Značka Huyndai testuje sportovní vlastnosti elektromobilu Ioniq 5 N na náročném závodním okruhu Nürburgring v Německu a právě nyní dokončuje přípravy na jeho světovou premiéru v červenci. Výrobce propojil svou globální modulární platformu pro elektromobily E-GMP (Electrified-Global Modular Platform) s technologiemi značky N vyvinutými v motorsportu a jejím know-how. Cílem bylo maximalizovat výkony elektromobilu a zajistit, aby splňoval požadavky značky N v podobě tří pilířů sportovních výkonů N: dravec do zatáček, připravenost pro jízdu na závodním kruhu a sportovní vůz pro každodenní provoz. Hyundai dosáhl náročného cíle využitím kombinace silných stránek výzkumného a vývojového centra v jihokorejském Namyangu a jeho evropského testovacího centra na Nürburgringu, které je pobočkou evropského výzkumného a vývojového centra Hyundai v německém Rüsselsheimu, v němž mají od roku 2003 své zázemí evropské týmy designérů a konstruktérů.
Tým inženýrů divize Hyundai N může díky závodnímu okruhu poblíž vyhodnocovat a vyvíjet odolnost a jízdní dynamiku svých vozidel efektivněji a častěji. „Nürburgring je místem, kde je každý model N laděn na N-tou, takže zde se musí osvědčit i náš první zcela elektrický vysokovýkonný model N,“ řekl Till Wartenberg, viceprezident a vedoucí značky N a motorsportu v Hyundai Motor Company. „Vrcholný Ioniq 5 právě dokončil svůj vytrvalostní test odolnosti ujetím 10 000 km na Severní smyčce, což je významným milníkem, který potvrzuje vysokou odolnost tohoto vozu i jeho připravenost pro jízdu na závodním okruhu. I tak jsme právě začali náš druhý test na 10 000 km, abychom posunuli limity tohoto modelu ještě výš.“ Značka Hyundai N již dlouho používá Severní smyčku Nürburgringu k ověřování technologií z motoristického sportu ve svých vozech.
Vytěžit maximální výkon z elektromobilu vyžaduje přísnou disciplínu v řízení provozní teploty v porovnání s vozy poháněnými spalovacími motory, a k tomu je nezbytné implementovat vyspělý software. To znamená, že každé vylepšení hardwaru je umocněno zvýšením úrovně sportovních výkonů na základě vyspělého softwaru. Systému řízení provozní teploty prostřednictvím chlazení je v modelu Ioniq 5 N věnována mimořádná péče, protože chlazení je v elektromobilech náročnější než v předchůdcích se spalovacími motory. Větší chladicí plocha se specifickým efektivním uspořádáním chladiče, vylepšený chladič motorového oleje a chladič sady akumulátorů završují výčet hardwarových vylepšení podobných těm, která jsou realizována u vozů se spalovacími motory. Tyto metody hardwarového chlazení jsou dále umocněny novými řešeními pro řízení provozní teploty, například N Battery Preconditioning a N Race.
Funkce N Battery Preconditioning předem nastavuje takovou teplotu akumulátorových článků, při níž lze efektivně využívat maximální výkon. Funkce pro zajištění optimální provozní teploty sady akumulátorů je rozdělena do dvou režimů – Drag a Track. V prvním režimu je nastavena optimální teplota pro okamžité využití maximálního výkonu, zatímco v režimu Track je nejnižší možná teplota sady akumulátorů optimalizována pro absolvování většího počtu kol. Funkce N Race poskytuje řidiči přímější kontrolu nad spotřebou energie. Na výběr má přitom režimy Sprint a Endurance. V tom prvním je prioritou maximální výkon, jakmile ho řidič potřebuje. Endurance je nastavení, které maximalizuje dojezd vozu na závodním okruhu. Toho je dosaženo omezením náhlých výkonových špiček, které zpomaluje nárůst teploty a zvyšuje odolnost. Funkce N Battery Preconditioning a N Race jsou přímým výsledkem přístupu značky N, který má své kořeny v motorsportu. Řidiči si tak mohou zvolit strategii pro spotřebu elektrické energie s cílem maximalizovat výkon, nebo dojezd.
Jen prostřednictvím rekuperačního brzdění lze dosáhnout zpomalení až 0,6 g, což je nejlepší hodnota v automobilovém průmyslu. Rekuperační brzdění zůstává zapojeno dokonce i při aktivovaném ABS a přispívá maximálním zpomalením 0,2 g. Hydraulická brzdová soustava modelu Ioniq 5 N je vylepšena většími kotoučovými brzdami s průměrem 400 mm, novým lehkým materiálem a optimalizovaným přívodem chladicího vzduchu. Menší závislost na kotoučových brzdách prodlužuje jejich životnost v porovnání s vozy poháněnými spalovacími motory. Hladké přechody mezi rekuperačním a hydraulickým brzděním jsou pro řidiče nepostřehnutelné. Mnoho nadšených vyznavačů sportovní jízdy otevřeně vyjadřovalo své rozčarování z mnoha elektromobilů, protože jim za volantem chyběla zpětná vazba. Inženýři značky N proto vyvinuli N Active Sound + a N e-Shift, aby řidič dostával od vozu větší odezvu, která mu umožňuje preciznější kontrolu nad dynamickými jízdními vlastnostmi vozu.
Jedinečný důraz značky N na precizní zpětnou vazbu pro řidiče se odlišuje od dosavadních přístupů ke zvukovému projevu elektromobilů. N Active Sound + využívá systém 10 reproduktorů (osm vnitřních, dva vnější), který řidičům nabízí tři různé akustické motivy: Ignition, Evolution a Supersonic. Ignition napodobuje přeplňovaný dvoulitrový spalovací motor vozů N včetně zvukového efektu „prskání do výfuku“, zatímco Evolution je charakteristický elektronický zvuk N inspirovaný studiemi N 2025 Vision Gran Turismo Concept a RN22e. Supersonic simuluje stíhací letadlo, aby řidiči mohli prožívat pocity stíhacího letce. Veškeré varianty zvuku si řidiči mohou individualizovat a přizpůsobit svým vlastním preferencím. N e-Shift úzce spolupracuje s funkcí N Active Sound +, protože napodobuje osmistupňovou dvouspojkovou převodovku (DCT) vozů N poháněných spalovacími motory. N e-Shift simuluje řazení regulací točivého momentu elektromotoru, a to včetně trhnutí v průběhu řazení. Cílem je umožnit řidičům hladký přechod na elektromobilitu zachováním zaběhlého způsobu řízení vozu se spalovacím motorem. Výsledkem jsou ještě podmanivější zážitky z jízdy, které jsou pocitově blíž k automobilům se spalovacím motorem než k elektromobilům.
Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh AWD
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 225 kW, 306 koní, točivý moment: 605 Nm |
Baterie | 82 kWh (77,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,6 kWh / 100 km, dojezd: 462 km |
Cena od | 1 579 990 Kč |