Kdo má početnější rodinu nebo chce vozit pravidelně velké náklady (a nechce dodávku), může si zakoupit novou generaci modelu Renaultu Espace. Poprvé se ale nejedná o MPV, což je zásadní bod zlomu v historii tohoto vozu. Nyní se jedná o SUV, jehož základem je menší model Austral. Prakticky zde vlastně došlo k protažení zádě, lehkému navýšení rozvoru náprav, a to je vlastně vše. Opět zde máme výhradně přední náhon, možnost využít výkon až 200 koní (námi testovaná specifikace) a prostornou a kvalitně zpracovanou kabinu. Nový Espace měří na délku 4 722 mm a nápis „EspacE“ na víku kufru značí, že vůz využívá elektrifikovaný pohon.
Technické parametry Renault Espace E-Tech Full Hybrid 200
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 722 × 1 825 × 1 645 mm, 1 587 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 147 (96 + 50) kW, 200 (130 + 68) koní |
Nádrž | 55 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 4,6 l / 100 km |
Cena od | 999 000 Kč |
Nový Renault Espace nabídne v kabině 12" obrazovku a digitální 12,3" přístrojový štít. Vše doplňuje devět tlačítek pro ovládání klimatizace. Hned o řadu níže je tlačítko pro zamykání dveří a spuštění varovných blikačů. Vše ostatní se již ovládá skrze středovou obrazovku a musím říci, že po dvou dnech jsem si na to i zvykl. Palubní systém je totiž přehledný, má rychlé reakce na dotek a hlavním stavebním kamenem je integrovaný systém od firmy Google. Ten má největší výhodu při využívání navigace a map. Pokud je auto připojeno k internetu, na mapě vidíte aktuální dopravní nehody, omezení, zatížení provozu na trase atd. V rámci každodenních jízd lze využít tři jízdní režimy + individuální. Vzhledem k plné výbavě jsem mohl využívat celokožené sedadlo řidiče s masáží a výhřevem. Naopak odvětrávání předních sedadel bohužel nedostanete ani za příplatek.
Trošku netradičně je umístěn volič automatické převodovky. Místo si našel hned nad pravou páčkou stěračů a je potřeba si na to chvíli zvykat. Cením prostorný středový tunel, který má v sobě integrovanou kapsu. Do ní se vejde litrová lahev nebo hromada drobnějších věcí. Následně stačí tento otvor zavřít skrze „letecké madlo“ a je hotovo. Nový Espace je hlavně o prostoru pro posádku a nutno uznat, že místa je zde více než dostatek. Druhá řada sedadel se dá posouvat v rozsahu 22 centimetrů, což přináší výhodu hlavně cestujícím s delšíma nohama. S místem nad hlavou si zde nemusíte dělat starosti, protože dozadu se během testu vešli dva dospělí s výškou 187 cm. Ti měli k dispozici i své výdechy klimatizace a dva porty USB-C pro nabíjení telefonů.
S objemem kufru je to pak trošku složitější. Na výběr je totiž pětimístné a sedmimístné provedení. To první se pyšní maximálním objemem 777 litrů, druhé má 677 litrů. Třetí řada sedadel tak ukousne jen 100 litrů, ale doporučuji na ně posadit jen malé děti. Sedák je poměrně krátký a místa nad hlavu již zde není na rozdávání. Oproti dřívějším generacím Renaultu Espace ale zapomeňte rovnou na to, že vyndáte druhou či třetí řadu sedadel. To zde zkrátka již nejde, a tak jste jako majitelé ochuzeni o zcela rovnou a objemnou plochu. Novou generaci také lze pořídit s výhradně hybridní motorizací. V testu jsme měli provedení E Tech full hybrid 200, kdy číslovka značí počet koní pod kapotou. Ty přináší tříválcový benzinový motor s dvěma elektromotory.
Spalovací jednotka pracuje v Millerově cyklu a disponuje výkonem 96 kW. K tomu se přidává větší elektromotor s výkonem 50 kW a startér-generátor s 25 kW. O přenos síly se stará multimódová převodovka se dvěma stupni na straně elektrického pohonu a čtyřmi na straně spalovací jednotky. Nabízí ale až 15 kombinací pro co nejvyšší efektivitu. Jak jsem si mohl během týdne všimnout, vůz se pokaždé rozjel na elektřinu. Tu si bere z 2kWh baterie a čistě na elektrický pohon se mi povedlo ujet až tři kilometry. Kdo by snad čekal cukání při přepínání z benzinu na elektřinu a naopak, neděje se. Pohonné ústrojí je zde naladěno tak dobře, až jsem si říkal, zda Renault nespolupracoval na vývoji techniky s nějakým prestižnějším výrobcem. Po celý týden jsem jezdil za 6,1 l na 100 km, kdy jsem s vozem nebrzdil provoz a současně nejezdil přes zákonné rychlostní limity.
Velkým pozitivem je 55litrová palivová nádrž a fakt, že baterie se dokáže vcelku rychle nabít rekuperací energie. Navigační systém je propojen s pohonným ústrojím vozu, takže pokud si to řidič vyžádá, baterie se nabije a začne používat energii až ve chvíli, kdy vůz bude opět ve městě, případně pojede rychlostí do 50 km/h. V ostatních případech dokáže Espace full hybrid jet na elektřinu až do rychlosti cca 100 km/h. Hodně mě překvapil podvozek, jenž navzdory absenci adaptivních tlumičů dokázal žehlit i ostřejší nerovnosti a nepřenášel do kabiny zbytečné rány a hluk. Testovaný kousek přitom obouval 20" disky. Specialitou je pak zadní náprava typu multi-link v kombinaci s řízením zadních kol 4Control Advanced. Zadní kola se díky tomu umí natáčet v rychlostech nad 50 km/h po směru jízdy a do 50 km/h proti směru jízdy. Celkem to jde až do úhlu pět stupňů a jako řidič jsem měl možnost nastavit si úroveň natočení v 10 krocích.
Tato vychytávka funguje náramně dobře a ve sportovním režimu se přidávají další dodatečné stupně, které ale z vozu dělají spíše ještěrku. Cena plně vybaveného exempláře, který jsme testovali, činila 1,2 milionu Kč. To je z mého pohledu přívětivé vzhledem k tomu, kolik prostoru, výbavy a schopností auto nabízí. Sice to není jíž plnohodnotné MPV, které mohlo v případě nouze posloužit i jako improvizovaný hotel, ale doba se mění a populární kategorie vozidel SUV začíná pohlcovat i legendy, jako je Espace.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz