Nakoukli jsme pod pokličku technologií Volkswagenu přímo ve Wolfsburgu

Nakoukli jsme pod pokličku technologií Volkswagenu přímo ve Wolfsburgu
  • Automobil si odemkneme skrz chytrý telefon
  • Kvůli zdržení v zácpě návštěvu zdvořile pustíme do domu na dálku
  • Večer řekneme Alexe, aby nám připomněla naléhavé úkoly na druhý den
  • Ze všeho mohou mít velký byznys streamovací služby či mobilní operátoři, kteří budou do automobilů dodávat datové SIM karty

Konektivita, infotainment, chytré technologie či jiná zaklínadla můžete slýchávat ve spojení s automobilem a nějakou „chytrou“ technologií. Situace je taková, že každá automobilka nesmí tohle odvětví brát na lehkou váhu. Návyky lidí se budou měnit, stejně jako se změnilo používání telefonů. Pokud jste patřili do skupiny, co nikdy nechtěla dotykové „placky“, pak dnes máte poměrně problém. U automobilů to nebude jinak. Už ženevský autosalon ukázal jasný trend osazovat interiéry displeji a vynechávat hardwarová tlačítka. A kam to může jít dále? Na to jsme se podívali ve Wolfsburgu, kde Volkswagen ukazoval, jak se na celé odvětví dívá a čeho se můžeme brzy dočkat.

Volkswagen ve svých modelech používá systém Car-Net, který sdružuje i systémy CarPlay, Android Auto a MirrorLink. Výzva nejenom pro Volkswagen je, aby uživatelé využívali jejich služby, nikoli CarPlay a spol. A i to je důvod, proč nemohou automobily brát vlastní systémy na lehkou váhu. Otevírá to zcela nových segment, který se stane zajímavým byznysem pro spoustu společností, ale o tom až později.

První věc je, že automobily od Volkswagenu budou permanentně připojené na internet, ideálně skrz datovou SIM kartu, ale jak ze zkušenosti víme, někdy musíme sáhnout po hot-spotu skrz chytrý telefon. Ať tak či tak, internet bude alfa a omega. A co tedy Volkswagen chystá?

Chytrý telefon má dnes v kapse prakticky každý produktivní občan vyspělejších států, a tak je tu otázka: proč auta odemykat pomocí klíčku? Volkswagen na to jde cestou vašeho účtu, který si spárujete s vašim vozovým parkem. Celý účet bude uložený v cloudu, což všemu dává prakticky nekonečné možnosti používání. Poté jen přijdete k autu, pomocí aplikace či přiložením telefonu ke klice auto odemknete a je hotovo. Výhodou je, že odemknete jakékoli vaše vozidlo bez ohledu na to, kde se nacházíte vy nebo vaše auto. Odpadá tak řešení, kdy si s manželkou předáváte klíče a podobně. Do auta můžete navíc někomu umožnit jen omezený přístup v tom smyslu, aby vám tam dal například zavazadla.

Pokud vás svět technologií zajímá, tak jste jistě slyšeli o Alexe od Amazonu. Díky ní si v budoucnu budeme moci do automobilu posílat připomínky či to-do list. Aplikace se seznamem vašich úkolů je integrovaná přímo v infotainmentu auta. Stačí Alexe říci, aby vám připomněla, ať zítra nezapomenete vyzvednout květiny, až pojedete z práce. Vše se pošle do automobilu a ten vás druhý den upozorní.

To, že se zasekneme někde na cestě či v práci, známe asi všichni. Jenže co když návštěva je již před domem a vy ještě trčíte v zácpě? Není nic jednoduššího, než aby vás auto upozornilo, že někdo zvoní, skrz kameru u zvonku se vám v autě ukáže o koho jde a vy ho poté můžete pustit do vašeho chytrého domu.

Že dnes používáte několik streamovacích služeb, ať už chcete konzumovat hudbu či filmy, nikoho nepřekvapí. Volkswagen chce vše překlopit do auta. Doma si s rodinou na telefonu, tabletu či počítači pustíte Rychle a zběsile a jakmile vám někdo zavolá, že je potřeba něco zařídit, tak si můžete dát Rychle a zběsile v autě, a to přesně od té časti, kde jste doma skončili. Samozřejmě mám na mysli na displeji infotainmentu, protože na silnicích platí bezpečnost především. Budete řídit a poslouchat jen audio, ale děti na zadních sedačkách, kterým jste samozřejmě pořídili rear-seat entertainment, se mohou kochat i obrazem.

Snaha přenést činnosti, k nímž standardně používáme chytré telefony, je jasná, ovšem něco smysl dává a něco už méně. Technologicky není problém vše spustit prakticky dnes. Větší překážkou je naučit koncové zákazníky technologie používat a ukázat jim, proč jsou vlastně dobré. Vše, co budeme potřebovat nastavit, se bude dělat přes aplikaci v chytrém telefonu, popřípadě po přihlášení do účtu ve webovém rozhraní. Pro naše testování nám vystačila jakási demo aplikace.

Celý tento segment má velký komerční potenciál. Můžeme začít streamováním. Většina zná Spotify, Amazon Prime, Netflix a podobné služby. Pokud se Volkswagenu povede si je nasmlouvat, pak se tu hned bavíme o neuvěřitelném čísle nových potenciálních zákazníků. A stejný počet zákazníků by mohl stoupnout mobilním operátorům. Můžeme dojít do fáze, kdy spousta lidí bude mít SIM kartu v telefonu, tabletu a ještě v autě. S tímto směrem souvisí i autonomní řízení, kde se automobilky spojují s velkými hráči na poli technologií či se dokonce technologické firmy skupují navzájem, jako například Intel, který koupil Mobileye. Ten pro zajímavost dodává komponenty i Volkswagenu.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze