Na fDrive.cz pro vás pravidelně testujeme všechny aspekty nových elektromobilů a klíčovou vlastností je samozřejmě nabíjení. Ačkoliv velká většina nabíjení probíhá v případě většiny aut a majitelů doma, v práci či na jiném místě pomalu prostřednictvím AC nabíjení, při opravdu dlouhých cestách je však klíčové i rychlé nabíjení na ultrarychlých nabíjecích stanicích tak, aby elektromobil mohl v cestě pokračovat co nejdříve. Testujeme tak reálnou rychlost nabíjení i u špičkového Mercedesu EQS, který aspiruje na pozici nejlepšího elektromobilu současnosti.
Mercedes EQS má obří baterii. Jak rychle ji nabije?
Testu jsme podrobili verzi EQS 450+ a jde mimo jiné o stejný kus, se kterým kolegové dosáhli českého rekordu jízdy na jedno nabití přes 850 kilometrů, a to se nijak neloudali. Kromě výborné aerodynamiky za to může pochopitelně také obří baterie, která má využitelnou kapacitu 107,8 kWh (celkovou 115 kWh). Je to největší baterie, kterou dnes můžete v Česku prodávaném osobním elektromobilu najít.
Mercedes-Benz EQS 450+
Rozměry | 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg |
---|---|
Výkon | 245 kW |
Baterie | 112 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 733 km (WLTP) |
Nabíjecí výkon činí až 200 kW, což ale v porovnání s některou i mnohem levnější konkurencí není tak špičková hodnota, jak bychom očekávali. Může za to použití standardní 400V architektury místo novější 800V, kterou pro své elektromobily zvolilo například Audi, Porsche, Hyundai nebo Kia. Zatímco třeba Audi e-tron GT se zvládne nabíjet výkonem až 270 kW, maximum Mercedesu zůstává o 70 kW níže. Jak ale víme, důležitější než číslo maximálního výkonu je celková nabíjecí křivka, kterou dnes ověříme.
Limit 200 kW vychází také z limitu nabíjecích stanic. Prakticky všechny veřejné ultrarychlé stanice totiž dokáží dodat proud maximálně 500 A, což vzhledem k napětí kolem 400 V vychází právě na zhruba 200 kW. 800V tímto omezením netrpí vzhledem k dvounásobnému napětí. 200 kW pak dokáží v Česku v současnosti dodat 400V autům (kromě Tesla Superchargerů) jen stanice Ionity, proto jsme pro náš test netradičně zvolili právě tuto stanici, konkrétně Ionity Nupaky u Prahy.
K nabíjecí stanici jsme dorazili se 7 % nabití, po zhruba 400 kilometrech dálniční jízdy. Ionity jsme měli zadanou v navigaci jako automaticky naplánovanou nabíjecí zastávku, Mercedes tak vzorně předehřál baterii a i přes zimní teploty kolem nuly se auto začalo prakticky hned nabíjet plným výkonem téměř 200 kW. Všimnout si lze vysokého napětí i u takřka vybité baterii – rovných 400 V při 11 % nabití. Je také dobře vidět, že nabíjecí stanice se snaží, seč může, a autu dodává své maximum 500 A. Se zvyšujícím se napětím pak logicky celkově roste i celkový výkon, který se zastavuje až na 207 kW při 30 %. Poté začíná nabíjecí výkon velmi postupně klesat, při 50 % však dosahuje stále velmi slušných 163 kW.
Z 7 % do | Délka nabíjení | Reálný zimní dálniční dojezd při naměřené spotřebě |
---|---|---|
50 % | 16 minut | 220 km |
70 % | 26 minut | 309 km |
80 % | 31 minut | 353 km |
90 % | 41 minut | 397 km |
99 % | 58 minut | 436 km |
Díky relativně ploché nabíjecí křivce, která je silnou stránkou EQS, se tak navzdory obří baterii nabíjí vůz velmi rychle. Díky příznivé spotřeba pak dokáže rychle doplňovat i reálné kilometry dojezdu. Na 50 % se auto nabilo za 16 minut, což znamená 220 km dálničního dojezdu nebo i 400 kilometrů kombinovaného dojezdu. Na 80 % se pak EQS dostává za 31 minut, za které jsme dobili 85 kWh a 353 kilometrů dojezdu na dálnici nebo 700 kilometrů kombinovaného dojezdu. Vzhledem k velkému dojezdu budete asi zřídkakdy potřebovat nabít nad 80 %, ale i kdyby, ani zde Mercedes nezklame. I při 90 % se nabíjí relativně solidními 60 kW, poté je ale už rychlost dle očekávání velmi nízká.
Mercedes EQS potvrdil, že jde o výborné auto pro elektrické polykání dálničních kilometrů. Díky solidně ploché nabíjecí křivce dokáže i přes použití 400V architektury doplňovat energii dostatečně rychle a i když je maximální nabíjecí výkon v porovnání s konkurencí horší, jsou celkové výsledky výborné a EQS nezklamalo. Potěší také vzorným předehřevem baterie, díky čemuž nehrozí coldgate, a také širokými možnostmi nastavení a zobrazení parametrů nabíjení.