Nejdůležitější nové elektromobily pro rok 2023 – první díl

3
Nejdůležitější nové elektromobily pro rok 2023 – první díl
Fotografie: Audi
  • Připravili jsme pro vás přehled nejdůležitějších elektromobilů, které se ukážou v roce 2023
  • Některé z nich se začnou prodávat později, případně jinde než v Evropě

Rok 2023 bude na nová auta poháněná výhradně z baterií mimořádně úrodný. Už i tradiční automobilky se konečně rozhoupaly k plnému začlenění elektromobilů do cyklů modelové obnovy, některé z nich, například Ford, už podepsaly ortel pod prakticky všemi tradičními spalovacími modely. Automobilky, které s elektromobilitou začaly už dříve, případně do ní investují vyšší sumy než konkurence, právě nyní začínají sklízet modelové ovoce své nové politiky. Krásným příkladem jsou koncerny BMW a Volkswagen. Ty největší změny nás sice teprve čekají v následujících třech až čtyřech letech, už nyní se ale můžeme těšit ze sílícího proudu elektrických novinek. Pojďme si představit ty nejzásadnější.

Nejdůležitější nové elektromobily pro rok 2023 – první díl

Audi Q6 e-tron

Budoucí čistě elektrické SUV střední třídy postavené na nové platformě PPE přinese kromě zaplnění dosud chybějícího článku v nabídce Audi (zamíří mezi Q4 e-tron a Q8 e-tron) také nálož moderních technologií. Pokročilá platforma totiž pracuje s 800V architekturou, avšak bateriové bloky lze v budoucnu poskládat i do série o výsledném napětí 2 400 V. To se zatím Q6 e-tron sice týkat nebude, ovšem přesto dostane k dispozici nabíjení příkonem až 270 kW, teoretický dojezd až 700 km podle WLTP a možnost ve verzi 4×4 nabídnout až 612 koní. Díky tomu, že platforma PPE byla navržena tak, aby sdílela až 2/3 dílů se spalovací platformou MLB, bude možné elektrická i konvenční vozidla využívající tyto technické základy vyrábět společně na jediné lince.

V tuto chvíli už je jasné, že kromě základní verze s výkonem kolem 475 koní přijde na trh i výkonné provedení Q6 RS, které pravděpodobně využije maximální výkon platformy, čili se vyšplhá přes 600 koní. Baterie dostane kapacitu 100 kWh, komu nesedí utilitární silueta základního SUV, bude moci přesednout do verze Sportback s oblejší střechou. A název Q6, tedy sudé číslo místo lichých označujících dosavadní spalovací verze? I tady máme vysvětlení. Audi Q6 e-tron sice míří do stejné třídy jako stávající spalovací model Q5 a bude i podobně velké, avšak prostor nabídne srovnatelný spíš s mamutím Audi Q7. A co si budeme povídat, s názvem Q6 se marketingu budou snáze obhajovat i vyšší ceny proti Q5.

BMW i5

Automobilka BMW v poslední době popustila uzdu designu natolik, že ne každého už dnes na první pohled napadne, že jde o tradiční německou značku. A když se do toho přidá futuristický model iX navržený v Číně čínským týmem především pro čínské zákazníky, nastává veliké zmatení pojmů. Proto je zřejmě na čase připomenout, že i ve značce s modrobílou vrtulí dřímá ten pravý německý duch. A tak se chystá technologický i designový převrat nazvaný pěkně po teutonsku Neue Klasse. Jenže na něj si ještě chvíli počkáme a čekání si můžeme zkrátit například nadcházejícím BMW i5.

Už z názvu není těžké uhodnout, že půjde o čistě elektrický derivát pětkové řady BMW; stejně totiž do nomenklatury zapadl i reprezentativní sedan i7, stejně jako i5 sdílející platformu se spalovacími verzemi a ždímající naprosté maximum ze 400V technologie. Půjde o sedan vyšší střední třídy, což bude možná překvapení pro ty z vás, kteří si pamatují neoficiální zprávy z minulé dekády, podle nichž měl stejné jméno dostat karbonový minivan odvozený z legendárního BMW i3. Jenže karbon je drahý a oslovit je třeba nejdříve movité zákazníky s vozy manažerských a ředitelských tříd. A ti budou sotva kupovat pitoreskní rodinné vozítko. Sedan se představí letos a prostorné kombi o rok později.


Budoucí i5 by tedy mělo dorazit na zadopohonové univerzální platformě CLAR, a to s pohonem zadních/všech kol. Tedy podobně jako u konkurenčního Mercedesu-Benz EQE. Zadokolka by měla oscilovat kolem 340 koní, čtyřkolka dosáhne ve špičkových verzích až k 600 k a stovku zvládne z klidu za tři sekundy a kousek. Design se bude držet asi nejvíce tradic, protože v těchto vodách se loví ti nejkonzervativnější zákazníci. Proto by měla nová pětková řada G60 včetně čistě elektrického derivátu i5 nejvíce ze všech nových BMW připomínat klasické starší typy. Avšak dojde na zapuštěné kliky, ať se to tradicionalistům a expertům na bezpečnost líbí, nebo ne. Aerodynamika si žádá své. Spatřena už byla i lehce maskovaná sportovní verze M60.

Mini Cooper SE a Countryman

Značka britských hothatchů patřící do koncernu BMW si s elektrifikací rozumí velmi dobře. Už nyní prodává nezvykle vysoké procento aut s elektrickým pohonem a je jasné, že právě do stylovek tohoto ražení je elektrický pohon ideální volbou. Proto výrobce připravil druhou generaci klasického hatchbacku a malého crossoveru, která se bude opět rozjíždět z baterií. O technice jsme se toho zatím moc nedozvěděli, zato design už víří pořádné emoce. Nedávno představená studie Aceman totiž údajně naznačila, jakým směrem se vzhled nových Mini vydá. A nutno říci, že konzervativci budou mít hodně o čem přemýšlet. Designéři totiž studii zbavili prakticky všeho, co měli na Mini tak rádi – velkých kulatých světlometů, chromových ozdob a příjemně konzervativního interiéru s kvalitní kůží.

Nic z toho už se v nových generacích neobjeví. Místo přemíry ozdob mají patřičné emoce generovat samotné tvary, které se tradicemi nechaly rovněž svazovat jen velmi zvolna. Mají být podsadité, s výraznými hranami, bez oblin, zato s výrazně kontrastními barevnými prvky a spoustou světýlek a vnějších displejů. Uvnitř se naopak můžeme těšit na radikální návrat ke kořenům – žádné baroko, opulentní chromované spínače a jeden kulatý budík vedle druhého. Uvnitř bude jeden velký centrální přístroj v podobě velkého displeje, jinak téměř nic. Nezbytné minimum ovladačů se vejde na páčky pod volantem a malou konzolku pod hlavním budíkem. To naopak vypadá docela sympaticky, každopádně jde o velký risk. Snad vyjde.

Kia EV9

Kolem nejočekávanější korejské novinky letošního roku už příliš tajností nezbývá; v tuto chvíli sice ještě neznáme definitivní podobu a specifikace, avšak o obojím si můžeme udělat docela přesnou představu. Kia totiž už před časem představila sedmimístný koncept, který základní tvary i koncepci určuje poměrně jednoznačně. Sériová podoba se ovšem vyhne konstrukčně náročnému řešení s dvojicemi bočních dveří otevíranými proti sobě bez B-sloupku. Automobilka už také nějakou dobu postupně odhaluje definitivní sériové detaily, takže v tuto chvíli už známe konečnou podobu zádě i tvary zamaskovaného prototypu. Půjde tedy o ostře řezané velké SUV bez oblin a s velkými i netradičně tvarovanými okny.


Technika bude vycházet ze stejné platformy jako u menšího modelu EV6. Platforma E-GMP tedy nabídne 800V architekturu a velmi rychlé nabíjení, těšit se můžeme na dojezd kolem 500 km a impresivní dynamiku. Stovka by měla být otázkou pěti sekund, vůz by ale měl spíš mířit k pohodlí než sportu. Nebudou chybět novinky jako dálkové aktualizace OTA, které Kia dosud neuměla nabídnout, a také dodatečně aktivované funkce za předplatné FoD. První auta by se mohla fyzicky ukázat českým zákazníkům už letos v říjnu, ovšem u aut vyráběných na jiném konci světa se podobné predikce dělají obtížně.

Volkswagen ID.7

O podobě elektrické obdoby Volkswagenu Arteon, tedy prostorného modelu vyšší střední třídy, máme v tuto chvíli poměrně jasno. Už jsme totiž viděli studie obou verzí, jak fastbacku (ID. Aero), tak na pozdější dobu plánovaného kombi (ID. Space Vizzion). A jak je u značky zvykem, žádné velké překvapení se nechystá. Těšit se můžeme na jednoduše střižená auta dostávající z platformy MEB prostorové maximum a oblečená do nadčasových tvarů učících zákazníky, že pocity v interiéru nemusí být nutně jen otázkou kvality a ceny materiálů. Druhou jmenovanou studii jsme dokonce viděli naživo v Praze na listopadové výstavě e-Salon 2022.


Novinka se sice spolehne na stejnou techniku, jakou už známe z dosavadních modelů rodiny ID., avšak nabídne větší baterii se 89 kWh a vyšší nabíjecí rychlost až 200 kW. Nebude chybět pohon zadních/všech kol a vrcholná verze GTX s výkonem 340 k, která pokoří stovku za 5,6 sekundy. S větší baterií by měl nový elektrický Volkswagen ujet až 700 km, to je však zatím jen cílová hodnota. Interiér se sice stane veganským, takže místo kůže nabídne koženku, avšak chybět by neměla paleta jiných luxusních prvků, které tolik nedráždí environmentalisty. Především výkonný audiosystém, střešní okno či head-up displej. Devizou bude extrémně prostorný interiér a schopnost tahat až 1 200kg vlek. Fastback každopádně dorazí do Česka na podzim 2023.

VW Space Vizzion je luxusní předzvěst ID.7 pro příští rok – První pohled na elektrický kombík Volkswagenu

Facelift Volkswagenu ID.3

Již na jaře se můžeme těšit na vylepšený Volkswagen ID.3. Nepůjde o žádné převratné změny, podle zveřejněných materiálů se můžeme těšit na decentní designové korekce zvenčí a trochu zcivilizovaný interiér, který dostane zpět několik prvků, o které byli zákazníci přecházející z Golfů dosud ochuzeni. Tedy tlačítka na volantu, vyjímatelný kryt zavazadelníku, použitelný stojánek na dva nápoje, větší displej s úhlopříčkou 12" a také nové asistenční systémy v čele s cloudovou verzí Travel Assistu se sdílenými daty. Ten by měl spolu s novou funkcí Plug  & Charge zpříjemnit a zpřesnit nabíjení a plánování cest. Těšit se také můžeme na hodnotnější materiály uvnitř. Modernizovaný ID.3 by měl do Česka dorazit v červnu 2023.

Volkswagen ID. Buzz LWB

Přípravy prodloužené verze retrominivanu Volkswagen ID. Buzz nejsou žádnou novinkou. Právě ona jako jediná nabídne dost místa pro vrcholnou baterii platformy MEB o kapacitě 111 kWh. Spolu s ní se do nabídky dostane také pohon všech kol a systémový výkon 265 koní pocházející ze dvou elektromotorů. Přesnější údaje zatím Volkswagen neuvolnil, avšak na prodloužený ID. Buzz se můžeme těšit už letos. Stejně jako na další příjemné novinky pro krátkou verzi; sedmimístné provedení a také vrcholnou motorizaci GTX s výkonem 299 koní.

Hyundai Kona

Nová generace městského crossoveru, který ve stávajícím vydání přinesl mj. vysoce úspěšnou verzi Kona Electric, se chystá na designový převrat. Ten pošle do zapomnění stávající oblý vzhled a barokní interiér, nahradí je dnes tak módními ostrými hranami a něčím, čemu se s oblibou říká vzdušný a moderní interiér. Uvnitř by každopádně díky vylepšené architektuře a delšímu rozvoru mělo výrazně přibýt místa, chybět nebude ani zcela dospělá nálož asistenčních a komfortních systémů. Karoserie bude vypadat zcela jinak a mnohem moderněji, avšak paleta pohonů se proti současnému modelu příliš nezmění a velký vývoj posun zřejmě nelze čekat ani v jejich parametrech. Vedle konvenčního spalovacího se můžeme těšit i na hybridní a čistě elektrický pohon.

Elektrický crossover Ford

Že se evropský Ford chystá k řezu, na jehož konci odejdou do historie legendární modely Fiesta, Focus a Mondeo i se svými deriváty a také tisíce pracovních míst, už víme. Stejně jako to, že v mateřské kolínské továrně (myšlen samozřejmě Kolín nad Rýnem) končící Fiestu nahradí nový elektrický crossover střední třídy určený pro Evropu. Ten by se měl oficiálně představit už v březnu 2023 a jeho úkolem není nic menšího, než zachránit celý evropský Ford. Že američtí manažeři při rozhodování o evropských automobilkách netrpí přehnaným sentimentem, jsme totiž už viděli na smutném osudu značky Saab.


Novinka, o níž v tuto chvíli není známo téměř nic včetně názvu, vyjede na platformě Volkswagen MEB, což dává poměrně jasnou představu o její technice. Půjde o delší verzi používanou i Volkswagenem ID.4, což zase objasňuje, do kterého tržního segmentu novinka zamíří. Podle tvarů silně maskovaného prototypu, který už jezdí po veřejných cestách, se základní tvary budou podobat stávající Kuze, ale budou nižší a hranatější, zřejmě ve stylu Fordu F-150 Lightning. Pokud se mu bude dařit podobně jako tomuto americkému bestselleru, bude to špatná zpráva také pro Škodu Auto, které bude navíc přímo konkurovat se stejnou technikou. Výsledné rozměry by se měly Enyaqu každopádně podobat, design se naopak odchýlí i od dosavadních značkových zvyklostí.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 9. 2. 2023 19:59
Na tu Kiu EV9 jsem nejvice zvedavy, i kdyz trochu zklamal ten odklad na podzim. Puvodne ji ohlasovali na zacatek roku…
I kdyz po vasem testu ID Buzze zacinam byt trochu zvedavy i na tu jeho prodlouzenou verzi.
Petr Seliger
Petr Seliger
Ja jsem tedy nejvic zvedav na ID7 a finalni specifikace tohoto update MEB. Ta ukaze kam se posunou take ostatni MEB modely treba vcetne noveho Fordu. Prvni facelift ID3 byl poodhalen a tak na sebe nebude asi nechat enyaq facelift dlouho cekat.
Take jsem zvedav kam se budou posouvat ceny, protoze zejmena u nas je to prestrelene na cele care. A pak tlak na cenu zpusobeny snizenim ceny Tesly by mohl vest k nejakemu reflexu i u koncernu i kdyz teda ID3 facelift jde presne opacnou cestou.
Pak samozrejmne Q6 etron, a s nim dalsi 800V platforma. tam jsem zvedav na realne urychleni nabijeni treba oproti Q8 etron, ktera bezi na polovicnim napeti a samozrejmne take efektivita, kde by 800V melo neco hmatatelneho prinest.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze