Kdo vyhraje v souboji Francouzů? Peugeot e-208, nebo Renault ZOE?
test

Kdo vyhraje v souboji Francouzů? Peugeot e-208, nebo Renault ZOE?

Srovnání dvou aut do města
4

Pokud si chcete koupit malý elektromobil do města, rychle narazíte na Renault ZOE. Ale existují k němu i alternativy. Například v podobě Peugeotu e-208. My jsme se proto rozhodli obě auta postavit proti sobě a důkladně je otestovat.

Protože se s malými auty jezdí přednostně na kratší vzdálenosti a v zastavěných oblastech, má pro ně elektrický pohon smysl. Odpovídajícího dojezdu lze dosáhnout s relativně malými bateriemi a spotřeba energie zůstává na nízké úrovni. Ne nadarmo proto patří Renault ZOE již řadu let k nejúspěšnějším elektromobilům v Evropě, ale v poslední době mu roste konkurence. S Peugeotem e-208 má více společného, než byste čekali.

Kapacitu baterie i dojezd má lepší ZOE

Co se týče baterií, jsou na tom vozy papírově na velmi podobné úrovni. Peugeot e-208 nabízí čistou kapacitu 46 kWh, Renault ZOE pak 52 kWh. Dojezd podle normovaného cyklu WLTP hraje s 386 km více pro ZOE, jelikož e-208 má 362 km. Zrychlení z 0 na 100 nabízí e-208 za 8,1 s, ZOE za 9,5 s. Jak si ale auta povedou v našem testu spotřeby na stejném okruhu?

ZOE má nabíjecí konektor v přední masce, což je v horším počasí někdy problém, u e-208 ho najdete v zadní části blatníku, u aut na fosilní paliva bývá hrdlo nádrže. Z pohledu rychlého DC nabíjení je na tom lépe Peugeot e-208, který má k dispozici výkon až 100 kW, zatímco Renault ZOE jen 50 kW. Ovšem v AC nabíjení drtí veškerou konkurenci Renault s až 40 kW. Při zkoušce dobíjení na DC stanici trvá e-208 okolo 45 minut se dostat na 80 % kapacity baterie, u ZOE jsme okolo hodiny.

Prostornost interiéru a ovladatelnost prvků

S délkou kolem 4 metrů a šířkou necelé 2 metry se oba malé vozy dobře hodí do centra města. Negativum jsem však našel u Peugeotu e-208, jelikož má silnější B a C sloupky, což částečně ztěžuje pohled přes rameno například při couvání. Naštěstí obě auta mají couvací kameru i parkovací senzory, takže se bát nemusíte. Z pohledu zavazadlového prostoru je na tom o 73 litrů lépe Renault (338 l).

Peugeot působí uvnitř hravě a velmi extravagantně, tím však trpí použitelnost. Ovládání klimatizace najdeme na dotykovém displeji a na malý, nízko umístěný oválně tvarovaný volant je potřeba si hodně zvyknout. Přestože jsou tlačítka a přepínače uspořádány na dosah ruky, nejsou seskupeny podle jejich funkce. O něco lépe je na tom Renault, jelikož má klasická tlačítka a ovládání klimatizace je k dispozici na kulatém ovladači ihned pod nimi. Řidič si na to velmi rychle zvykne. Zde vyhrála praktičnost nad designem.

Z pohledu pohodlí pro posádku nabízí lepší interiér Peugeot e-208, jelikož se silně čalouněnými a výškově nastavitelnými sedadly se cítíte více jako doma. To u ZOE máte problém s tím, že nejde nastavit sedalo na výšku a integrované hlavové opěrky nemusí sedět každému. Ovšem vzadu je to jasná remíza. Obě auta nemají boční vedení zadních sedadel a prostor na nohy je víceméně identický.

Bezpečnost v testech Euro NCAP

Co se týče aktivní bezpečnosti (prevence nehod), jsou oba vozy dobře vybaveny. Standardem je varování před odstupem a kolizí, prediktivní systém nouzového brzdění, asistent jízdních pruhů a asistent mrtvého úhlu. Jediný rozdíl je u tempomatu, kde ZOE používá jednoduchý, ale e-208 adaptivní. Pokud jde o pasivní bezpečnost, modernější Peugeot daleko předčí stárnoucí ZOE. V nárazovém testu Euro NCAP e-208 hlásí 91 %, zatímco ZOE v aktuálním nárazovém testu v roce 2021 dosáhl jen 43 %. Důvodem takového rozdílu je, že ZOE má pouze přední a boční airbagy, zatímco e-208 sází také na průběžný hlavový airbag.

Test spotřeby

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Tento test však byl velmi speciální v tom, že jela dvě konkurenční vozidla – tedy musela se držet na dohled od sebe. Palubní počítač ZOE ukázal po dojetí celého okruhu spotřebu 15,7 kWh/100 km, Peugeot e-208 15,9 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 2 °C.


Náklady na provoz

Celkové měsíční náklady na oba elektromobily jsou na příjemně nízké úrovni. Pořizovací cena hraje pro Peugeot, jelikož se v základu dá koupit za 800 tisíc korun, zatímco ZOE startuje na 898 tisících Kč, ovšem ve slušné výbavě se dostáváte na velmi podobné ceny. Jelikož mají obě auta téměř identickou spotřebu, tak provozní náklady za palivo jsou velmi podobné.

Zhodnocení

Závěrem lze říci, že obě auta jsou si hodně podobná z technické stránky věci i co do spotřeby. Ovšem zub času je neúprosný směrem k ZOE. Vůz začíná zaostávat. Nejvíce vidět to je z pohledu bezpečnosti v testech Euro NCAP. Z pohledu designu to nechám čistě na vás, ale ostatní hraje ku prospěchu Peugeotu e-208, i když se s ním někdy budete lehce prát v rámci ovladatelnosti různých funkcí. Ovšem z pohledu ojetiny bych raději volil ZOE, jelikož je to už léty prověřený stroj s výborným AC nabíjením.

Technické parametry Peugeot e-208

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 055 × 1 745 × 1 430 mm, 1 455 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon115 kW, 156 koní, točivý moment: 260 Nm / 300 ot/min
Baterie50 kWh (45 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,5 kWh / 100 km, dojezd: 362 km
Cena od850 000 Kč

Technické parametry Renault ZOE (2020) R 110

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 087 × 1 787 × 1 562 mm, 1 502 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon80 kW, 108 koní, točivý moment: 225 Nm / 500 ot/min
Baterie55 kWh (52 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,2 kWh / 100 km, dojezd: 395 km
Cena od936 000 Kč

Foto: Petr Vomáčka, fDrive.cz

peugeot-e-208
Klady
  • Renault má delší dojezd a rychlejší AC nabíjení
  • Peugeot vyniká designem a rychlým DC dobíjením
  • ZOE nabízí větší baterii i zavazadlový prostor
Zápory
  • Renault ZOE dosahuje horší bezpečnosti v testech EuroNCAP
  • e-208 disponuje menší baterií než ZOE