Festival rychlosti v Goodwoodu se stává stále oblíbenějším místem pro představení čím dál vzácnějších novinek ze světa rychlých kol. Na pozemcích lorda Marche se před 10 lety představila mj. třetí generace Škody Octavia RS, v poslední době se tamtéž odehrály debuty vrcholných Polestarů či vzrušujícího konceptu supersportovního Lexusu. Nejnovějším přírůstkem v kronice řidičské radosti je vrcholná verze již prodávaného elektrického SUV Hyundai Ioniq 5 N. Automobilka ji na festivalu představila se vší parádou a přidala technickou specifikaci, která rozhodně stojí za přečtení.
Nejedná se totiž o obvyklou úpravu typu „sáhneme do regálu pro silnější motor, větší brzdy a tužší zavěšení kol“, tady se vylepšovalo komplexně. Začíná to už karoserií, na níž přibylo 42 dodatečných svárů a celkem 2,1 m dalších lepených spojů pro zvýšení tuhosti. Méně poddajné je nyní uložení obou elektromotorů i baterie, došlo rovněž na oba pomocné rámy i samotné nápravy. Tužší je i sloupek řízení pro přesnější přenos sil oběma směry, stejný účel má převodka řízení se strmějším poměrem a integrovaným posilovacím elektromotorem. Neodpružené hmoty redukovala lehká kovaná 21" kola, patřičné decelerace zase zajišťují brzy z blíže nespecifikovaných lehkých slitin. Přední kotouč měří 400 mm a zakusují se do něj velké čtyřpístkové třmeny, vzadu pak 360 mm. V neposlední řadě došlo i na běžné úpravy, takže podvozek je o 20 mm blíže k zemi, karoserie dostala mohutnější lemy blatníků kvůli větším kolům, které jí přidaly 50 mm šířky, a výraznější difuzor, který prodloužil záď o 80 mm.
Obří brzdy ale nejsou jediné, co pomáhá upravovat rychlost směrem dolů. Speciální úprava elektrovýzbroje totiž umožnila dosáhnout samotnou rekuperací zpomalení až 0,6 G, což je momentální rekord automobilového průmyslu. To nejen výrazně ulehčuje brzdám při krocení dvoutunového monstra (tedy odhadem, hmotnost zatím automobilka nezveřejnila), ale umožňuje i řadu dalších zajímavých věcí. Například přeladit známou funkci i-Pedal do ostřejší N Pedal, která svými ostřejšími reakcemi za pomoci rekuperace umožňuje zábavné nájezdy do zatáček s kýženým rozhozením zádě. A pokud se vám povede ukázkový drift, s jeho řízením aktivně pomůže další funkce nazvaná N Drift Optimizer. Ta pomáhá vůz v řízeném smyku nejen udržet, ale s pomocí funkce Torque Kick Drift jej do něj i snadno dostane.
Dalšími pomůckami k pilování ideální stopy jsou i systémy aktivního přelévání síly mezi přední a zadní nápravou simulující aktivní mezinápravový diferenciál a elektronického závěru zadního diferenciálu. Kýženou přilnavost na většině povrchů zase zajišťují elektronicky řízené adaptivní tlumiče s dodatečnými senzory pohybu kol.
Dva elektromotory poskytují jmenovitý výkon 226 (přední) a 383 k, systémový výkon 609 k lze s pomocí tlačítka na volantu N Grin Boost po dobu 10 sekund navýšit na 650 k. Krátce zpřevodovaný elektromotor dosahuje až 21 000 otáček za minutu a dostatek energie mu dodává účinnější dvoustupňový invertor. Baterie dostala větší kapacitu 84 kWh a výkonnější chlazení i předehřev. Ten je možné aktivovat i manuálně, a to ve dvou stupních. Track nastaví nejnižší možnou teplotu pro optimální výkony na delší trati, Drag potom přidá pro podání maximálního krátkodobého výkonu. I tato schopnost dostala svůj obchodní název – N Battery Pre-conditioning. Na delších tratích pak lze se systémem N Race vybírat mezi režimu Endurance s omezenými výkonovými špičkami pro delší výdrž, nebo Sprint, který elektrickým koním zcela povolí uzdu.
Požitek z řízení lze doplnit i dalšími smyslovými vjemy, tentokrát zaměřenými čistě na řidičovy pocity. Je to především generátor zvuku N Active Sound +, který doprovází jízdu napodobováním ostrého spalovacího motoru v několika různých verzích. Dále N e-shift simulující řazení osmistupňové dvouspojkové převodovky rallyového speciálu i20 N, včetně charakteristického poškubávání. A samozřejmě i sportovně upravený interiér, nejen vyzdobený patřičnými logy, ale také novým volantem s dávkovými spínači jízdních režimů, anatomickými sedadly a také nožními opěrkami pro udržení kontroly při velkém přetížení.
S vozem se v Česku setkáme počátkem příštího roku, ceny ani definitivní specifikace (hlavně spotřeba) dosud nebyly stanoveny.
Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) N
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 715 × 1 940 × 1 585 mm, 2 225 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 478 kW, 650 koní, točivý moment: 740 Nm |
Baterie | 84 kWh (80 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 448 km |
Cena od | 1 799 990 Kč |