Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty. My jsme dnes prověřili rychlost nabíjení u jednoho z nejluxusnějších a nejdražších elektromobilů, které si dnes můžete koupit – Mercedes-Benz EQS SUV. Technicky je shodný s liftbackem EQS, který jsme podrobně otestovali dříve. U něj jsme zaznamenali špičkové nabíjecí parametry a jsme zvědaví, zda se je povedlo přenést také do SUV verze.
Mercedes-Benz EQS SUV – test nabíjení
Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic
Rozměry | 5 125 × 1 959 × 1 718 mm, 2 810 kg |
---|---|
Výkon | 400 kW |
Baterie | 121 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 580 km (WLTP) |
Mercedes EQS má v útrobách obří baterii, která má využitelnou kapacitu 107,8 kWh (celkovou 115 kWh). Je to největší baterie, kterou dnes můžete v Česku prodávaném osobním elektromobilu najít, samozřejmě společně se sesterským EQS, které má shodnou kapacitu.
Nabíjecí výkon činí až 200 kW, což ale v porovnání s některou i mnohem levnější konkurencí není tak špičková hodnota, jak bychom očekávali. Může za to použití standardní 400V architektury místo novější 800V, kterou zvolilo například Audi, Porsche, Hyundai nebo Kia. Zatímco třeba Audi e-tron GT se zvládne nabíjet výkonem až 270 kW, maximum Mercedesu zůstává o 70 kW níže. Jak ale víme, důležitější než číslo maximálního výkonu je celková nabíjecí křivka, kterou dnes ověříme. Limit 200 kW vychází také z limitu nabíjecích stanic. Prakticky všechny veřejné ultrarychlé stanice totiž dokáží dodat proud maximálně 500 A, což vzhledem k napětí kolem 400 V vychází právě na zhruba 200 kW. 800V tímto omezením netrpí vzhledem k dvounásobnému napětí.
K nabíjecí stanici jsme dorazili s 10 % po předchozí delší jízdě po dálnici, kdy auto rovněž automaticky aktivovalo předehřev baterie pro optimální rychlost nabíjení. Zajímavostí je, že s nejnovějším softwarem auto u baterie ukazuje i maximální nabíjecí výkon, který lze u stanice očekávat při dané teplotě baterie. To žádné jiné auto zatím neumí. I přes teplotu pod nulou se EQS SUV okamžitě začalo nabíjet výkonem 180 kW. Začátek je mírně horší než u našeho testu nabíjení EQS, což značí, že baterie ještě stále nebyla v optimální teplotní pohodě a pár stupňů více by snesla. S postupním zahříváním baterie rychlonabíjením se ale zvyšoval i výkon a už v 15 % jsme byli na 200 kW. Je také dobře vidět, že nabíjecí stanice se snaží, seč může, a autu dodává své maximum 500 A. Se zvyšujícím se napětím pak logicky celkově roste i celkový výkon, který se zastavuje až na 207 kW při 30 %. Poté začíná nabíjecí výkon velmi postupně klesat, při 50 % však dosahuje stále velmi slušných 164 kW. Jsou to zatím prakticky totožné hodnoty jako u EQS a je vidět, že auta mají skutečně shodnou techniku.
Pokud nechcete rychlou kávu nebo občerstvení, můžete si v luxusním interiéru EQS SUV krátit čas u nabíjení například sledováním televize, a to na všech čtyřech displejích. Nechybí ani hry, webový prohlížeč nebo speciální relaxační módy včetně masáže sedadel.
Na 80 % jsme se dostali za rovných 31 minut, což je opět stejný čas jako u EQS. V tomto momentě jsme nabili už 83 kWh a auto má stále velmi dobrý nabíjecí výkon 116 kW. Oproti aerodynamickému modelu EQS má ale verze SUV výrazně horší aerodynamiku i spotřebu. V testu nejsilnější verze EQS SUV 580 (která je také „nejžravější“) jsme dosáhli kombinované spotřeby 33 kWh/100 km a v případě zimní dálniční jízdy se spotřeba šplhala ke čtyřicítce. Reálná porce doplnění kilometrů tak není tak oslňující jako u EQS a je možné, že pro uspokojivý dálniční dojezd budete u tohoto vozu nabíjet více než do 80 %. Proto pokračujeme dále.
Z 10 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon (kW) | Dojezd v km při spotřebě 33 kWh |
---|---|---|---|
15 % | 2 minuty | 198 | 49 |
19 % | 3 minuty | 202 | 62 |
25% | 6 minut | 207 | 82 |
29 % | 7 minut | 208 | 95 |
34 % | 9 minut | 194 | 111 |
40 % | 11 minut | 181 | 131 |
47% | 14 minut | 174 | 154 |
55 % | 17 minut | 158 | 180 |
66 % | 23 minut | 136 | 216 |
70 % | 25 minut | 131 | 229 |
75 % | 28 minut | 123 | 245 |
80 % | 31 minut | 116 | 258 |
85 % | 34 minut | 91 | 278 |
90 % | 38 minut | 68 | 291 |
Mercedes má naštěstí velmi dobrou křivku i nad 80 %. V 85 % tak stále drží 91 kW a test končíme při 90 %, kdy nabíjí stále 68 kW. A zde si všímáme rozdíl oproti EQS, které, ač má stejnou baterii, nabíjí nad 80 % výkonem o zhruba 10 až 15 kW nižším. Mercedes si možná uvědomuje, že majitelé SUV verze kvůli vyšší spotřebě budou častěji nabíjet třeba na 90 %, nabíjecí křivku tak softwarově upravil a zlepšil. 90 % tak dosahujeme po 38 minutách, což je o zhruba 3 minuty rychleji než u EQS. To jsou celkově výborné hodnoty a Mercedes EQS SUV skutečně nabídne jedno z nejrychlejších nabíjení na trhu mezi 400V auty. Škoda jen, že Mercedes nezvolil 800V architekturu, která by k vozu dané cenovky seděla ještě více. Jsme zvědaví na reálnou nabíjecí křivku nového Audi Q8 e-tron, které má podobně velkou baterii a slibuje také špičkovou nabíjecí křivku.
EQS SUV musím pochválit také za příkladné zpracování všech nabíjecích funkcí. Kromě zmíněného předehřevu baterie (který lze manuálně vypnout) v průběhu nabíjení ukazuje procenta, zbývající čas i počet minut nutných pro nabíjení pro dosažení destinace v navigaci. Přímo z infotainmentu lze spustit i zastavit nabíjení na dané stanici a nechybí zobrazení toho, zda je nabíječka volná a veškeré údaje o ní. Díky integrované službě Mercedes Me Charge lze nabíjet na více než 400 tisících stanicích po celé Evropě bez nutnosti řešení různých čipů, aplikací nebo karet.
EQS SUV je dobře vybaveno i pro AC nabíjení. Místo základní 11kW nabíječky můžete zvolit za příplatek 22kW. Díky praktickému tlačítku u nabíjecího konektoru pak můžete jeho stisknutím rychle ukončit nabíjení bez nutnosti jeho vypínání na nabíjecí stanici nebo v infotainmentu. Snad jen automatické zavírání nabíjecího portu by se hodilo, zde si ho musíte zavírat sami.
Mercedes EQS si vysokou cenovku obhájil a na 400V architektuře přináší špičkové nabíjení po všech směrech.
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz