Když jsme na test měli verzi 580 4Matic, zarazilo nás, jak vysoké spotřeby tento mastodont dosahuje na dálnici. Malý dojezd nedokázala obhájit ani luxusní výbava, za kterou by se nemusel stydět leckterý ultraprémiový výrobce. A zatímco vrchol nabídky prošel důkladným testem v mrazivých zimních měsících, nyní s počátkem léta můžeme nabídnout naše dojmy z testu verze 450 4Matic, jež je takřka nejzákladnější variantou. Zaměřil jsem se hlavně na spotřebu na dálnici, jízdní komfort a také pohyb ve městě, kdy mi v tomto ohledu velmi pomáhala natáčecí zadní náprava.
Technické parametry Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 125 × 1 959 × 1 718 mm, 2 805 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 265 kW, 360 koní, točivý moment: 800 Nm |
Baterie | 121 kWh (118,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 580 km |
Cena od | 3 377 110 Kč |
Je zajímavé, že verze SUV sdílí rozvor o hodnotě 3 210 milimetrů s klasickým EQS. I díky dalším parametrům je testovaný elektromobil jedním z největších, který si můžete aktuálně zakoupit. Co na tom, že pohotovostní hmotnost činí 2,8 tuny. Toto je pořádný kus auta, takže je nutné mít minimálně průměrné řidičské schopnosti pro případ, že by se EQS SUV 450 4Matic dostal do nesnází. V rámci designu výrobce nabízí obří přední masku s dekorem mini hvězdiček, které vypadají velmi efektně a chybí jim snad už jen LED osvětlení. Velmi dobrou práci odváděly LED Matrix světlomety s rozlišením 2,6 Mpx! Nebál bych se říci, že tato technika patří ke špičce segmentu luxusních velkých SUV a možnost „kresby“ různých varovných hlášení na silnici před vozem je k nezaplacení.
Mercedes-Benz se ale u svého elektrického vrcholu i tak nevyhnul nedostatkům. Chybí zde přední kufr. Rozměrná příď spolkne hodně místa, avšak pod její kapotu nedáte absolutně nic. Dokonce i ostřikovače se doplňují skrze speciální dvířka kousek od dveří řidiče. EQS SUV jinak patří mezi velmi pohledné elektromobily. Stačí přidat větší kola, nějaký ten karosářský paket a rázem před vámi stojí pěkně drahý a pozornost poutající kočár, do kterého zbývá jen nasednout a odplout někam hodně daleko. Přesně to jsem si na pár dnů vychutnával do maximální míry. Rozměrná celokožená křesla s bohatými možnostmi nastavení a polštářky za krkem mě hýčkaly na každém ujetém kilometru a často se mi z vozu nechtělo vystupovat.
A zatímco dálnice jsou pro EQS SUV 450 4Matic lehkým soustem, zajímalo mě, jak si vůz povede ve městě. Očekával jsem problémy s parkováním a obří rejd, jenže testovaná specifikace se nenechala zahanbit a ve své výbavě nabízela nejen dokonalý parkovací systém s velmi kvalitním obrazem parkovacích kamer, ale taktéž natáčecí zadní nápravu v úhlu deseti stupňů. Parkování i do užších prostor je lehký úkol a stačí jen pozorně sledovat obraz kamer a případně dát na varování 10 senzorů. Kabinu zkrášloval i head-up displej s rozšířenou realitou nebo fascinující Hyperscreen, za který chce výrobce okolo 250 tisíc Kč. Ve voze chyběla snad jen jedna věc – přijímač televizního vysílání. Jinak jsem ovšem nemohl najít nic, co by se dalo vyčíst. Možná snad jen lesklý černý klavírní lak, který nebude po čase vypadat zrovna dvakrát vábně.
A co motorová stránka? V rámci řady EQS SUV nelze zakoupit nic, co by mělo méně jak 360 koní. Základem je verze 450+, která postrádá pohon všech kol a ujede de facto nejvíce na jeden nabíjecí cyklus. Testem však prošla verze s pohonem všech kol, která po převzetí nabízela dojezd 528 km v režimu Comfort. Moc dlouho jsem neváhal a vůz vytáhl na dálnici D5, kde jsem se snažil zjistit, za kolik pojede v rychlostech 130 a 150 km/h. Ve voze jsem byl sám a venku panovalo slunečné počasí s teplotami okolo 20 °C. Ve výsledku jsem zjistil, že se stačí jen trošku snažit a průměrná spotřeba se dokáže zastavit na 23,1 kWh na 100 km. Sportovnější jízda v rychlostech okolo 150 km/h pak odběr elektrické energie navýšila na 25,7 kWh, což stále nepovažuji za vyloženou katastrofu.
Vzhledem k baterii s využitelnými 108,4 kWh tak jde na jeden zátah v lepších teplotních podmínkách ujet klidně i 470 km. Je zřejmé, že kdo bude chtít využít maximální nejvyšší rychlost 210 km/h, baterie nejspíše nenabídne více jak 250 km dojezdu. I v této rychlosti ale model EQS SUV působí velmi klidně a v kabině je jen mírný hluk. Na jednu nevýhodu jsem ale přeci jen přišel. I přestože Mercedes-Benz nabízí jedny z nejlepších podvozků v rámci prémiových značek, testované provedení se velmi trápilo na kratší sérii ostrých nerovností jdoucích rychle po sobě. Vůz na nich doslova odskočí všema čtyřma koly o pár centimetrů stranou, až je znát, že být například sníh, řidič by musel korigovat směr vozu. Je tak potřeba pamatovat na to, že pokud jezdíte pravidelně stejnou trasu s ostrými a četnými nerovnostmi, budete muset za volantem EQS SUV myslet na případné drobné kodrcnutí.
Ve finále mě ale elektrické SUV od Mercedesu velmi bavilo a nedalo mi moc šancí najít větší chyby. České silnice dokáží rozhodit i ty nejlepší podvozky, spotřeba 360koňové verze je za mě adekvátní a luxus a prostor v kabině je v rámci této třídy takřka dokonalý. Výrobce si je toho plně vědom. Pokud vynecháme příplatkovou výbavu, základní cena varianty 450 4Matic startuje na částce 3,3 milionu Kč. V rámci této třídy to není tak moc, jak by se mohlo zdát. Stačí ale přihodit několik luxusních doplňků do kabiny a cena začne růst po statisících. Konkurence na tom není o moc hůř, a tak je finální verdikt o případné koupi vozu ovlivněn hlavně tím, kdo je příznivcem jaké prémiové značky.¨
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz