Volkswagen se rozhodl výrazně rozšířit obchodní záběr své dlouhodobě úspěšné a vysoce ziskové řady vozidel Volkswagen T. Tunové dodávky, vyráběné v Hannoveru, z nichž byla odvozena celá řada doplňujících modelů, dál zůstávají horkým zbožím a ve výrobě pokračují bez změny verze Transporter, Caravelle (minibus) i California (obytný vůz) generace T6.1. Jenže nově se od nich oddělí nejatraktivnější Volkswagen Multivan a v blízké budoucnosti i zcela nový, čistý elektromobil VW ID Buzz, který už se mezi legendární „busíky“ bude hlásit pouze designem.
To bude pro nový Multivan vlastně platit také. Vzdává se totiž historicky poprvé technického základu v užitkovém vozidle a mění se na samostatný, ryze osobní model, konstruovaný poprvé na univerzální platformě MQB. Cílem je poskytnout maximální prostor a pohodlí lidské posádce, bez omezování užitkovým původem. To umožnilo vyhnout se konstrukčním kompromisům a nabídnout veškerý komfort, na nějž jsou nároční zákazníci Multivanu zvyklí, při snížené výšce a veškerých výhodách z toho plynoucích (hlavně lepší aerodynamika a nižší těžiště). Zároveň nebylo nutné rezervovat prostor pro budoucí uložení velké trakční baterie, protože čistý elektromobil ID Buzz bude opět konstrukčně odlišné auto. Znamená to tedy, že se čistě bateriového Multivanu v nejbližší době nedočkáme, ale to zřejmě vzhledem k převážnému určení tohoto modelu, i cenách, jež jsou ochotní jeho zákazníci platit a do nichž se snadno rozpustí pokuty za flotilové emise, ani nevadí.
Vznikla tak podle Volkswagenu zcela nová obchodní kategorie, označená zkratkou MUV (důvěrně známou českým a slovenským fanouškům železnice, označuje už totiž dlouhá léta motorový univerzální vozík, neboli známou drezínu). Zde ovšem znamená Multi Utility Vehicle (do češtiny přeložitelné jako mnohoúčelové vozidlo), což ovšem není nic jiného, než návrat velkých, luxusních a pravých MPV. Proč se Volkswagen rozhodl pro vlastní zkratku, by bylo nejspíš třeba se zeptat jeho marketérů. Pravdou ale je, že MPV se dnes říká i osobním verzím malých dodávek kalibru Citroënu Berlingo, a být řazen do stejné společnosti s poměrně spartánskými vozidly, prodávanými za čtvrtinové ceny, by image nového Multivanu asi nesvědčilo.
Mnohem zajímavější je, že Multivan bude, rovněž vůbec poprvé, nabízen bez dieselu. Sice jen několik měsíců do náběhu vznětové verze v roce 2022, ale samotný posun preferencí stojí za zmínku. Diesel navíc bude v jediné výkonové variantě, zatímco dosud jich bývalo běžně na výběr minimálně pět. Dalším velkým překvapením, a možná až marketingovým hazardem, je absence pohonu 4×4, přinejmenším zpočátku. Jenže tato překvapení by měla vyvážit další zásadní novinka – plug-in hybridní verze, díky níž o Multivanu čtete na stránkách fdrive.cz. Půjde pochopitelně o osvědčené soustrojí staršího čtyřválce 1.4 TSI, šestistupňového DSG a 85kW elektromotoru, známé i ze Superbu a Octavie. Systémový výkon 160 kW (218 k) si však užijete jen s nabitou baterií zatím nezveřejněné kapacity. Komu by to nestačilo, může stále volit i čistě spalovací verzi 2.0 TSI 150 kW (204 k), ekonomové zase sáhnou po 1.5 TSI 110 kW (150 k). Jak už jsme uvedli, stejně výkonný diesel obohatí nabídku později. Díky použití nové, modulární platformy MQB bylo možné premiérově odstranit klasickou ruční parkovací brzdu a také mechanickou vazbu mezi voličem a převodovkou. To otevřelo nové možnosti pro prostorové řešení přední části vozidla, ovšem také definitivně ukončilo ručně řazené převodovky. Standardem bude sedmistupňový dvouspojkový automat DSG, v případě plug-in hybridu šestistupňový staršího typu DQ250. Ohledně pohonu všech kol prozradila automobilka zatím jen to, že „není vyloučen“. Novinkou je možnost zvolit až 19" kola.
Karoserie přináší velké novinky. Kromě toho, že narostla do délky i šířky (4 973×1 941 mm, dosud 4 906×1 904 mm), se snížila o 47 na výsledných 1 903 mm. Do většiny podzemních garáží tedy nadále oficiálně nezajedete, ale tentokrát už jen o vlas, a ve skutečnosti se o to můžete pokusit s větší nadějí na úspěch. Dvě délkové verze v nabídce zůstávají, nově však budou z úsporných důvodů obě na shodném rozvoru 3 124 mm (+124 mm) a délkový rozdíl mezi nimi poklesne. Nově bude prodloužený Multivan měřit 5 173 mm, zatímco dosavadní zabírá 5 304 mm. Velkou novotou je rozdělený A-sloupek, zlepšující výhled šikmo vpřed. A také největší změna; náhrada dosavadní lavice ve třetí řadě samostatnými sedadly. Zůstal oblíbený systém kolejnic, na nichž je možné jednotlivé sedačky libovolně posouvat, vyjímat či sklápět. Nově budou o čtvrtinu lehčí, protože obtížná a nepříliš bezpečná manipulace s těmi dosavadními byla častým a oprávněným předmětem kritiky.
Přechod na platformu MQB také přináší celou paletu novinek ve výzbroji, která stávajícímu modelu palčivě chyběla. V první řadě panoramatické střešní okno a elektricky ovládané víko kufru, a to hned bezdotykově. Stejným způsobem nově půjdou otevřít i boční „šoupačky“, jejichž motorizované ovládání už známe ze stávajících modelů. Konečně také přišla celá řada jízdních i bezpečnostních asistentů, svázaných právě s platformou MQB. Především poloautonomní řízení či komunikační platforma C2X, známá již z Golfu. Od něj se Multivan inspiroval i při modernizaci ovládání, které nově svěřil téměř výhradně dotykovým plochám a displejům, nahrazujícím i klasický přístrojový štít. Místo samozřejmě dostaly i nejrůznější hrátky s LED diodami, počínaje maticovými světlomety s příplatkovým světelným spojovacím pásem, až po ambientní osvětlení uvnitř.
Nový Multivan dorazí na český trh až v lednu 2022, ceny zatím neznáme. Ale těšíme se na návrat plnotučných MPV, i když jim firma říká jinak.