Mercedes představil světu sériovou verzi velkého a luxusního SUV pod eponymním názvem Mercedes-Benz EQS SUV. Ta svými dimenzemi dotahuje spalovacího giganta GLS, pobere v plném pohodlí a tichu až 7 osob a designově vychází z nedávno představené, extravagantní studie Mercedes-Maybach EQS SUV. Na tu v budoucnosti zřejmě také dojde, avšak na nový svět, v němž budou nejpohodlnější auta ta elektrická, je třeba movité zákazníky zvykat postupně. Na palubě budoucího krále elektrických SUV se každopádně na aktuální časy bude zvykat snadno.
S výchozím typem EQS se shoduje rozvor 3 210 mm, délka mírně ubrala z 5 216 na 5 125 mm, všechny ostatní rozměry jej však překonávají. Přírůstky vykázala šířka (1 959 oproti 1 926 mm) a pochopitelně především výška (1 718 vůči1 512 mm). S tím samozřejmě souvisí zvětšení čelní aerodynamické plochy, hodnotu Cx ovšem výrobce zatím nezveřejnil. Jistě bude horší než rekordních 0,20 u výchozího liftbacku. Přesto by měla i v případě EQS SUV ustavovat nová měřítka, o čemž svědčí pozoruhodný WLTP dojezd nejefektivnější verze 450+ až 660 km. To je pro konkurenci velmi inspirativní hodnota na vůz těchto dimenzí.
Až 7místné auto stavěné především pro trhy milující gigantická SUV (v první řadě samozřejmě USA) preferuje komfort před ostatními hodnotami. Na všech místech nabízí prostor pro hlavu nejméně 900 mm, druhá lavice je pak elektricky posuvná, má elektricky nastavitelný sklon opěradla a umožňuje vytvořit vskutku VIP prostor pro nohy. Případně odvézt v pětimístné verzi až 2 100 litrů zavazadel (VDA), tedy stejně jako v malé dodávce. Dospělí se však pohodlně usadí i v příplatkové třetí řadě, kde bude rovněž postaráno o jejich zábavu a konektivitu v dostatečné míře.
Elektrický pohon se stále drží klasiky, tedy 400V architektury a synchronních elektromotorů s permanentními magnety (v příkrém protikladu ke konkurenčnímu BMW s jeho modulárními platformami sdílenými se spalovacími modely a elektrickým buzením elektromotorů). I s pracovním napětím 396 V se EQS SUV dokáže nabíjet proudem až 200 kW; i tak trvá naplnění baterie o využitelné kapacitě 107,8 kWh z 10 na 80 % SoC poměrně dlouhých 31 minut. Je to ovšem způsobeno její nadprůměrnou kapacitou; na nabíječce, schopné dávat při 400 V aspoň 500 A, lze doplnit za čtvrt hodiny energii na 250 km. Standardem je tu třífázové nabíjení 11 kW, za doplatek potom 22 kW. Samozřejmostí pak podpora ekosystému Mercedes me Charge, v němž stačí zapojit konektor a rovnou se nabíjí. V Evropě je v něm zapojeno 300 000 nabíječek, po celém světě dokonce 700 000. Japonci si se zásuvkou CHAdeMO užijí i dvousměrného nabíjení.
Li-ion baterie mají snížený obsah kobaltu pod 10 % a jsou plodem vlastního vývoje i výroby v nově otevřeném (15. 3. 2022) závodě v americkém Bibb County. Patří do modulárního systému použitého už v modelech EQS a EQE. Zde je konkrétně použito 12 modulů o využitelné kapacitě 107,8 kWh. Nechybí možnost předehřátí/předchlazení baterie ve spolupráci s inteligentní navigací k nabíjecí stanici. Samozřejmě nechybí dálkové aktualizace OTA a také možnost dodatečné zpoplatněné aktivace některých prvků výbavy. Například rozšířené reality, asistentu couvání s vlekem, zvýšení úhlu natáčení zadních kol či různé individualizace. Časové předplatné lze v případě dalšího prodeje přenést na nového majitele.
Startovní verzi EQS SUV 450+ pohání jeden šestifázový (2× 3 fáze) elektromotor u zadní nápravy o výkonu 340 k a 568 Nm. Ten se chlubí maximálním dojezdem podle WLTP až 660 km a normovanou spotřebou začínající na hodnotě 18,6 kWh/100 km v kombinovaném režimu. Startovní verze 4×4 pojmenovaná EQS SUV 450 4Matic nabízí stejných 340 koní, ovšem rozdělených mezi dva elektromotory, po jednom u každé nápravy. Točivý moment ovšem narostl na impresivních 800 Nm, přičemž ztráty na dojezdu a spotřebě lze označit za akceptovatelné (613 km a 20 kWh/100 km). A nakonec prozatím vrcholná verze 580 4Matic se systémovým výkonem 544 koní a 858 Nm. Ta se chlubí shodným dojezdem i spotřebou jako slabší 450 4Matic.
Na rozdíl od EQS je zde standardem natáčení zadní nápravy, ačkoliv pouze v menším rozsahu 4,5°. Kdo zatouží po deseti stupních, s nimiž se i 5,1metrový mastodont otočí na pětníku (průměr otáčení 11 m odpovídá malým hatchbackům), bude muset i zde doplácet. Rovněž standardní vzduchové pérování Airmatic s plynule individuálně nastavitelnou tuhostí každého tlumiče ADS+ (v kompresi i expanzi) dokáže nejen udržovat konstantní světlou výšku nezávisle na zatížení, ale také ji aktivně měnit v rozsahu +25/-15 mm v případně potřeby nebo uživatelského přání. Manuálně lze karoserii zvýšit do rychlosti 60 km/h, po překročení sedmdesátky se výška samočinně vrátí na normální úroveň. Po překonání 110 km/h naopak vůz poklesne o 10 (v režimu Comfort) či 15 mm (Sport) pro snížení odporu vzduchu a zlepšení stability. Vůz se může zvýšit i sám, a to do 80 km/h.
Verze 4×4 nabízejí k běžným režimům i tzv. Off-road s možností vypnout ESP. I pokud je zapnuté, tak dovoluje mírný prokluz. V tomto režimu se vůz v rychlosti pod 50 km/h samočinně zvýší o 25 mm, aby se po překročení osmdesátky vrátil do normální výšky. Dále se aktivuje i aktivní přelévání síly mezi přední a zadní nápravou eATS spolu s elektronickými závěry diferenciálů. Ty udržují mírně zvýšený pracovní tlak v brzdách a jsou připraveny bleskově přibrzdit protáčející se kolo, aby se točivý moment přenesl i přes otevřený diferenciál na opačnou stranu nápravy. Mnohem více smykování umožňuje i ABS a protiprokluzový systém ASR stále udržuje maximum dostupného točivého momentu na hranici adheze. Rovněž plynový pedál je přemapován, aby nedocházelo ke zbytečným prohrabům. S touto výbavou se asi do Dakaru majitelé nevydají, ale zdolat nějakou tu písečnou dunu si zkusit klidně mohou.
Seznam standardních i příplatkových technologických lahůdek se příliš neliší od menšího EQS. I zde si budete moci dopřát, kromě jiného, 141 cm široký displej MBUX Hyperscreen s 12 haptickými aktuátory či audiosystém Burmester Dolby Atmos, který dokáže u studiových mixů umístit kterýkoliv hlas či nástroj s vlastní zvukovou stopou libovolně do virtuálního hudebního prostoru kolem posádky. Potěšit se lze i příplatkovými maticovými světlomety Digital Light, které promítají díky více než 1,3 milionu mikrozrcadel v každém modulu na vozovku přes 2,6 milionu pixelů. A ty mohou na vozovku promítat informační či varovné obrazce.
Rovněž head-up displej lze získat ve dvou velikostech, přičemž ten větší s rozšířenou realitou má úhlopříčku 77" a ohniskovou vzdálenost 10 m od oka, díky níž není nutné tolik přeostřovat zrak. Nechybí samozřejmě ani gigantický HEPA filtr, díky němuž budeme zřejmě znovu ochuzeni o „frunk“, ovšem v interiéru se dočkáme skutečně čistého vzduchu. A aktuálně nejdokonalejší hlasové ovládání MBUX podporuje 27 jazyků. Klimatizace umí nabídnout až 5zónové provedení (pro 7místnou verzi) a vytápění interiéru odebírá teplo z chladicího okruhu pohonu.
Důkladnou péči si zasloužila aerodynamika. Každá spára na karoserii byla minimalizována a hodně se pracovalo s prouděním vzduchu pod vozem. Ten je zespodu zakrytovaný a může být vybaven speciálními podběhovými kryty usměrňujícími proud vzduchu odváděný od kol. Ta byla rovněž pečlivě optimalizována stran minimalizace odporu vzduchu, ať už se jedná o kterýkoliv rozměr od standardních 20" až po příplatková 22". Inovativní difuzér dokáže potlačit aerodynamický závlek, aniž by omezoval zadní nájezdový úhel. Za příplatek je k mání akustická sada s laminovaným protihlukovým zasklením a speciálními klapkami usměrňující proudění vzduchu. Pracovalo se dokonce i s aerodynamickým odporem samotných pneumatik.
Na novou úroveň byla povznesena konektivita a palubní infozábava. Zde se hodně myslelo na pasažéry ve druhé řadě, kteří mají k dispozici vlastní zábavní centrum s displeji na zadních stranách předních hlavových opěrek. Samozřejmě nechybí volitelný ovládací tablet s Androidem použitelný i mimo vozidlo. Novinkou jsou kamery sledující cestující. Palubní systém se podle nich učí rozeznávat typické chování či pohyby lidí a vycházet jim maximálně vstříc. Například ruka směřující ke klice znamená aktivaci asistentu bezpečného otevření dveří. Kamera rovněž rozezná, zda je instalována dětská sedačka. Díky moderním zobrazovacím technologiím se může na film za jízdy dívat i spolujezdec na předním sedadle.
Nechybí přístup k on-line streamovacím službám, stejně jako možnost dálkové synchronizace přizpůsobení palubních systémů přes aplikaci Mercedes me. Dalšího vylepšení se dočkalo i hlasové ovládání MBUX. To například dokáže pasažéry poznat podle hlasu a automaticky jim sepnout příslušné profily. Hlasové ovládání nyní funguje i ze zadních sedadel a nově jím lze ovládat třeba i spotřebiče v chytré domácnosti napojené na IoT. Běžné hlasové příkazy, například přijetí hovoru, lze nyní použít i bez aktivační fráze „Hey Mercedes“ či česky „Můj Mercedesi“. A v neposlední řadě se stále vylepšovaná umělá inteligence naučila hlasově poradit s ovládáním vozidla, například jak spárovat telefon s autem.
Jako výrobní závod byla vybrána Tuscaloosa, kde už od roku 1997 vznikají velká SUV. V továrně byly provedeny rozsáhlé úpravy směřující k naprosté klimatické neutralitě. Na trh se Mercedes-Benz EQS SUV dostane ve druhé půlce roku 2022. Ceny ani podrobnější specifikace zatím zveřejněny nebyly, zatím tedy neznáme mj. zrychlení ani nejvyšší rychlosti, stejně jako hmotnost a součinitel čelního aerodynamického odporu. Každopádně se máme nač těšit.
Technické parametry Mercedes-Benz EQS SUV 450+
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 125 × 1 959 × 1 718 mm, 2 695 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 265 kW, 360 koní, točivý moment: 568 Nm |
Baterie | 121 kWh (118,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 580 km |
Cena od | 3 275 470 Kč |