Psali jsme o výsledcích registrací elektromobilů a plug-in hybridů v loňském roce na různých trzích, jako je například Norsko, Švédsko, Německo, Francie, Nizozemsko a samozřejmě i u nás v ČR, kde je ale podíl aut do zásuvky mnohem nižší než ve zmíněných zemích. Web ev-sales.blogspot.com už zveřejnil i výsledky za celou Evropu a jsou opravdu zajímavé. Například v prosinci získala auta do zásuvky 23 % trhu osobních aut a samotné elektromobily 14 %!
Prosinec byl rekordní i z pohledu celé Evropy
Nejprve se ale podívejme na samotný prosinec 2020. Ten byl v mnoha státech rekordní, stejně tak i v celé Evropě. Přestože celkově byl trh osobních aut stále v červených číslech, ve srovnání s prosincem to bylo -4 %, registrace aut do zásuvky zaznamenaly rekordní výsledek. Meziročně totiž stouply o neuvěřitelných 264 % na celkových 281 tisíc registrovaných elektromobilů a plug-in hybridů. Jako ve většině evropských států se nejvíce dařilo elektromobilům. Nejúspěšnější byl za prosinec Volkswagen ID.3 před Teslou Model 3, Renaultem ZOE a Hyundai Konou. Nejlepším plug-in hybridem byl na pátém místě Renault Captur PHEV.
Za celý rok 2020 se pak v Evropě zaregistrovalo 1,367 milionu aut do zásuvky. To představuje podíl na celkovém trhu osobních aut v Evropě 11 procent a samotné elektromobily měly podíl na trhu 6,2 %. Pro srovnání, v roce 2019 měla auta do zásuvky pouze 3,6 % a samotné elektromobily jen 2,2 %. Zatímco v prosinci byl nejúspěšnější Volkswagen ID.3, za celý rok zaznamenal nejvíce registrací Renault ZOE, téměř 100 tisíc kusů, před Teslou Model 3, ale Volkswagen ID.3 se zvládl probojovat alespoň na třetí místo, přestože se začal prodávat až koncem léta. To na letošní rok slibuje zajímavý souboj mezi Volkswagenem a Renaultem. Nejúspěšnější plug-in hybrid za celý rok byl ale až na desátém místě mezi auty do zásuvky. Byl jím Mercedes A250e.
Rok 2020 byl tedy z hlediska registrací elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě velmi úspěšný. Bude zajímavé sledovat, zda podobně silné nárůsty budou pokračovat i nadále, nebo zda to byl velký skok, po kterém bude následovat pozvolnější růst. Každopádně se můžeme těšit na zajímavý souboj mezi Volkswagenem ID.3 a Renaultem ZOE, ve kterém se ukáže, zda úspěch Volkswagenu byl způsobený velkým počtem vyrobených aut na skladě, nebo zda bude v podobných číslech pokračovat i nadále.