Volkswagen představil „elektrický Arteon“. ID. Aero zamíří do celého světa

1
Volkswagen představil „elektrický Arteon“. ID. Aero zamíří do celého světa
Fotografie: Volkswagen
  • Elektrický liftback Volkswagen ID. Aero bude nepřímou náhradou za ukončený sedan Passat
  • Nabídne pohon zadních nebo všech kol a další technická řešení platformy MEB
  • Do prodeje se dostane v roce 2023 v Evropě, Číně a USA

Obří, téměř pětimetrový liftback vyšší střední třídy patřící do stejného segmentu jako spalovací Volkswagen Arteon vychází ze studie I.D. Vizzion z roku 2018. Proti ní ovšem zbytněl a vzdal se efektních a proti sobě otevíraných bočních dveří bez B-sloupku. Vůz, který dnes Volkswagen představil, už dostal status konceptu, lze tedy předpokládat, že jde již o docela věrný předobraz sériového modelu. Zatím tedy pouze liftbacku, ačkoliv se dříve hojně hovořilo také o kombi. O něm zatím Volkswagen nic neprozradil, lze ovšem předpokládat, že se jej rovněž dočkáme. Zatím nejde o plod projektu Artemis se zcela novou platformou, Volkswagen ID. Aero vznikl na platformě MEB a je dosud největším autem na ní postaveným.

Vůči konceptu I.D. Vizzion podstatně přepracované linie bez jediné zbytečné ozdoby má na svědomí navrátivší se Jozef Kabaň

ID. Aero zamíří do Evropy, Číny a USA, přičemž minimálně dvě první zóny si jej budou vyrábět separátně. Čínská verze naběhne do výroby v továrnách FAW-Volkswagen a SAIC Volkswagen (v každé z nich jiná verze), do autosalonů má zamířit ve druhé polovině roku 2023. Evropská verze začne opouštět výrobní linky v dolnosaském Emdenu, kde se dosud vyráběly Passaty. Závod Emden se však přeorientuje na elektrickou výrobu a Passat, který se už několik měsíců vyrábí pouze jako kombi a tak tomu bude i v napřesrok uvedené nové generaci, se přestěhuje do Bratislavy, odkud bude vyjíždět bok po boku nového Superbu. K dispozici tedy budou hned od počátku dostatečné výrobní kapacity a můžeme jen doufat, že totéž bude platit také o subdodávkách, zejména baterií.

Karoserie novinky protáhla linii střechy podle aktuální módy až téměř k zadní hraně víka kufru, což je prakticky jediný způsob, jak u nízkého elektromobilu zajistit dostatek vertikálního prostoru při zachování dobré aerodynamiky. Ta ostatně dosáhla součinitele čelního odporu vzduchu Cx skvělých 0,23, což je hodnota, kterou se ještě donedávna chlubila supersportovní kupé. Markantou je velice dlouhý rozvor dále vylepšující prostorové poměry uvnitř a zlepšující vzhled krátkými převisy. Jeho hodnotu zatím neznáme, ale zřejmě ještě překoná zatím rekordních 2 988 mm u ID.Buzz, který je ovšem výrazně kratší než ID. Aero.

Kola, která vypadají na autě velká tak akorát, mají ve skutečnosti 22" disky, což dává dobrou představu o mohutnosti boků. Tu úspěšně opticky potlačuje nejen dvojice výrazných prolisů, z nichž ten spodní plynule stoupá, ale také nová designová parádička. Tolik módní světelné pásy se totiž protáhly i na boky, kde nejen opticky propojují všechny strany karoserie, ale také označují dotyková místa otvírání dveří. Klasické kliky totiž zcela ustoupily aerodynamice a veškerý chrom na karoserii právě těmto LED plochám.

Oba konce auta pak světelnými podpisy přímo hýří. Ten přední rozvíjí motiv voštin naznačený už maskou a doplněný průběžným světelným pásem, zadní pak nabízí esteticky vyplněný pás voštinovými moduly. Jejich neméně důležitým úkolem je rovněž maskovat značnou výšku přídě i zádě, což se jim docela daří. Uvidíme, jak toto řešení obstojí ve všedním světě. Tečkou za prohlídkou auta je kontrastní a leskle černá střecha rafinovaně opticky spojující nejen všechna okna, ale i velkou část sloupků, jimž rovněž pomáhá opticky zeštíhlet a nechávat oči vést jen naznačeným obloukem v barvě karoserie, který skutečným proporcím rovněž zdánlivě ubírá. Pochopitelně nechybějí svítící loga, vpředu bíle, vzadu červeně. Pokud vám některé detaily cosi připomínají, máte pravdu. Pod projektem je totiž podepsaný Jozef Kabaň, tvůrce části dosud prodávaných Škodovek v čele se Superbem a Fabií.

O interiéru jsme se zatím nedozvěděli zhola nic. Jen lze předpokládat, že futuristický pokoj pro autonomní jízdu vyzdobený odvážnými kreacemi ze dřeva a světlé kůže a bez stálých ovládacích prvků, jaký představila studie I.D. Vizzion, to rozhodně zatím nebude. Tak aspoň technika, o ní něco málo víme. Baterie je největší z dosud nabízených, tedy s využitelnou kapacitou 77 kWh (chystaná superbaterie pro ID. Buzz, která by se jistě také vešla, zatím není hotová) a měla by umožnit dojezd podle WLTP až 620 km. Chybět nebude OTA, skupina chytrých řešení pod názvem IQ., příprava na autonomní řízení ani maticové světlomety IQ.Light. To je v tuto chvíli vše, co oficiálně víme, nepochybujeme ale, že se Volkswagen o nějaké další podrobnosti znovu podělí a dost možná představí i očekávané kombi.