Hyundai Motor Group, tedy automobilky Hyundai a Kia, představila novou platformu e-GMP, která je určená pro elektromobily. Přinese delší dojezd, vyšší efektivitu i ultrarychlé nabíjení. Prvním vozem, který na ní vyjede, bude Hyundai Ioniq 5. Tuto platformu následně využije celá nová generace elektromobilů Hyundai a Kia. V plánu jsou i vozy s opravdu vysokým výkonem.
Platforma e-GMP spoléhá ve své základní podobě na pohon zadních kol, ale jak můžete vidět na přiložených fotografiích, počítá se i s předním trakčním motorem. Zákazníci tedy budou mít na výběr také modely s pohonem všech kol, který bude řešený dvěma elektromotory na obou nápravách. Systém pohonu všech kol zahrnuje funkci odpojování druhého elektromotoru od převodového ústrojí přenášející točivý moment na přední kola. Přepínání mezi režimy pohonu zadních a všech kol zvyšuje hospodárnost, a to při současném zajištění ideální úrovně výkonu nebo jízdních vlastností v aktuálních provozních podmínkách.
Výhodami e-GMP jsou dojezd, prostornost i hospodárnost
Platforma e-GMP, koncipovaná exkluzivně pro elektromobily, poskytuje rozmanité výhody v porovnání se současnými platformami HMG, které byly zkonstruovány především pro použití spalovacích motorů. Mezi přínosy e-GMP patří ještě větší flexibilita vývoje, mimořádné jízdní výkony, delší dojezd, rozšířená bezpečnostní výbava a více prostoru v interiéru pro cestující a jejich zavazadla.
„Naše současné elektromobily Hyundai a Kia s pohonem předních kol patří ve svých segmentech mezi nejhospodárnější modely,“ řekl Albert Biermann, prezident a vedoucí divize výzkumu a vývoje ve společnosti Hyundai Motor Group. „S naší platformou E-GMP pro vozy s pohonem zadních kol rozšiřujeme naše technologické vedoucí postavení i do segmentů, v nichž zákazníci požadují excelentní jízdní dynamiku a výjimečnou hospodárnost.“
Vysokootáčkový motor snižuje hmotnost i prostorovou náročnost
Nový kompaktní systém elektrického pohonu pro vozy na platformě e-GMP je tvořen výkonným elektromotorem, převodovkou a invertorem. Tyto tři komponenty jsou integrovány do jednoho kompaktního modulu. V porovnání se současnými elektromotory došlo ke zvýšení maximálních otáček až o 70 procent, což umožňuje pozoruhodnou jízdní dynamiku. Vysokootáčkový elektromotor je menší než ostatní elektromotory, přestože poskytuje porovnatelné provozní vlastnosti, a je tedy efektivním řešením i z hlediska prostorové náročnosti a hmotnosti. „E-GMP je vyvrcholením mnohaletého výzkumu a vývoje a spojuje dohromady naše nejmodernější technologie. Naše produktová řada akumulátorových elektromobilů se bude díky této inovativní nové platformě dále rozvíjet a rozšiřovat,“ řekl Fayez Abdul Rahman, viceprezident centra pro vývoj platforem pro vozidla společnosti Hyundai Motor Group.
Nezapomnělo se ani na jízdní vlastnosti
Vysokootáčkový elektromotor zvýší jízdní výkony vozidel na platformě e-GMP. Vysoká úroveň jízdního komfortu, ovladatelnosti a stability bude zaručena pětiprvkovou zadní nápravou, která se obvykle používá u vozidel středních a vyšších tříd. Jedná se o první integrovanou hnací nápravu IDA (Integrated Drive Axle) na světě, jež kombinuje ložiska kol s hnacími hřídeli pro přenos výkonu na poháněná kola. To je příslib pro mnohem lepší jízdní vlastnosti než u současné platformy, čemuž výrazně pomůže i optimální rozložení hmotnosti. Počítá se i s vysokovýkonným modelem, pravděpodobně řady „N,“ který má mít zrychlení zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a maximální rychlost 260 km/h.
Rychlejší nabíjení díky 800V architektuře
Většina současných rychlonabíjecích stanic nabízí výkon 50 až 150 kW a zpravidla mají maximální napětí 400 V. Budují se ale nové nabíjecí stanice s napětím 800 V a výkonem až 350 kW, například síť Ionity. Platforma e-GMP nabízí standardně funkci nabíjení s napětím 800 V, ale umožňuje také nabíjení s napětím 400 V bez dodatečných komponentů nebo adaptérů. Multinapěťový nabíjecí systém je první patentovanou technologií na světě, která umožňuje v zájmu maximální kompatibility v oblasti nabíjení zvýšení napětí u elektromotoru a invertoru z 400 V na 800 V.
Akumulátorové elektromobily na základě platformy e-GMP budou mít maximální dojezd více než 500 km se zcela nabitými akumulátory podle metodiky WLTP (Worldwide Harmonized Light-duty vehicle Procedure). Kromě toho je bude možné nabít na 80 procent kapacity za pouhých 18 minut a prodloužení dojezdu o 100 km bude otázkou jen pěti minut.
Oboustranný tok energie včetně nabíjení druhého vozidla
Na rozdíl od předchozích akumulátorových elektromobilů, které umožňují jen jednosměrné nabíjení, je nabíjecí systém platformy e-GMP flexibilnější. Je pro ni nově vyvinutá integrovaná řídicí jednotka nabíjecího systému ICCU (Integrated Charging Control Unit), která představuje významné vylepšení současných palubních nabíječek, které obvykle umožňují tok elektrického proudu pouze jedním směrem, z externího zdroje elektrické energie do akumulátorů vozidla. ICCU nabízí novou funkci V2L (Vehicle-to-Load) pro přenos elektrické energie z akumulátorů vozidla bez dodatečných komponentů. Elektromobily na základě platformy e-GMP tak budou kdekoli schopny napájet elektrické přístroje s napětím 110 V nebo 220 V. S tímto systémem lze dokonce nabíjet i jiné elektromobily.
Tato nová platforma je tedy revoluční ve více ohledech, než jsme dosud věděli nebo očekávali. Velmi se těšíme na vozy, které na ní budou postaveny. Půjde o elektromobily různých kategorií i typů karoserie, tedy sedany, SUV, CUV a další. Prvním z nich bude Hyundai Ioniq 5, který přijde v příštím roce, následovat bude také první elektromobil Kia, který je konstruovaný od počátku jen jako elektromobil a na elektrické platformě. Do roku 2025 plánuje HMG představit 23 plně elektrických modelů, včetně 11 speciálních modelů na této platformě, a prodat celosvětově jeden milion elektromobilů. Takže i ze strany korejských automobilek přichází velká elektrická ofenzíva a vzhledem k výrobě elektrické Kony v Nošovicích lze předpokládat, že některé z těchto vozů se budou vyrábět i v Česku.