Hyundai Ioniq 5 přináší 6 věcí, které Tesly nemají. O jaké výhody jde?

8
Hyundai Ioniq 5 přináší 6 věcí, které Tesly nemají. O jaké výhody jde?
Fotografie: Hyundai
  • Hyundai Ioniq 5 přináší několik přelomových novinek
  • Přináší i funkce, které nemá ani lídr v elektromobilitě
  • Například může nabíjet druhé vozidlo nebo napájet výkonný spotřebič

Hyundai představil svůj první vůz na nové a přelomové platformě pro elektromobily. Samozřejmě se nabízí srovnání s konkurencí, včetně lídra elektromobility, kterým je bezpochyby Tesla. A insideevs.com dal dohromady seznam 6 funkcí, které Ioniq 5 nabízí a Tesly je nemají.

V mnohém samozřejmě Ioniq teprve doháněl Teslu, protože zatímco elektromobily Hyundai byly schopné nabíjet jen výkonem necelých 80 kW, Tesla Model 3 nabídla jako první až 250 kW a předčilo ji zatím pouze Porsche Taycan spolu s Audi e-tron GT na stejné platformě. A vypadá to, že teď i Hyundai Ioniq 5, byť ještě neznáme hodnotu maximálního nabíjecího výkonu, ale z času nabíjení 18 minut do 80 % lze odhadnout, že se určitě dostane vysoko nad 200 kW. A právě toto souvisí s prvním bodem seznamu funkcí, kterými Hyundai poráží Teslu.

1. 800V architektura

Hyundai Ioniq 5 je po Porsche Taycan a Audi e-tron GT, které sdílí platformu, třetím vozem s 800V architekturou. A zároveň se stane nejlevnějším vozem na trhu, který toto nabídne. Právě to stojí za vysokým nabíjecím výkonem, protože ke stejnému výkonu pak stačí poloviční proud. Nabíjecích stanic, které mají napětí až 800 V zatím není v Česku mnoho, ale postupně přibývají. Výhodou 800V architektury je i vyšší efektivita, kterou jsou proslulé i stávající vozy Hyundai, takže Ioniq 5 v tom nepochybně bude pokračovat.

2. Nabíjení druhého vozidla

Některé elektromobily na trhu mají 230V zásuvku s vyšším výkonem, ale nejvíce měla dosud Honda e, která poskytla výkon 1 500 W. To sice lze použít k nabíjení jiného vozidla, ale nabíjené vozidlo musí umět snížit nabíjecí výkon pod tuto hranici, což většina elektromobilů nedokáže. Ioniq 5 ale má plnohodnotnou zásuvku, která poskytne výkon až 3,6 kW. Není to ale jen jedna zásuvka uvnitř, ale druhá je venku u nabíjecího konektoru a funguje, i když je vozidlo vypnuté. Podmínkou je nabití trakční baterie nad 15 %. Samozřejmě nemusí sloužit jen k nabíjení druhého elektromobilu, ale můžete pohánět jakékoli elektrické zařízení, které se zapojuje do běžné 230V zásuvky.

3. Dlouhý rozvor

To, co určuje prostor pro posádku, je u auta hlavně rozvor. Ioniq 5 sice vypadá jako kompaktní hatchback, protože má takové proporce, ale zdání klame. Je ve všech směrech o cca 10 % větší než běžné kompaktní hatchbacky a jde o mnohem větší auto, než na první pohled vypadá. Jeho rozvor činí rovné 3 metry, což je nejvíce ze současných osobních elektromobilů. Tesla Model S (2 960 mm) a Tesla Model X (2 965 mm) se k tomu sice velmi blíží, ale jde o vozy úplně jiné velikostní i cenové kategorie. Jediné elektromobily, které Ioniq 5 v tomto parametru porazí, jsou Mercedes EQV (3 200 mm) a Peugeot e-Traveller (3 275 mm), ale to jsou osobní verze dodávek. Takže v Ioniqu 5 lze očekávat opravdu velkorysý prostor uvnitř.

4. Odpočinková poloha předních sedaček

Hyundai Ioniq 5 přináší i zajímavou funkci, která se může hodit třeba při krátké zastávce na nabíjení. Přední sedačky se dají sklopit do odpočinkové polohy. Nabíjení 18 minut bude stačit jen na kratičký odpočinek, ale když na delší cestě nenarazíte na 800V stanici, můžete si dát třeba půlhodinového „šlofíka“ a vyrazit pak čerství vstříc dalším stovkám kilometrů.

5. Mód na tažení přívěsu

Sice Ioniq 5 není zdaleka prvním elektromobilem, který může táhnout přívěs a některé elektromobily utáhnou i těžší, ale Hyundai má i mód na tažení přívěsu. Podle hmotnosti přívěsu pak dokáže přizpůsobit zobrazované číslo předpokládaného dojezdu.

6. Vzdálené parkování

Parkovací asistent není nic mimořádného, ale u Ioniqu 5 je zajímavé, že si můžete zvolit, zda chcete být během parkování uvnitř, nebo zda vystoupíte a spustíte parkovací manévr ovladačem centrálního zamykání. V tomto případě je ale trochu sporné, zda to je více, než nabízí Tesla, protože ta zase umožňuje, že díky funkci Smart Summon sama vyjede z parkoviště a dojede vyzvednout majitele. Tato funkce je ale v Evropě kvůli legislativě hodně omezená.

Tento seznam ukazuje, že je Hyundai Ioniq 5 velmi zajímavé auto, které je přelomové nejen pro Hyundai Motor Group, ale přináší spoustu přelomových novinek i obecně mezi elektromobily. A my se těšíme, až si je budeme moci vyzkoušet během testu.

Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh 2WD

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie77,4 kWh (72,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,6 kWh / 100 km, dojezd: 485 km
Cena od1 249 990 Kč
Diskuze ke článku
Radek Skrbek
Radek Skrbek
Ano na Ioniq 5 se opravdu těším až se v něm svezu.
Ještě jednu věc Treska nemá, headup display, tedy alespoň myslím.
Eva Wildova
Eva Wildova
Kolik bude dostupné max. KWh AC nabíjení?
Honza Čermák
Honza Čermák
Teď mám opravdu dilema, které auto si v roce 2022 objednat. Na mém seznamu aut byl zatím Enyaq 80X a Model Y z Berlína a nově přidávám i IONIQ 5. Hlavní parametry mám, aby to bylo prostornější rodinné auto, 4x4 a potřebuji tahat přívěs 1,2 tuny. Bude to velice těžké rozhodování.
Honza Čermák
Honza Čermák
Myslím, že Hyundai nastavil novou laťku v praktičnosti, v použité technologii a především cenové dostupnosti pro střední třídu - snad konkurence přinese brzy podobný upgrade např. do Enyaqa, který dle mého názoru vypadá lépe, ale nemá takové technologie a je i dražší.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze