Dlouhodobě sledujeme registrace nabíjecích aut v Česku i v celé Evropě. Zatímco koncem loňského roku to vypadalo, že Tesle v Evropě začínají zatápět zejména elektrické Volkswageny na platformě MEB, letos to vypadá úplně jinak. Za první kvartál letošního roku měla drtivou převahu Tesla Model 3 a tento trend podle cleantechnica.com pokračoval i ve druhém kvartálu. V pořadí značek se sice před Teslu dostávají Volkswagen, BMW a Mercedes, ale hlavně díky plug-in hybridům. Zajímavé je i to, že se postupně mezi nejúspěšnější vozy v Evropě dostává i Škoda Enyaq.
Za první polovinu roku v registracích jasně vedou plug-in hybridy před elektromobily
Tesla Model 3 zaznamenala rekordní měsíc v Evropě
Podívejme se nejprve na samotný červen. Z pohledu samostatných modelů vybojovala jasné prvenství Tesla Model 3, která zaznamenala 26 178 registrací a je to její rekordní výsledek za měsíc. Druhý byl Renault Zoe, který jich měl „pouze“ 8 244 a třetí Volkswagen ID.3 se 7 101 registracemi. Na čtvrtém místě a v těsném závěsu byl Volkswagen ID.4 se 6 619 registracemi a po celkově pátém Fordu Kuga PHEV se umístila Škoda Enyaq jako pátý elektromobil v pořadí. Ta si připsala 6 237 registrací, za svými koncernovými sourozenci tedy nijak výrazně nezaostala. Zajímavé pak je, že když sečteme všechny elektromobily Volkswagen, tedy dva zmíněné spolu s e-Upem, dostaneme 17 995 registrací, což je o více než 8 tisíc méně, než získala samotná Tesla Model 3.
Tesla Model 3 pak získala jasné prvenství i za celou první polovinu letošního roku, kdy si připsala 67 480 registrací. Druhý byl Volkswagen ID.3 s 31 030 registracemi a třetí Renault Zoe, který zaznamenal jen o 278 registrací méně. Na celkovém čtvrtém místě byl nejúspěšnější plug-in hybrid, Volvo XC40 PHEV, a pátý pak Volkswagen ID.4. Kdybychom sečetli elektromobily Volkswagen, dostali bychom 73 929 registrací za půl roku. Tesla jich celkem měla jen několik stovek nad hranicí 70 tisíc.
Pokud se podíváme na pořadí značek v registracích nabíjecích aut za první polovinu letošního roku, vede Volkswagen s podílem 11,2 % před BMW s 8,7% podílem a Mercedesem, který má o desetinu procenta méně. Tesla má sice „pouze“ 6,8 % na čtvrtém místě, ale je nutné dodat, že automobilky před ní dohání počty díky plug-in hybridům a jediný Volkswagen se počty samotných elektromobilů dostal před Teslu. Uvedených 8 nejúspěšnějších automobilek si pak dělí téměř 60 % celého trhu nabíjecích aut v Evropě.
Zajímavé je sledovat různý trend v Evropě ve srovnání s Českou republikou. Zatímco v evropských registracích jasně vidíme, že prim hrají elektromobily a plug-in hybridy druhé housle, v Česku je to přesně naopak. Plug-in hybridy mají na kontě téměř dvojnásobek registrací ve srovnání s elektromobily. V loňském roce tomu tak nebylo, ale v letos je to jasný trend již od začátku roku. A nezměnil to ani očekávaný příchod Enyaqu na trh, protože počty registrací jej Octavia iV válcuje. Velmi oblíbené jsou u nás ale i plug-in hybridy Mercedes-Benz a Seat.
Je to asi jako když se všichni snaží být jako Apple, vyrábí zařízení jako Apple, ale ve skutečnosti nikdy být Apple nemůžou protože nechápu ten systém okolo.
Další věcí je i to, že Tesla bude nejspíše nabízet nejvyšší zůstatkovou hodnotu ojetiny, protože nabízí poměrně akceptovatelnou cenu nové baterie. Potěší i neustálá podpora auta, navigace, nové funkce, odemykání možností nabíjení podle nasbíraných dat ze statisíců aut. Co je super, tak ta nepotřeba plánovaného servisu, přesto je to podle záručních podmínek OK.
Na takový blábol snad ani nemá smysl reagovat, všechna nová auta jsou pro zvláště české řidiče skvěle použitelná. Na veřejných nabíječkách nabíjí jen zoufalec a těch 7 nabíjecích stanic Tesla je opravdu velká slabota, Rakousko má na stejné ploše několikanásobek.