Minulý týden představený přelomový elektromobil Hyundai Ioniq 5 je na první pohled kompaktní hatchback. Ve skutečnosti je ale mnohem větší a s kompaktním hatchbackem má společné pouze proporce. Rozhodně to není auto, které by mířilo například na Nissan Leaf, Volkswagen ID.3 nebo Citroen e-C4. Rozhodně to také není nástupce současného Ioniqu, který také patří mezi kompakty. Je potřeba jej srovnávat s vozy mnohem většími. Budete překvapeni, kam rozměry zapadá.
Když Ioniq 5 nestojí vedle jiného auta, nemáme porovnání a proporce skutečně sedí na běžný kompaktní hatchback. Podíváme-li se ale na rozměry, ukazují něco jiného. Oproti onomu běžnému kompaktnímu hatchbacu jsou totiž všechny rozměry, včetně průměru kol, přibližně o 10 % větší, což vytváří dokonalou iluzi. Zatímco Ioniq 5 má délku 4,64 metru a rozvor rovné 3 metry, například Volkswagen ID.3 má na délku 4,26 metru a rozvor 2,77 metru. Takže konkurenty určitě Ioniqu 5 musíme hledat jinde.
Hyundai Ioniq 5 | Škoda Enyaq iV | Volkswagen ID.4 | Tesla Model Y | BMW iX3 | Mercedes-Benz EQC | |
---|---|---|---|---|---|---|
Rozvor (mm) | 3 000 | 2 765 | 2 765 | 2 890 | 2 864 | 2 873 |
Délka (mm) | 4 635 | 4 649 | 4 548 | 4 750 | 4 734 | 4 761 |
Šířka (mm) | 1 890 | 1 879 | 1 852 | 1 921 | 1 891 | 1 884 |
Výška (mm) | 1 605 | 1 616 | 1 612 | 1 624 | 1 668 | 1 624 |
Zavazadlový prostor (l) | 588 | 585 | 543 | 500* | 510 | 500 |
*) U Tesly Model Y lze těžko dohledat přesnou hodnotu, navíc nejde o údaj podle evropské metodiky.
Když se tedy podíváme na středně velká SUV, tak i přes vzhled hatchbacku sem Hyundai Ioniq 5 krásně zapadne. Rozvorem dokonce převyšuje nejen tyto vozy, ale prakticky všechny osobní elektromobily včetně Tesly Model S a Model X. Delší rozvor mají pouze velkoprostorová MPV Mercedes EQV a Peugeot e-Traveller, ale to je úplně jiná kategorie, protože jde o auta vycházející z dodávek. Dále je Ioniq 5 o téměř 9 centimetrů delší než Volkswagen ID.4 a velmi se délkou blíží Škodě Enyaq iV, která na první pohled vypadá větší a je to už poměrně velké SUV. V šířce pak Ioniq 5 našel pouze dva přemožitele – Teslu Model Y, která je o 3 centimetry širší, a BMW iX3 o pouhý jeden milimetr. Jen pokud jde o výšku, je Ioniq 5 nejmenší, což je dané tím, že je spíše velkým hatchbackem než SUV.
Zavazadlovým prostorem Ioniq 5 překoná všechny
To byly vnější rozměry, které ne vždy musí znamenat, že bude více místa i uvnitř. Na rozdíl od nich je objem zavazadlového prostoru parametrem, který zajímá více lidí, protože už dává informaci, kolik zavazadel se do auta vejde třeba při cestě na dovolenou. Z celého tohoto výběru má přední kufr jen právě Ioniq 5 a Tesla Model Y. Tesla ale oficiálně neuvádí objem, takže nedokážeme říci, jestli je na tom lépe než Ioniq 5. Ten má základní objem 531 litrů, ale má ještě menší „frunk“ vpředu o objemu 57 litrů u verzí s pohonem zadních kol a 24 litrů u verze s pohonem všech kol. V tabulce je tedy maximální součet předního i zadního kufru, ale i kdybychom počítali jen ten zadní, tak porazí paradoxně dvě největší SUV z výběru, tedy Mercedes a BMW. Když pak přičteme i přední kufr, porazí i Volkswagen ID.4 a verze s pohonem zadních kol o 3 litry překoná i Enyaq, který má opravdu velký zavazadlový prostor, jak je u vozů Škoda Auto typické.
Asi jste nečekali, že poměrně kompaktně vypadající hatchback se zařadí mezi tato relativně velká SUV. A nic si z toho nedělejte, nás to také překvapilo. Každopádně to z Ioniqu 5 dělá ještě zajímavější auto, než se na první pohled zdálo, a moc se těšíme, až dorazí na trh. Je totiž jasné, že auto udělá pořádný vítr na trhu mezi elektromobily.
Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh 2WD
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 82 kWh (77,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 481 km |
Cena od | 1 339 990 Kč |