Pokud to vezmeme popořadě, zvenčí se Volkswagen Multivan 6.1 změnil jen opravdu minimálně. Facelift přinesl například jiné přední světlomety, které nyní nabízejí Full LED technologii. Bohužel se ale jedná o jejich jednodušší verzi, takže zde určitě nepočítejte s možností automatického odstínění protijedoucích vozidel v dálkovém režimu světlometů. LED technika zde maximálně umí poznat, kdy se pohybujete ve městě a kdy by přišla vhod aktivace dálkových světlometů. Zarazí i přední mlhové světlomety, které navzdory vyšší ceně vozu nabízejí pouze klasické halogenové žárovky. Nejenže to při kompletním rozsvícení přídě vypadá nepřirozeně, ale i celkový osvit spodní části silnice je nanejvýš průměrný. Volkswagen zde jasně dává najevo, že technologičtí rýpalové si budou muset počkat na sedmou generaci Multivanu, která se těchto neduhů zcela jistě zbaví.
Technické parametry Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, 5 304 × 2 297 × 1 950 mm, 2 195 kg |
---|---|
Pohon | Nafta, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 450 Nm |
Nádrž | 70 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 467 240 Kč |
V rámci nových technologií se do středu palubní desky nastěhovala kompletně dotyková obrazovka palubního systému a před řidičem lze spatřit plně digitální přístrojovou desku Digital Cockpit. Tyto dva prvky dávají jasně najevo, že i Volkswagen pomalu upouští od klasických tlačítek. Těch je však v Multivanu i nadále požehnaně a možná díky za to. Kvůli velkým rozměrům vozu se totiž často řidič musí soustředit na jízdu a zkrátka by nebylo úplně bezpečné, aby řidič někde něco lovil v palubním menu za pomoci dotyku. Změnou prošel také multifunkční volant, který konečně nabízí nový moderní design, přičemž mu zůstalo hned několik tlačítek pro ovládání palubních ukazatelů a také palubní desky.
A třeba právě zde se ukazuje rozdílná výbavová politika koncernu Volkswagen. Zatímco v nedávno testované Octavii nešlo delším podržením tlačítka OK vynulovat celkový nájezd a spotřebu, u nyní testovaného Multivanu tato funkce fungovala naprosto bez problému. Přitom právě to je jedno z ulehčení při jízdě, které dává řidiči větší pocit jistoty za volantem a nenutí jej sledovat „vnitřek“ palubní desky zbytečně dlouho. Naopak výtku máme k ovládání dotykové obrazovky systému Discover Pro na středu palubní desky. Jeho plně dotykové ovládání je sice možná moderní, avšak když vynecháme neskutečnou náchylnost na otisky prstů, celkově se nám systém zdál tak nějak zpomalený. Doslova nám přišlo, že kvůli mnoha možným úpravám základní nabídky se systém nedokáže poprat s rychlejšími povely ze strany posádky.
Infotainment by potřeboval doladit
Moc tomu nepřispěla ani situace, kdy se nám za jízdy odmítlo spustit rádio. To byl úkaz, který se nám stal taktéž u Octavie RS iV, takže je dost pravděpodobné, že celkově to koncern VW stále nemá se svým novým typem softwaru úplně dořešené. Přitom je to velká škoda, protože zrovna v případě testovaného Multivanu 6.1 Comfortline se cena může vyšplhat i na skoro dva miliony korun, a to je již hranice, za kterou většinou každý očekává bezchybný chod všeho ve voze. A když už jsme u té ceny a technologií, určitě má smysl do vozu zakoupit i zadní parkovací kameru. Ta sice nenabídne úplně dokonalé rozlišení, ale v případě volby verze s prodlouženým rozvorem se málokdo bez ní obejde. Parkovací senzory totiž na takto velké auto často nestačí, navíc příliš brzy hlásí překážku, která je však klidně i ještě půl metru daleko.
Dost však bylo kritiky , pojďme se podívat na další vymoženosti, které si Volkswagen pro omlazený Multivan přichystal. Vůz je možné vybavit rozhraním pro připojení úpravců s možností programování, které je využíváno již u Crafteru. Mezi novinky patří i internetové služby We Connect a We Connect Plus, které lze využívat díky jednotce OCU s kartou eSIM pro připojení k internetu. Prostřednictvím této mobilní aplikace jste tak ve spojení se svým vozem 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Zásluhou této funkce lze využívat streamování médií a internetové rádio, získávat dopravní informace v reálném čase, mít online kontrolu nad servisními intervaly nebo ovládat detailní nastavení vozu (navigaci, klimatizaci a další) dle vašich preferencí uložených v cloudovém účtu.
Velmi důležitým prvkem je také automatická klimatizace, která byla v testovaném voze obdařena samostatnými výdechy a ovládáním i v druhé a třetí řadě sedadel. Veškeré nastavení se provádí přes klasické otočné ovladače u řidiče, což je stará klasika, za kterou však Volkswagenu posíláme palec nahoru. Jsme rádi, že automobilka uvažovala logicky a uvědomila si, že skrývat klimatizaci do vnitra palubního systému by v případě Multivanu nebylo asi úplně bezpečné. Řidič má navíc možnost do jisté míry volit také ofuk zadní části pro zbylé cestující. Ti si pak mohou dle svých osobních preferencí volit teplotu a směr, kam by měla klimatizace foukat. Námi testovaná specifikace pak nabízela sedm míst k sezení, avšak interiér se mohl během chvíle proměnit v obytnou část, jelikož třetí řada sedadel v sobě ukrývá možnost sklopení do úplné roviny. A právě pro případy přenocování je možné vybavit takový Multivan i nezávislým horkovzdušným topením.
Adaptivní tlumiče citelně chybí
Topení disponuje spínacími hodinami, dálkovým ovládáním, přihřívačem a druhým bezúdržbovým akumulátorem s dělicím relé 75 Ah (AGM). Vše se pak provádí skrze modul, který je ve stropě vozu hned za panelem vnitřního osvětlení. Kompletní nastavení bohužel není v českém jazyce, takže případní zájemci budou muset používat německý nebo anglický slovník. Pokud se ale vše povede, Multivan 6.1 vás každé ráno přivítá vyklimatizovaným interiérem a v případě tuhé zimy i odmraženými okny. Na výběr je pak ještě několik typů přídavných topení, avšak jejich cena se od sebe často výrazně liší, a to hlavně v závislosti na tom, jak složité celé ústrojí je.
Co se týče samotné jízdy, v rámci výbavy jsme nikde nenašli možnost objednání adaptivních tlumičů, takže i tento prvek je zřejmě vyhrazen pro novou generaci modelu Multivan T7. Možná si řeknete, že adaptivní tlumiče jsou pro tak velkou dodávku nesmysl, jenže věřte nám, na českých silnicích je jinak plavný Multivan opravdový „tvrďák“ a s některými nerovnostmi si vážně nerozumí. Stačí například v rychlosti kolem 80 km/h omylem vjet do hlubšího poklopu od kanálu a celé auto se nehezky otřese a záď má tendenci uskočit. To v případě více jak pětimetrové dodávky s váhou přes 2 tuny není nic hezkého a hodně práce má v tu chvíli i zkušený řidič. Přitom jízda je s tímto vozem jinak nadmíru příjemná, čemuž pomáhal i silný naftový dvoulitr se dvěma turbodmychadly a posíleným výkonem na 204 koní. S ním se párovala automatická převodovka DSG se šesti stupni, která však potřebuje opět doladit k dokonalosti.
Absenci pádel pro řazení lze vzhledem k typu vozu prominout, ale fakt, že převodovka si vyřadí do neutrálu, jak se jí zlíbí, to již nikoliv. Prakticky pořád se nám totiž stávalo, že při jízdě do kopce si po puštění pedálu plynu převodovka doslova „chtěla dát pauzu“ a vyřadila do neutrálu. Jenže v opačném případě, kdy vůz jel po rovině nebo z kopce, se převodovka zuby nehty držela zařazené rychlosti a prakticky nikdy nevyřadila na neutrál. Vše fungovalo až v případě, že jsme ručně přesunuli volič automatu do neutrálu a po dvou sekundách zase zpět do režimu D. V ten okamžik se na digitálním palubním štítu rozsvítila hláška ECO, která je v pohledném kolečku, a vůz najednou začal tzv. plachtit. Rychlost řazení při prudší akceleraci také nebyla není úplně optimální, a tak jsme častěji využívali její manuální mód, kdy už se reakce automatu DSG značně zlepšily.
To by se za nás stávat nemělo a jiné koncernové modely to mají vyřešeny k dokonalosti. Jinak je ale omlazený Multivan 6.1 velmi dobrým vozidlem, které poslouží početnějším rodinám, které potřebují dostatek prostoru, solidní dynamiku a bohatou výbavu. Je však znát, že pomalu odcházející šestá generace snad nejslavnějšího užitkového Volkswagenu na planetě má již své roky a ani nedávný facelift nedokázal vyřešit úplně všechny neduhy. Jenže jak se zdá, automobilka si toho je vědoma a možná proto již testuje jeho sedmou generaci. I tak ale není aktuální Multivan žádné ořezávátko a snad jen škoda, že se pod jeho kapotu nedává nějaký kultivovanější o ještě o něco silnější motor. To jediné by totiž mohlo být vadou na kráse jinak skoro dokonalého celku.
stránka 38 z 49 ceník
položka: Adapt. podvozek DCC s volbou režimů
2) S ním se párovala automatická převodovka DSG se šesti stupni, která však potřebuje opět doladit k dokonalosti.
stránka 2 z 49 ceník
Pohon všech kol Automatická převodovka se 7 stupni. Aut. DSG7
3) ..... ale fakt, že převodovka si vyřadí do neutrálu, jak se jí zlíbí, to již nikoliv. Prakticky pořád se nám totiž stávalo, že při jízdě do kopce si po puštění pedálu plynu převodovka doslova „chtěla dát pauzu“ a vyřadila do neutrálu
Pravděpodobně je odvislé od navoleného jízdního režimu