Mercedes-Benz pokračuje s velkou elektrickou ofenzivou a postupně nabízí další a další elektromobily jako ekvivalent ke svým vozům se spalovacím motorem ve stejné kategorii, které pořád drží v nabídce. A to, ať už jsou to malé modely EQA či EQB, nebo naopak nové velké elektromobily postavené na platformě EVA či dokonce EQV. Právě luxusní auta na čistě elektrické platformě EVA se nyní rozšiřují nejvíce. Po limuzínách EQS a EQE tu nyní máme jejich SUV varianty, a to EQS SUV a EQE SUV.
Mercedes-Benz EQS SUV – test
Technické parametry Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 125 × 1 959 × 1 718 mm, 2 810 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 400 kW, 544 koní, točivý moment: 858 Nm |
Baterie | 121 kWh (118,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 580 km |
Cena od | 4 279 770 Kč |
Mercedes EQS SUV je doslova tím, co jeho název prozrazuje. SUV variantou luxusní limuzíny (přesněji liftbacku) EQS. Nesmírně aerodynamické auto s velkou baterií, luxusním podvozkem a ultradlouhým dojezdem nás velmi oslovilo a mezi elektromobily představuje to nejlepší, co si dnes můžete pořídit. Pokud ale máte větší rodinu nebo jen větší nároky na prostornost/praktičnost, ale přitom nechcete slevit ze svých vysokých nároků, je tu pro vás právě EQS SUV, které veškerý luxus přináší v praktickém SUV balení.
Design a rozměry: král mezi elektromobily
Aby bylo jasno, EQS SUV zdaleka nepůsobí tak monstrózně jako spalovací GLS, jemuž by mělo být dle nomenklatury ekvivalentem. Jde o výrazně oblejší a aerodynamičtější auto, zejména záď zdaleka není tak „krabicoidní“. Auto ale působí i tak majestátně a luxusně, zároveň elegantně a vůbec ne opulentně. Je to elegantní, minimalistický luxus, který Mercedes umí.
EQS SUV sdílí stejný královský rozvor 3 210 milimetrů s limuzínou, paradoxně je ale oproti ní se svými 5,125 metry kratší, i když rozdíl činí jen 6 centimetrů. Každopádně je to společně s Teslou Model X největší elektrické SUV, které si můžete koupit. Není bez zajímavosti, že oproti limuzíně je SUV verze o více než 200 kilogramů těžší a se svými 2,7 tunami je to už pořádný cvalík. I proto Mercedes u každé verze přidal trochu na výkonu oproti limuzíně, aby byly dynamické parametry zachovány.
Mercedes drží jednotnou designovou linii u svých luxusních elektromobilů, a to se mi líbí. EQS SUV tak skutečně působí jako EQS na steroidech, se všemi typickými prvky. Máme tu hladkou přední masku s dekorem mini hvězdiček a LED linkou mezi Matrix světly s rozlišením 2,6 megapixelu, výraznou EQS badge na A sloupku, vyjížděcí podsvětlené kliky i elegantně spojená zadní LED světla. Zároveň si ale Mercedes neodpustil typické SUV prvky, tedy výrazné lemy kolem blatníků nebo výrazné nášlapné prahy s nerezovým povrchem.
Záď samozřejmě není zdaleka tak kapkovitá a aerodynamická jako u limuzíny, nicméně nabídne velký kufr o objemu 645 litrů (po zástěnku), po sklopení sedadel a využití celé výšky prostoru pak EQS SUV nabídne grandiózní prostor 2 100 litrů, případně místo pro třetí řadu sedadel.
Bohužel i u velké SUV verze se opakuje neduh platformy EVA – absenci předního kufru. Přitom kapota není vůbec malá a konkurence dokazuje, že se zde „frunk“ umístit dá, a to i s HEPA filtrem. Kapotu tak není potřeba vůbec otevírat (Mercedes přímo vyzývá, že otevření kapoty může provádět jen servis), místo toho najdeme vysouvací nálevku pro dolévání kapaliny do ostřikovačů za předním kolem.
Ostatně naše EQS SUV jsme měli na gigantických 22" kolech a sami z fotek vidíte, že vzhledem k velikosti auta nepůsobí nijak nepatřičně. Právě naopak, jsou tak akorát, a i 23" by vypadala dobře. Mercedes nabídne také vysouvací kouli a utáhne až 1 800 kg těžký brzděný přívěs.
Verze, technika a výbava: SUV jako 4MATIC i zadokolka
Na test jsme měli (zatím) vrcholnou verzi 580 4MATIC, která nabídne výkon 400 kW (544 koní) a na stovku 2,7tunové monstrum vystřelí za 4,6 vteřiny. A rovnou píšu „zatím“, protože z EQS i nižšího EQE víme, že Mercedes určitě přinese také ostřejší AMG verze, které stlačí zrychlení pod 4 vteřiny. Základem je nicméně verze 450+, která má na SUV poměrně netypicky pohon pouze zadní nápravy. Velkou výhodou této nejúspornější verze je citelně delší WLTP dojezd 623 kilometrů (verze 580 má jen 593 km, reálně o dost méně).
Zajímavé je také porovnat si dojezd oproti limuzíně. Ta má ve stejné verzi 450+ dojezd 733 kilometrů, přitom má stejně velkou baterii a podobný výkon. Zde je tedy nádherně vidět, co s dojezdem udělá horší aerodynamika SUV s velkou čelní plochou a vyšší hmotností. Nicméně u SUV zřejmě zadokolku bude volit málokdo a vybere si spíše některou ze čtyřkolkových variant. Jejich porovnání přinášíme v tabulce níže. Všechny verze mají stejnou baterii jakou nabízí limuzína EQS, tedy s ohromnou kapacitou 112 kWh (108 kWh využitelných).
Varianta EQS SUV | 450+ | 450 4MATIC | 500 4MATIC | 580 4MATIC |
---|---|---|---|---|
Pohon | zadní kola | 4×4 | 4×4 | 4×4 |
Výkon (kW) | 265 | 265 | 330 | 400 |
Maximální rychlost (km/h) | 210 | 220 | 220 | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 6,7 | 6 | 5,2 | 4,6 |
Baterie | 112 kWh (108 kWh využitelná) | 112 kWh (108 kWh využitelná) | 112 kWh (108 kWh využitelná) | 112 kWh (108 kWh využitelná) |
Dojezd km (WLTP) | 632 | 596 | 596 | 593 |
Cena základní verze 450+ začíná v době psaní článku na 3,27 milionech Kč včetně DPH, což je o necelých 100 tisíc korun výše, než s tojí stejná verze ve variantě limuzíny EQS. Za čtyřkolku si připlatíte dalších 100 tisíc korun a testované vrcholné provedení 580 4MATIC začíná na částce 4,28 milionů Kč.
Výbava EQS SUV kopíruje tu z limuzíny EQS. Pokud si náležitě připlatíte, můžete se nechat hýčkat dokonalým luxusem. Cena plně vybaveného auta může klidně přesáhnout 5 milionů korun, ale pokud bychom měli projít veškerou výbavu, vydalo by to na několik stran textu. EQS SUV je technologický skvost, do kterého Mercedes přináší to nejlepší, co dnes v autoprůmyslu můžete najít.
Obzvláště praktickou zajímavostí je aktivní řízení zadní nápravy, která se dokáže natočit až o 10 stupňů a výrazně zjednodušit manévrování s takto velkým autem. Poloměr otáčení pak je skvělých 10,9 m. A v praxi je to skutečně znát, příplatek 40 tisíc Kč jednoznačně doporučuji. Základní natáčení je pak o 4,5 stupně, a i zde je rozdíl znát.
Nechybí také digitální Matrix světla s rozlišením 2,8 megapixelu a funkcí promítání informací na vozovku. K dispozici je i head-up displej s rozšířenou realitou nebo fascinující Hyperscreen, za který zaplatíte čtvrt milionu korun. Za ně dostanete skleněnou přístrojovou desku se třemi displeji včetně jednoho před spolujezdcem a obrovského hlavního, navíc zakřiveného. Autentifikace řidiče mimochodem probíhá přes otisk prstu. Lze také očekávat, že stejně jako u EQS bude v Německu a USA v prodeji verze se speciálním volantem s tlačítkem pro aktivací autonomního módu. Na německých a nevadských dálnicích totiž umí EQS jezdit zcela samo v autonomním módu úrovně tři, vy tedy nemusíte vůbec držet volant, dokonce se ani se věnovat řízení.
Samozřejmostí jsou pak veškeré prvky komfortní výbavy, jako jsou masážní a odvětrávané sedačky, parfémování interiéru, ambientní osvětlení a špičková výbava jde přenést i na zadní sedadla. Tam můžete mít také masážní sedadla, vyjímatelný tablet pro ovládání multimédií či interiéru na sklápěcí středové opěrce nebo dvojici displejů přichycených na opěradla předních sedadel. A je jasné, že na všechny 4 sedadla si lze dát měkoučké polštářky, abyste se cítili jako v nebi, vaše uši pak potěší skvostný audiosystém Burmester.
Interiér: dřevo, polštářky a všeobecný luxus
Luxus začíná už přiblížením se k autu. To se nádherně rozsvítí, ukáže animaci u předních i zadních světel a vysune podsvícené kliky. Po vzoru limuzíny EQS by mělo být možné EQS SUV vybavit také automaticky otevíratelnými dveřmi, náš kus jimi ale vybaven nebyl a v českém konfigurátoru zatím také nejsou přítomné.
Interiér je pak krásnou kombinací luxusu, exkluzivity, ale zároveň i moderních technologií a trochu i poutě, chcete-li. Mercedes pak přináší dle očekávání pestrou paletu čalounění a stylů interiérů. Ten tak můžete mít s černými, béžovými či bílými sedadly. K dispozici je i řada Manufaktur s mnoha dalšími barvami, která je kombinována s ozdobnými prvky z matného dřeva s otevřenými póry. Za takovou výbavu si ale pak připlatíte přes 300 tisíc korun. Ale můžete mít samozřejmě také sportovní sedadla, ta ortopedická nebo karbonové dekory. Zajímavé je, že Mercedes nenabízí veganský interiér a vždy dostanete kožený. Že by šli ve Stuttgartu proti proudu?
My jsme interiér měli v usedlé černé variantě a hnědým dřevem. A ač mám většinou vůči dřevu v interiéru aut výhrady, zde ho Mercedes prezentuje v té nejnádhernější podobě. Krásné zpracování s otevřenými póry navíc doplňují miniaturní vsazené nerezové hvězdičky. Z blízka to vypadá luxusně, neotřele a zároveň vkusně. Úžasný detail. Interiér pak snese ta nejpřísnější měřítka. Nikde nic nevrže, všude najdete, když ne rovnou kůži, tak měkčený plast.
Vyzdvihnout musím také pohodlná sedadla, nebo spíše křesílka. Jak je u Mercedesu zvykem, poskytují extrémní pohodlí i pro dlouhé cesty a spíše menší boční podporu, nicméně jsou skvělá. Třešničkou na dortu jsou měkoučké polštářky na polohovatelných opěrkách hlavy.
Díky panoramatické střeše je interiér nádherně prosvětlený, ještě více v něm vynikne všudypřítomné ambientní osvětlení, které může být velmi silné a hrát různými barvami. Mercedes ho tradičně „cpe“, kam to jde – svítit vám tak můžou i výdechy klimatizace. Pro ty, co takové kolotoče nemají rádi, lze vše nebo individuálně ztlumit i zcela vypnout.
Pokud chcete interiéru dodat futurismus, za čtvrt milionu korun si pořiďte 56" Hypercscreen se třemi displeji, i základní varianta se středním displejem táhnoucím se elegantně ze středového tunelu ale vypadá dobře, dokonce luxusněji. Ale o dost méně sci-fi.
EQS SUV klade velký důraz také na pasažéry na zadních sedadlech, kde je svezení také doslova luxusní. Zadní sedadla jsou polohovatelná a posouvatelná, takže si můžete zvýšit komfort a místo na nohy, nebo naopak zvětšit kufr. Sedadla nabídnou, samozřejmě za příplatek, také měkoučké polštářky, odvětrávání nebo rozměrnou středovou opěrkou s integrovaným vyjímatelným tabletem Samsung a bezdrátovou nabíječkou.
Pokud však budete vzadu vozit převážně děti, lze zvolit klasickou úpravu se třemi standardními sedadly. Vězte však, že Isofixy jsou pouze na dvou postranních, nikoliv na sedadle uprostřed. Nicméně na sedadle spolujezdce samozřejmě Isofix lze mít a totéž platí o sedadlech ve třetí řadě. Celkově tak lze EQS SUV osadit až pěticí dětských sedaček.
A pokud náhodou bude jezdit vzadu majitel auta nebo dospělé osoby (či děti – čahouni), budou vzadu nadmíru spokojeni. Prostor pro nohy je královský a EQS je plně srovnatelné s EQS. Oproti němu nabídne EQS SUV mnohem lepší prostor na hlavu a se svými 185 centimetry jsem měl nad sebou dobrých 15 centimetrů místa, i dvoumetrové osoby by se vzadu cítily skvěle.
Luxusní materiály i vzadu pak doplňuje dvojice volitelných obrazovek na sedadlech před vámi, na kterých můžete ovládat multimédia, sledovat televizi, hrát hry a mnoho dalšího. Displeje nejsou tak kvalitní jako ty vepředu, ale na sledování postačí dobře. Ke každému zadnímu displeji pak můžete připojit i Bluetooth sluchátka a užívat si vlastní zvuk bez toho, aniž byste rušili posádku auta. K dokonalosti chybí jen streamovací video služby, které Mercedes zatím nenabízí, v případě videa se tak musíte spolehnout na vlastní videotéku nebo klasickou televizi, u které však signál terestrického digitálního vysílání při rychlejší jízdě často vypadává, případně jde pouze zvuk a dívat se na ní dá spíše při pohybu po městě nebo při parkování.
Infotainment a technologie: hvězda mezi automobilkami
Mercedes kraluje dnešnímu automobilovému světu a jeho systém MBUX patří k tomu nejlepšímu, co můžete v dnešních autech najít. Je nádherně graficky zpracovaný, i když je pravda, že trochu připomíná starší Media Player ve Windows. Hlavně ale nabízí přehršel funkcí, úžasné možnosti přizpůsobení a rychlé reakce. U EQS SUV si, stejně jako u EQS, EQE a EQE SUV pak můžete připlatit za obrovský Hyperscreen, který stojí bezmála 300 tisíc korun.
Já jsem na Hyperscreen a funkce MBUX udělal samostatné video, které najdete níže. Pokud vás tedy zajímá, co vše systém dokáže, rozhodně se na něj podívejte.
MBUX na Hyperscreen od Mercedesu je NEJLEPŠÍ infotainment – test
U Hyperscreenu kromě hlavního 17,7" displeje jsou jeho součástí dva 12,3" panely před řidičem a spolujezdcem. Spolujezdec může něco zadat například do navigace, která se následně zobrazí na hlavním středovém displeji, ale v některých státech (kde je to povolené) může například na tomto malém displeji sledovat televizi nebo hrát hry (v Německu ano, v Česku třeba ne). S tím souvisí další novinka, protože kamera nad digitálním displejem před řidičem kromě sledování únavy hlídá například i to, zda se řidič za jízdy nedívá na film ke spolujezdci. Kromě toho kamera sleduje oči řidiče a při mírném pohybu hlavou nastavuje i head-up displej.
Displej před řidičem nabízí skvělou grafiku a mnoho možností zobrazení. Je libo klasické budíky nebo jiné? Nebo třeba mapu přes celý displej? Nebo asistenty? Není problém. A zobrazení se dokonce barevně může přizpůsobit ambientnímu osvětlení! Dokonalé. Samozřejmostí je pak rozměrný head-up displej opět s mnoha režimy a nastaveními, který samozřejmě ukazuje kromě rychlosti i navigační pokyny, nechybí ani rozšířená realita. Je pravda, že zobrazení není tak pokročilé jako třeba u Audi nebo Volkswagenu a vznášející se navigační pokyny jsou menší, ale i tak je to zajímavá vychytávka, která pomůže zejména při navigování nebo používání adaptivního tempomatu.
Hlavní displej má nové zobrazení Zero Layer, kdy základní obrazovkou je vždy mapa a v dolní části vám Mercedes nabízí kontextové widgety, které si můžete maximalizovat, případně vstoupit do menu. Ocenit musím skutečně široké možnosti personalizace. Stačí stáhnout notifikační lištu, kde je prostor pro vaše zástupce, a to prakticky čehokoliv. Může tam být často používaný cíl v navigaci, kontakt nebo média či funkce v menu. Mercedes navíc inteligentně navrhuje i zde, co by se vám mohlo hodit.
Nádherně je zpracovaná navigace. Nechybí 3D modely, okamžité zobrazení nabíjecích stanic včetně rychlosti a toho, kolik konektorů má volných. Kliknutím na konektor můžete u stanic přímo nabíjení spustit, nemusíte tak lovit čip nebo aplikaci. Nechybí ani plug and charge, kdy se auto začne nabíjet automaticky po připojení ke stanici. V případě dlouhých tras auto samo naplánuje nabíjecí zastávky, přehledně zobrazí, jak dlouho máte nabíjet i to, s kolika procenty kam dojedete. Dokonce máte kontrolu i nad předehřevem baterie pro rychlé nabíjení, které můžete vypnout nebo nechat na automatice. Auto dokonce průběžně ukazuje, jak vysokou rychlost nabíjení lze dosáhnout. Tak to má vypadat a žádné jiné auto toto neumí.
Celý MBUX lze ovládat hlasem, a to i v češtině. Mercedes zvládá kromě cílů v navigaci nebo volání kontaktů pochopitelně i složitější příkazy. Poví vám vtip, umí vám pustit masážní sedadla, upravovat klimatizaci a spoustu dalšího. A není k tomu potřeba mačkat ani žádné tlačítko – stačí říct „Hej Mercedesi“ a ten už poslouchá.
Naprostou samozřejmostí je vestavěný internetový prohlížeč. Ten je průměrně rychlý a díky velkému displeji i relativně použitelný. Nechybí pak aplikace, jako je počasí, několik her, kancelářské funkce nebo možnost v galerii si prohlédnout fotografie z kamer vozu v případě, že auto zaznamenalo třeba nějakou kolizi nebo pohyb. A pokud by se vám MBUX, který je skvělý, náhodou nelíbil, je tu pořád možnost bezdrátového Apple CarPlay i Android Auto.
V MBUX můžete mít uživatelské profily, které se synchronizují s cloudem, a přihlašovat se můžete otiskem prstu i PIN kódem, takže se k vašim datům v autě nikdo nedostane.
Velkou pochvalu si zaslouží také mobilní aplikace Mercedes Me, která nabízí velké množství funkcí. Kromě obligátních věcí jako předehřátí auta, jeho nalezení nebo zjištění stavu všeho možného, dovoluje i otevřít/zavřít střešní okno nebo jednotlivá okénka. V aplikaci můžete dokonce také hrát s barvou ambientního osvětlení auta nebo nastavením displejů. Nechybí samostatná aplikace pro dokupování funkcí a samozřejmostí je také plánování cest a jejich odesílání do auta. Kompletní přehled funkcí prozradí screenshoty níže.
Jízda: luxus větší než luxus
U Mercedesu EQS jsem adoroval podvozek, jeho komfort a schopnost s lehkostí překonávat české nerovnosti. A u EQS SUV platí úplně to samé a komfort je za mě snad subjektivně ještě vyšší. Díky vyšší světlé výšce a většímu prostoru pro „zdvih“ je ladné houpání vzduchového odpružení ještě citelnější. EQS SUV si tiše a s grácií pluje prakticky po jakémkoliv terénu, ať už je silnice seberozbitější. Podvozek lze manuálně zvednout a uložit také určitá místa dle GPS, kde se pak bude auto zvedat automaticky.
Auto je neskutečně tiché v nízkých rychlostech, i když svištíte dvoustovkou po německé dálnici. Dvojitá akustická skla a skvělé odhlučnění kol vytváří dokonalý prostor klidu a díky větší hmotě vzadu mi subjektivně přijde EQS SUV vzadu snad ještě tišší než EQS. Motory jsou uvnitř slyšet jen okrajově, a to jen při plném zrychlení, jinak je uvnitř ticho, že byste špendlík slyšeli spadnout. Vlastně ani ten byste neslyšeli kvůli koberečkům s vysokým vlasem... Umělý zvuk pro chodce je pouze formou nerušícího šumu, který v interiéru prakticky není slyšet.
Při manévrování a pohybu ve městě pak dělá obrovský rozdíl zadní natáčecí náprava. Kola se dokážou vychýlit až o 10 stupňů, s EQS SUV se tak překvapivě dobře lze pohybovat i v těsných podzemních garážích a parkuje se s ním stejně snadno jako s auty o půl metru kratšími.
Na fDrive.cz jsme měli jako první na test vrcholnou ne-AMG verzi, a to sice 580 4MATIC. Tedy čtyřkolku se dvěma elektromotory, které dohromady dávají výkon 400 kW. A ten už i s takto těžkým autem dokáže pořádně zacvičit. Na stovku se tento mastodont rozjede za 4,6 vteřiny, zejména v režimu Sport velmi promptně reaguje na pokyny plynového pedálu a díky nízkému těžišti a vysokému výkonu velmi dobře maskuje svoji hmotnost a výšku. Auto se naklání minimálně a s přihlédnutím k tomu, že jde o obrovské SUV, si s ním jde užít i poměrně velkou zábavu.
Je ale pravdou, že k nějakému dovádění nesvádí. Mnohem raději jsem auto přepnul na režim Comfort a užíval si nesmírně pohodlnou jízdu. Ale když je potřeba, třeba při předjíždění, dokáže EQS SUV pořádně zabrat a vystřelí, když potřebuji. A je dobré vědět, že ta rezerva výkonu tam je. Já osobně bych ale klidně zvolil základní čtyřkolku s označením 450 4MATIC, která nabídne stále dostatek dynamiky, přitom nižší spotřebu a delší reálný dojezd.
Mercedes musím pochválit za pádla pod volantem, díky kterým lze řídit rekuperaci ve třech stupních nebo ji nechat na automatice. Ten nejvyšší stupeň je hodně silný a až na výjimky dovoluje řízení bez použití brzdového pedálu, s výjimkou dobrzdění do zastavení, které je nutné vždy udělat brzdou.
Dojezd a spotřeba: s bratrem si netyká
Limuzína EQS je rekordmanem v dojezdu a mezi elektromobily, které si v Česku můžete koupit, nabízí skutečně nejdelší reálný dojezd. Kolegové například dosáhli při jízdě převážně po silnicích 1. třídy i 850 kilometrů, a to se nijak neloudali. A dle jejich slov by při mírnější jízdě padla i hranice 900 km na jedno nabití.
A jak je to u SUV varianty? Tam je výsledek bohužel o dost horší, vyšší hmotnost, zejména velká čelní plocha a horší aerodynamika dělají své. A zároveň se také potvrzuje, že čtyřkolkové a zejména ty silnější verze na platformě EVA mají citelně nižší dojezd než ty se zadním pohonem. Auto jsme testovali v teplotách kolem nuly, což samozřejmě dojezd značně ovlivnilo, nicméně v noci jsme parkovali vždy v garáži a auto jsme si předehřívali, takže spotřeba za jízdy nebyla tak vysoká, jako kdybych sednul do vymrzlého auta a zapnul topení naplno po nástupu.
Ve městě jsem se v zimě pohyboval s průměrnou spotřebou kolem 28 kWh na 100 km, což znamená reálný zimní městský dojezd necelých 400 kilometrů. V létě bych očekával kolem 500 kilometrů, v případě nejslabší verze s pohonem zadních kol by mělo být možné se i v létě dostat na 600 kilometrů. To si ale potvrdíme, až dostaneme na test i slabší verze a naše poznatky v tomto testu aktualizujeme.
V kombinovaném provozu spotřeba spadla zhruba ke 25 kWh na 100 km, dojezd byl tedy kolem 430 kilometrů. Vůbec nejhorší výsledek jsme měli pochopitelně na dálnici, která si pro EQS SUV připravila ty vůbec nejhorší podmínky tedy déšť se sněhem a teplota pod nulou. Výsledná spotřeba na trase Praha – Plzeň a zpět byla vysokých 41 kWh na 100 km. V nejhorších možných podmínkách tak EQS SUV ujede po dálnici v zimě jen asi 263 kilometrů, což není dobrý výsledek. V létě bych u této verze očekával zhruba 370 kilometrů, u zadokolky (verze 450) by pak reálný dálniční dojezd mohl atakovat 400 kilometrů.
Za celý test (přes 400 kilometrů) s 50 % jízdy po dálnici, 25 % po městě a 25 % po okreskách mimo něj jsem dosáhnul spotřeby 33 kWh na 100 km, což znamená reálný kombinovaný dojezd necelých 330 kilometrů. Těším se na otestování slabších verzí za příznivějších teplot, kdy by výsledky mohly být o poznání lepší, i tak je ale potřeba počítat s tím, že i přes gigantickou baterii není dojezd kdovíjak dlouhý a reálným kombinovaným stropem bude zhruba 400 kilometrů.
Nabíjení: 400V kalup
Mercedes EQS má v útrobách obří baterii, která má využitelnou kapacitu 107,8 kWh (celkovou 115 kWh). Je to největší baterie, kterou dnes můžete v Česku prodávaném osobním elektromobilu najít, samozřejmě společně se sesterským EQS, které má shodnou kapacitu.
Mercedes-Benz EQS SUV – test nabíjení
Nabíjecí výkon činí až 200 kW, což ale v porovnání s některou i mnohem levnější konkurencí není tak špičková hodnota, jak bychom očekávali. Může za to použití standardní 400V architektury místo novější 800V, kterou zvolilo například Audi, Porsche, Hyundai nebo Kia. Zatímco třeba Audi e-tron GT se zvládne nabíjet výkonem až 270 kW, maximum Mercedesu zůstává o 70 kW níže. Jak ale víme, důležitější než číslo maximálního výkonu je celková nabíjecí křivka.
Limit 200 kW vychází také z limitu nabíjecích stanic. Prakticky všechny veřejné ultrarychlé stanice totiž dokáží dodat proud maximálně 500 A, což vzhledem k napětí kolem 400 V vychází právě na zhruba 200 kW. 800V tímto omezením netrpí vzhledem k dvounásobnému napětí.
K nabíjecí stanici jsme dorazili s 10 % po předchozí delší jízdě po dálnici, kdy auto rovněž automaticky aktivovalo předehřev baterie pro optimální rychlost nabíjení. Zajímavostí je, že s nejnovějším softwarem auto u baterie ukazuje i maximální nabíjecí výkon, který lze u stanice očekávat při dané teplotě baterie. To žádné jiné auto zatím neumí. I přes teplotu pod nulou se EQS SUV okamžitě začalo nabíjet výkonem 180 kW. Začátek je mírně horší než u našeho testu nabíjení EQS, což značí, že baterie ještě stále nebyla v optimální teplotní pohodě a pár stupňů více by snesla. S postupním zahříváním baterie rychlonabíjením se ale zvyšoval i výkon a už v 15 % jsme byli na 200 kW. Je také dobře vidět, že nabíjecí stanice se snaží, seč může, a autu dodává své maximum 500 A. Se zvyšujícím se napětím pak logicky celkově roste i celkový výkon, který se zastavuje až na 207 kW při 30 %. Poté začíná nabíjecí výkon velmi postupně klesat, při 50 % však dosahuje stále velmi slušných 164 kW. Jsou to zatím prakticky totožné hodnoty jako u EQS a je vidět, že auta mají skutečně shodnou techniku.
Pokud nechcete rychlou kávu nebo občerstvení, můžete si v luxusním interiéru EQS SUV krátit čas u nabíjení například sledováním televize, a to na všech čtyřech displejích. Nechybí ani hry, webový prohlížeč nebo speciální relaxační módy včetně masáže sedadel.
Na 80 % jsme se dostali za rovných 31 minut, což je opět stejný čas jako u EQS. V tomto momentě jsme nabili už 83 kWh a auto má stále velmi dobrý nabíjecí výkon 116 kW.
Z 10 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon (kW) | Dojezd v km při spotřebě 33 kWh |
---|---|---|---|
15 % | 2 minuty | 198 | 49 |
19 % | 3 minuty | 202 | 62 |
25% | 6 minut | 207 | 82 |
29 % | 7 minut | 208 | 95 |
34 % | 9 minut | 194 | 111 |
40 % | 11 minut | 181 | 131 |
47% | 14 minut | 174 | 154 |
55 % | 17 minut | 158 | 180 |
66 % | 23 minut | 136 | 216 |
70 % | 25 minut | 131 | 229 |
75 % | 28 minut | 123 | 245 |
80 % | 31 minut | 116 | 258 |
85 % | 34 minut | 91 | 278 |
90 % | 38 minut | 68 | 291 |
Mercedes má naštěstí velmi dobrou křivku i nad 80 %. V 85 % tak stále drží 91 kW a test končíme při 90 %, kdy nabíjí stále 68 kW. A zde si všímáme rozdíl oproti EQS, které, ač má stejnou baterii, nabíjí nad 80 % výkonem o zhruba 10 až 15 kW nižším. Mercedes si možná uvědomuje, že majitelé SUV verze kvůli vyšší spotřebě budou častěji nabíjet třeba na 90 %, nabíjecí křivku tak softwarově upravil a zlepšil. 90 % tak dosahujeme po 38 minutách, což je o zhruba 3 minuty rychleji než u EQS. To jsou celkově výborné hodnoty a Mercedes EQS SUV skutečně nabídne jedno z nejrychlejších nabíjení na trhu mezi 400V auty. Škoda jen, že Mercedes nezvolil 800V architekturu, která by k vozu dané cenovky seděla ještě více. Jsme zvědaví na reálnou nabíjecí křivku nového Audi Q8 e-tron, které má podobně velkou baterii a slibuje také špičkovou nabíjecí křivku.
EQS SUV musím pochválit také za příkladné zpracování všech nabíjecích funkcí. Kromě zmíněného předehřevu baterie (který lze manuálně vypnout) v průběhu nabíjení ukazuje procenta, zbývající čas i počet minut nutných pro nabíjení pro dosažení destinace v navigaci. Přímo z infotainmentu lze spustit i zastavit nabíjení na dané stanici a nechybí zobrazení toho, zda je nabíječka volná a veškeré údaje o ní. Díky integrované službě Mercedes Me Charge lze nabíjet na více než 400 tisících stanicích po celé Evropě bez nutnosti řešení různých čipů, aplikací nebo karet.
EQS SUV je dobře vybaveno i pro AC nabíjení. Místo základní 11kW nabíječky můžete zvolit za příplatek 22kW. Díky praktickému tlačítku u nabíjecího konektoru pak můžete jeho stisknutím rychle ukončit nabíjení bez nutnosti jeho vypínání na nabíjecí stanici nebo v infotainmentu. Snad jen automatické zavírání nabíjecího portu by se hodilo, zde si ho musíte zavírat sami.
Mercedes EQS si vysokou cenu obhájil a na 400V architektuře přináší špičkové nabíjení po všech směrech.
Závěr: ultimátní luxus pro sedm
Mercedes-Benz EQS SUV je úžasné auto. Nabídne ultimátní komfort až pro sedm pasažérů, špičkové technologie i rychlé nabíjení. Pokud hledáte co největší a nejpohodlnější elektrické SUV pro rodinu, dál už nehledejte, EQS SUV je ideálním kandidátem. Zvažte ale motorovou variantu, protože ta vrcholná nemá moc dlouhý dojezd. Mezi negativa patří také absence předního kufru, to je ale jen malá kaňka na kráse, kterou autu při té neskutečně komfortní jízdě rádi odpustíte.
Zároveň oceníte překvapivě dobrou manévrovatelnost díky natáčecí zadní nápravě a mohutný zátah u vyšších motorizací, vykoupený je ale vyšší spotřebou. Pokud je pro vás dojezd prioritou, zvolte klasické EQS, které nabídne stejný luxus ve výrazně aerodynamičtejším těle s větším dojezdem.
Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz
Co se tyce techniky je otazka 400V architektura a vsechno co s tim souvisi.
Rovnez by me zajimalo bude znamenat ta hmotnost pri provozu, kdyz pohotovostni hmotnost je 2.8t celkova temer 3.5t a k tomu pribude prives 1.8t. To jsme nekde nad 5t co prekracuje limity pro osobni vuz.
Ta spotreba je strasna. To zere na dalnici stejne jako, kdyz za Teslu X zaprahnu karavan.