe (aplikace ve francouzském jazyce dodávající obsah přizpůsobený Francii), Vivaldi, Radio Player for Renault, Kabriol, Karacal, Les Incollables pro Renault, Easypark a Sybel. Ať jste kdekoli, můžete také využít aplikaci MyRenault. Exkluzivní aplikace SongPop for Renault bude mít v novém modelu Espace premiéru. Tato bezplatná aplikace představuje interaktivní hudební kvizovou hru, kterou mohou cestující hrát společně na svých mobilních telefonech.

Renault Espace se vyrábí ve španělském závodě v Palencii, který prošel rozsáhlou, rok a půl trvající rekonstrukcí a splňuje stále přísnější ekologická kritéria. K dosavadním 900 robotům přibylo 400 nových. Továrna disponuje veškerým strojním vybavením potřebným k výrobě platformy CMF-CD, nanášení matného saténového laku (odstín Satin Shale Grey, speciálně pro výbavu Esprit Alpine) a provádění kontrol kvality vozidel. Závod společnosti Renault v Palencii je referenčním měřítkem Průmyslu 4.0. Kombinuje nejmodernější výrobní a provozní postupy s inteligentními technologiemi včetně robotiky, analytiky, umělé inteligence a internetu věcí.

Technické parametry Renault Espace E-Tech Full Hybrid 200

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 722 × 1 825 × 1 645 mm, 1 587 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon147 (96 + 50) kW, 200 (130 + 68) koní
Baterie2 kWh
Nabíjení
Spotřeba?, dojezd: 1 100 km
Cena od999 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze