Čínská invaze do Evropy? Zatím se nekoná

4
Čínská invaze do Evropy? Zatím se nekoná
Fotografie: BYD
  • Obavy ze zaplavení evropského trhu levnými čínskými elektromobily určují evropský diskurz
  • Černé scénáře se ovšem zatím nenaplňují ani zdaleka
  • Důvodů je hned několik; některé brzy pominou, jiné ale sotva

I když se řada čínských výrobců chystá už delší dobu vstoupit na evropský trh a v ideálním případě jej rychle ovládnout, loňský rok zatím na nějaký tržní blitzkrieg nevypadal. Čínské značky typu BYD, MG SAIC či Polestar Geely, totiž na západoevropském trhu, který je díky svým prodejním objemům určující, dosáhly podle analytické společnosti Matthias Schmidt tržního podílu pouhých 3 %. Takže 18 trhů, mezi něž patří původní členské státy EU před rozšířením v roce 2004 plus členové EFTA (Norsko, Švýcarsko, Island a Velká Británie), zatím Čína se svými domácími značkami vskutku neovládla. Dodala tam totiž necelých 350 000 nových aut.

Proč se mohutné počínštění evropského trhu zatím nekoná, má hned několik důvodů. Nová auta se na starý kontinent neměla prakticky jak dostat; série hned několika geopolitických událostí přerušila nejdůležitější pozemní cesty a tím podstatně omezila a raketově zdražila dopravu mezi Čínou a Evropou. Na tom už se pracuje; letos bude spuštěno na vodu hned několik nových kapacitních lodí, určených speciálně k převozu aut. Jenže tu jsou i další překážky; čínské automobily nejsou kvůli celním bariérám i zmíněným logistickým překážkám v Evropě zdaleka tak levné, jak jsme čekali. I to by se mohlo změnit, ovšem evropské úřady aktuálně prošetřují čínské automobilky kvůli podezření z porušování pravidel hospodářské soutěže a subvencování od státu. A lze tak očekávat, že celní bariéry tak brzy narostou.

Rovněž přijetí nových čínských modelů zatím leckde není tak vřelé, protože některé z nich stále nesou známky čínského konstrukčního přístupu, který se od toho evropského liší a neklade takový důraz na dokonalé zpracování detailů. Svou roli hraje i apriorní nechuť u části zákazníků k čínským výrobkům kvůli politickým postojům a činům tamější nedemokratické vlády. A na lepší časy se čínským automobilkám zatím neblýská, protože penetrace zmíněných trhů se za poslední tří čtvrtletí zvýšila o pouhé tři desetiny procentního bodu. Otázkou bude, jak se situace změní, až zahájí provoz výrobní závody, které v Evropě začaly čínské automobilky budovat právě kvůli obcházení celních bariér.

Diskuze ke článku
Bohumil Filip
Bohumil Filip
Nevím kdo dělal tuhle statistiku, ale tento že článek tento problém bagatelizuje. Uvědomte si, že ten růst mívá do jisté doby exponenciální křivku růstu.
Jan Bureš
Jan Bureš
Je dobré se podívat po dálnicích v západní a jižní Evropě a sledovat, jak vás míjí Link & Co, Chery a další, které v článku nejsou explicitně zmíněny. Mnoho z nich jsou spalováky nebo hybridy. Tito zákazníci ale při přechodu k EV u čínských zůstanou. To samé MG. Spalovacích jezdí dost.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 29. 1. 09:48
Prosím, aby byly uvedeny zdroje takových úvah, zda se jedná o úvahu autora článku nebo je to něco přepsaného ze zahraničí, pak určitě úvést zdroje. Přikláním se k výše napsanému názoru pana Filipa, že článek bagatelizuje současný stav. Je to taková nacionální propaganda, co uvádní polopravdy, než aby přijala realitu. Problém to pro auto-průmysl v Evropě určitě je. Čínské značky zde mají lepší ceny / poměr kvality a ceny i přes fakt, že platí 10% CLO při dovozu aut z Číny. A teď můžete namítat, že to je dotované, že něco... A proč ty auta z Číny dováží taky Citroen, Dacie, Peugeot, Volvo (pardon, to už je Čínské). No, protože máme v Evropě tak nevhodné podmínky, že nás ten průmysl z jiných krajin už předčil. To si myslím, že je blíže k realitě, takový názor. Byly jsme překonání na určité úrovni, to je celá pravda.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze