Když v redakci testujeme elektromobily, jde o pohled zkušených uživatelů elektromobilů, kteří v nich najezdili desítky tisíc kilometrů a zvykli si na určité odlišnosti. Je ale zajímavé se na elektromobilitu podívat z pohledu člověka, který s elektromobily nemá tolik zkušeností. Jak ale přesednutí do elektromobilu vnímá uživatel běžného auta, který s elektromobily nemá žádné zkušenosti? Tedy kromě jejich pozorování během dovolené v Norsku. To nám přiblížila paní Zuzana Kšírová, který vyhrál týdenní zápůjčku elektromobilu Hyundai Ioniq 5 v naší anketě Elektromobil Roku 2022.
Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh 2WD
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 82 kWh (77,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 481 km |
Cena od | 1 339 990 Kč |
Zkušenosti s vozem Hyundai Ioniq 5 během týdenní zápůjčky, Zuzana Kšírová:
Když jsme loni trávili týden dovolené v norském Oslu, byla jsem nadšená z všudypřítomných elektrických aut. V centru byl klid, ticho, auta jen bzučela a žádný smrad z výfuků. V naší ulici bylo asi dvacet nabíjecích sloupků a každý večer byly plně obsazeny elektrickými auty všech možných značek a stáří. Tak si představuji budoucnost. Proto jsem nadšeně přijala výhru ankety Elektromobil Roku, zapůjčení skvěle vybaveného Hyundai Ioniq 5.
S elektrickými vozy ani s automatem nemám žádné zkušenosti, ale v Ioniqu jsem se za pár kilometrů cítila jako doma. Jízda byla krásně plynulá, tichá, děti ocenily zvukový systém Bose, pohrály si s ambientním osvětlením na zadních sedadlech, okamžitě se připojily přes Apple CarPlay a obsadily USB porty.
Vyrazili jsme na delší cesty kolem 300 km do ašského výběžku, do Jizerských hor a do Jindřichova Hradce, a to znamenalo trochu plánování, kde dobijeme. V navigaci jsme snadno našli nejbližší nabíječku, pro plánování nám pomohla i mapa s nabíječkami na webu Charge myHyundai. Spolupráci s nabíječkou jsme zvládli poměrně lehce, auto bylo za půl hodiny nabité na 80 % a mohli jsme pokračovat v jízdě. Do 100 % bylo nabité asi za hodinu.
Nabíjení jen na cestách
Doma jsme nabíjet nestihli, na výlety jsme vyráželi ráno a vraceli se za tmy. Líbilo by se mi, kdyby byla alespoň jedna nabíječka na každé benzínové pumpě. S dojezdem k nabíječce jsme neměli problém, vždy jsme měli pohodlnou rezervu, myslím, že dojezd kolem 380 km odpovídal realitě i při částečné cestě po dálnici. K dobíjení jsme používali pouze kartu Charge myHyundai. Jsem spíše úsporný řidič, takže se mi líbila rekuperace při sjíždění táhlých kopců, kdy jsem nemusela šlápnout na brzdu a baterie se dobíjela.
Prostorný interiér
Pozitivně mě překvapil interiér vozu, kde je dostatek místa v každém směru. Můj dvoumetrový syn byl nadšený, že si na předním sedadle může natáhnout nohy. Velikost kufru je určitě dostatečná a ocenila jsem praktické, jak jinak než elektrické, otevírání kufru jak inteligentním klíčem, tak z interiéru vozu. Potěšilo mě elektrické nastavení sedadel a možnost uložit nastavení pro různé řidiče. Využili jsme i bezdrátovou nabíječku telefonu. Oba digitální displeje jsou intuitivní, na ten před řidičem jsem se vůbec nepotřebovala při jízdě dívat, protože důležité údaje se promítaly na sklo před řidičem. Ocenila jsem upozornění na auto ve vedlejším pruhu a kamery ve zpětných zrcátkách pro sledování mrtvého úhlu. Vyzkoušeli jsme i hlasové ovládání zábavního systému. Díky parkovacím kamerám pro mě bylo couvání i parkování mnohem snazší a komfortnější.
Ioniq mě nadchl spoustou bezpečnostních asistentů, jako je upozornění na vozidlo ve slepém úhlu, parkovací asistent a kamery, asistent vedení vozu v jízdním pruhu, tempomat. Většinou jsme používali režim Eco, ale sportovní režim nás zatlačil do sedadel.
Nevýhody elektromobility: malá síť stanic a vyšší cena aut
Nevýhodou používání elektromobilu je u nás pořád ještě malý počet nabíjecích míst, někdy jsou na docela kuriózních místech, takže cestu elektromobilem musí člověk plánovat trochu jinak. Druhou nevýhodou, a to podstatnější, je zatím vysoká cena elektroaut. Jiná negativa jsem nenašla.
Hyundai Ioniq 5 jako jediné auto v rodině
Hyundai Ioniq 5 si dovedu naprosto představit i jako jediné auto v rodině. Většinou jezdíme pár kilometrů do zaměstnání, občas 60 kilometrů do Prahy nebo do Krušných hor a jednou ročně vyrazíme na delší cestu na dovolenou. Cesta do Dánska by se nám sice trochu protáhla, ale za ten komfort jízdy to určitě stojí. A ve spojení s fotovoltaikou na domě dává elektromobil smysl i ve vlivu na životní prostředí. Naše příští auto bude určitě elektrické.
Anketa Elektromobil Roku 2022 Powered by PRE proběhla ve spolupráci s generálním partnerem PRE, partnerem Allianz a s podporou Asociace pro elektromobilitu České republiky.